  • 1. Data: 2004-02-12 22:34:39
    Temat: Korekta VAt-7 i nadpłata
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Witam.
    Dla praktyków to pewnie prosty problem, ja jeszcze tego nie przerabiałem:

    1. W grudniu wystawiłem fakturę i wysłałem ją razem z towarem pocztą.
    2. Podatek VAT wykazałem i zapłaciłem w styczniu.
    3. Po złożeniu styczniowej deklaracji otrzymałem zwrot niepodjętej przez
    adresata przesyłki - faktura więc nie weszła do obrotu gospodarczego.
    4. Powinienem więc skorygować deklarację VAT-7 za grudzień oraz przychody
    (KPiR).
    5. Czy mam w tym wypadku wykazywac się "czynnym żalem"? Czy powinienem
    dołączyć do korekty wyjaśnienia?
    6. Czy po złożeniu korekty muszę zwracać się do US o stwierdzenie nadpłaty,
    czy też wystarczy przy najbliższej okazji pomniejszyć kolejną wpłatę VAT-u o
    kwotę nadpłaty?

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 2. Data: 2004-02-12 23:11:43
    Temat: Re: Korekta VAt-7 i nadpłata
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Feb 2004, BaLab wrote:
    [...]
    >+ 4. Powinienem więc skorygować deklarację VAT-7 za grudzień oraz przychody
    >+ (KPiR).

    Dotąd się nie wypowiem, zakładając że tak rzeczywiście
    jest to IMHO:

    >+ 5. Czy mam w tym wypadku wykazywac się "czynnym żalem"?

    ...IMO nie, bo nie spowodowałeś "uszczerbku". Wręcz przeciwnie,
    nadpłaciłeś VAT. Nadto nie popełniłeś błędu, korekta
    wynika ze zdarzenia gospodarczego i zasad rozliczania VAT.

    >+ Czy powinienem dołączyć do korekty wyjaśnienia?

    Aktualnie wymagane jest do kazdej korekty, nie ma wyboru :)

    >+ 6. Czy po złożeniu korekty muszę zwracać się do US o stwierdzenie nadpłaty,

    AFAIK nie.

    >+ czy też wystarczy przy najbliższej okazji pomniejszyć kolejną wpłatę VAT-u
    >+ o kwotę nadpłaty?

    Już kiedyś zeznawałem: do kolejnej deklaracji doczepiam "informację" :),
    tak aby później nie szukali. Ostanio przy kontroli "pani z VATu"
    zapodała coby informację posyłać na jakąś ichnią księgowość,
    ale nie wiem gdzie mam kartkę :( - jakby kto miał pomysł to
    napiszcie BaLabowi :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-02-13 01:29:15
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    nadpłaty,
    > czy też wystarczy przy najbliższej okazji pomniejszyć kolejną wpłatę VAT-u

    I jeszcze jedno pytanie:
    7. Jak to rozliczyć spis z natury na koniec roku - towaru nie ma w
    magazynie, jest "wydany". Teraz okazuje się, że sprzedaży też nie było -
    więc towar znika z ewidencji... Mógłbym uszczuplić należność Budżetu Państwa
    ;). Jak to rozwiązać? Co o tym sądzicie?

    Pzdr,
    BaLab

  • 4. Data: 2004-02-13 08:47:48
    Od: "Damian Surdyn" <s...@i...pl>

> [...]
    > więc towar znika z ewidencji... Mógłbym uszczuplić należność Budżetu
    Państwa
    > ;). Jak to rozwiązać? Co o tym sądzicie?

    Z dniem wystawiena faktury i wysyłki towaru powinno wystawić się dokument
    WZ. Towar "wyszedł" ale nie dotarł do odbiorcy. W momencie zwrotu
    przyjmujemy ów towar dokumentem PZ i sprawa złatwoina, magazyn się zgadza.

    Pozdrawiam

    DS

  • 5. Data: 2004-02-13 12:02:19
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Damian Surdyn" <s...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > WZ. Towar "wyszedł" ale nie dotarł do odbiorcy. W momencie zwrotu
    > przyjmujemy ów towar dokumentem PZ i sprawa złatwoina, magazyn się

    Problem jest innej natury:
    ustalając w KPiR dochód na koniec roku bieże się pod uwagę:
    dochód =
    - spis z natury na 1 stycznia
    + przychody
    - koszty
    + spis z natury na 31 grudnia

    Zasadą jest, że jeśli czegoś nie sprzedałeś, to zakup tego nie jest kosztem
    (mówiąc skrótowo). A więc zakup towaru, który wyszedł przed 31 grudnia, ale
    wrócił w styczniu NIE POWINIEN być kosztem. Tymczasem 31 grudnia spis z
    natury nie wykazał go na stanie - więc tak jakby był sprzedany. Ale ponieważ
    wrócił w styczniu i do zdarzenia gospodarczego nie doszło, pomniejszam
    (koryguję) grudniowy przychód. Rozporządzenie do KPiR nie przewiduje takiej
    sytuacji. A robienie korekty spisu z natury... hmm... kłóci się z samą ideą
    spisu :-/. Z kolei nie robienie niczego powoduje obniżenie swoich zobowiązań
    podatkowych.
    Jesli ktoś to rozumie to chętnie posłucham jego zdania...

    Pzdr,
    BaLab

  • 6. Data: 2004-02-13 12:11:24
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik BaLab napisał:

> [...]
    > podatkowych.
    > Jesli ktoś to rozumie to chętnie posłucham jego zdania...

    A co myslisz o § 28 rozporządzenia o prowadzeniua PKPiR?

    "3. Spis z natury powinien obejmować również towary stanowiące własność
    podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem
    podatnika [...]"

    Spotkałam sie z interpretacją że dotyczy to także towarów "w drodze" co
    do których transakcja sprzedaży nie została jeszcze ostatecznie zawarta.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl