  • 1. Data: 2002-04-15 18:10:10
    Temat: Korekta amortyzacji...
    Od: "Luqas" <l...@p...onet.pl>

    Witam.

    Podam Wam pewna sytuacje i prosze o ewentualne uwagi (jezeli mozna to z
    podaniem konkretnego artykulu pdop lub innego aktu prawnego).

    W 99 roku zakupiono urzadzenie komputerowe warte ponad 10.000,00.
    Zaczeto je amortyzowac stawka 20%, co oczywiscie jest stawka zdecydowanie za
    niska (o 10%, nie stosuje jednak amortyzacji przyspieszonej, co dalo by mi
    przyrost w kolejnym roku az o 40%). A teraz kilka pytan:

    1. Jak US zapatruje sie na stawke nizsza niz ustawowa? Z urzedu przylozy
    kare, czy nie???
    2. Blad wykrylem w lutym br. Czy moge dokonac korekty, czy musze czekac do
    01.01.2003?
    3. Jezeli moge, to od miesiaca kolejnego, nastepujacego po miesiacu wykrycia
    bledu, czy od miesiaca biezacego, czy - ewentualnie - moge dokonac korekty
    wstecz przynajmniej za biezacy rok (czyli od stycznia)??? W sumie te koszty
    amortyzacji i tak powinny zostac poniesione (oczywiscie jest maly problem
    podatkowy - rzedu kilkudziesieciu zlotych, ale jest, kara jest wykladniczo
    wieksza:-).

    Z gory dziekuje za pomoc.

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 2. Data: 2002-04-15 22:35:21
    Temat: Re: Korekta amortyzacji...
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Apr 2002, Luqas wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ Podam Wam pewna sytuacje i prosze o ewentualne uwagi (jezeli mozna to z
    >+ podaniem konkretnego artykulu pdop lub innego aktu prawnego).

    Ja ci zapodam PDOF, przetłumasz osobiście ;), OK ? -:)

> [...]
    >+
    >+ 1. Jak US zapatruje sie na stawke nizsza niz ustawowa? Z urzedu przylozy

    +++++
    Art. 22i.5:
    5. Podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki
    dla środków trwałych - nie więcej niż o połowę ich wysokości. Obniżenia
    stawki bądź przyjęcia w poprzedniej wysokości dokonuje się począwszy od
    pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego.
    -----

    Dla OP to jest art.16.5 -:) (już znalazłem)

    >+ 2. Blad wykrylem w lutym br. Czy moge dokonac korekty, czy musze czekac do
    >+ 01.01.2003?

    Jak wyżej. Pierwszym miesiacem jest jak wiadomo...[1]

    >+ 3. Jezeli moge, to od miesiaca kolejnego, nastepujacego po miesiacu wykrycia
    >+ bledu,

    IMO nie ma błędu a amortyzacje ustala się na cały rok - więc
    zero zmian aż do stycznia.
    Ktoś przeciw ?

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1]...marzec. "od zawsze" :) Pomysł żeby rok zaczynał się
    w styczniu jest względnie (;>) NOWY !
    -:)

  • 3. Data: 2002-04-16 07:36:07
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    No to korekta... :] !

    On Tue, 16 Apr 2002, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    >+ On Mon, 15 Apr 2002, Luqas wrote:
    [...]
> [...]
    >+ -----
    >+
    >+ Dla OP to jest art.16.5 -:) (już znalazłem)

    Oczywiście miało być: 16.i.5

    O ile sprawa lat 2000 i 2001 jest w tym układzie IMO jasna,
    to znaczy 'jest dobrze' i nic korygować nie trzeba,
    to zapis "od początku roku" oznaczałby że za część '99
    można by uznać, że wartość odpisu była wyznaczona źle.
    Do tego nie wiem czy w 1999 była ta sama treść w Ustawie :(

    >+ >+ 2. Blad wykrylem w lutym br. Czy moge dokonac korekty, czy musze czekac do
    >+ >+ 01.01.2003?

    Dodam że NIE WIEM co zrobić z amortyzacją za rok 1999, może
    ktoś ma doświadczenia albo jakiś wyrok sądu pod ręką...

> [...]
    >+
    >+ Pozdrowienia, Gotfryd
    >+ [1]...marzec. "od zawsze" :) Pomysł żeby rok zaczynał się

    Już objaśniam (bo na priv dostałem pytanie z wątpliwościami):
    znaczek ";>" przy "względnie nowy" należy tłumaczyć tak:
    "no, ponad tysiąc lat, ale co to jest w skali historycznej !"
    Oczywiście nasz urzędowy rok zaczyna się w styczniu, ale
    (przysłowiowi) starożytni Rzymianie to by się zdziwili !

    >+ -:)

    Jak wyżej :)

    Pozdrowienia, Gotfryd