  • 1. Data: 2007-10-27 21:57:22
    Temat: Re: Koszty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Oct 2007, Marta Staszewska wrote:

    > Witam
    >
    > Zakladam za niedlugo firme i :
    [...]
    > 2. Jak wyglada wynagrodzenie ktore bede sobie wyplacal / i jak je wyplacac
    > :) ?? czy to tez jest koszt uzyskania przychodu ??

    A co, spółkę handlową założyłeś?? :O
    Bo przy 1-os *nie ma* rozdzielenia majątku innego, niż podatkowy; inaczej
    mówiąc, fakt "wkładania" i "wyjmowania" pieniędzy nie wpływa na ewidencje
    *składników w DG* o ile jest się na KPiR - bo pieniądze nie mają cechy
    *podatkowego* "przeznaczenia na DG". Znaczy, w odróżnieniu od towarów
    czy ST oraz WNiP nie są ewidencjonowane (! - ewidencjonuje się PRZYCHÓD
    NALEŻNY, który ma mały związek z pieniędzmi, ewidencja pieniędzy która
    niekiedy bywa obowiązkowa to wyjątek a nie reguła)

    Z DG OF można "wyjąć" 2 rodzaje pieniędzy:
    - to co się wcześniej włożyło (to niby dlaczego miałby być podatek?)
    - wypracowany *zysk*, a ten jest opodatkowany przez wyliczenie różnicy
    przychodu i kosztów
    Jak się domyślasz, wypłata zysku nijak nie wpływa na to, że NAJPIERW
    ma być opodatkowany :) więc kosztem być nie może.

    > 3. Czy żona moze dostawac jakies zatrudniene ?? umowa o dzielo / prace /
    > zlecenie ??

    Może. Pomysł kiepski, bo:

    > i czy to tez sa koszty uzyskania przychodu ??

    ...nie.
    I wtedy podatek jest "podwójny" (bo u prowadzącego jest to z zysku
    opodatkowanego, nie jest kosztem, a u żony jest przychodem!)
    Na deser dochodzi obowiązkowy ZUS (!), bo dla ZUS to będzie
    "osoba współpracująca".

    > No i chyba najgorsze :
    > Aktualnie pracuje dla 2 firm z ktorych sie zwolnie ale bede dla nich
    > prowadzil ten sam zakres czynnosci przy czym juz jako firma.
    > Wiem ze bede musial byc na warunkach ogolnych rozliczania sie z podatkow i
    > na 2 lata nie moge skorzystac z 19% podatku ale czy cos jeszcze zlego mnie
    > czeka ??

    Możliwość kontroli pod kątem "podmiotów powiązanych".
    Jak US wykaże, że dla "powiązanych" stosowane są ceny inne niż dla innych
    kontrahentów albo że odbiegają od stosowanych przez inne podmioty, to
    może "określić wartość". Po jednej stronie podatek wzrośnie, po drugiej
    nie spadnie :] (bo decyzja US to nie faktura :>)
    Masz w art.25:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Tak samo jest dla VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2007-10-27 22:29:51
    Temat: Koszty
    Od: "Marta Staszewska" <m...@i...pl>

    Witam

    Zakladam za niedlugo firme i :
    1. Czy jesli bede mial auto w leasingu to moge zaliczyc paliwo do kosztow
    uzyskania przychodu?? i czy mam prowadzic kilometrowke ??

    2. Jak wyglada wynagrodzenie ktore bede sobie wyplacal / i jak je wyplacac
    :) ?? czy to tez jest koszt uzyskania przychodu ??

    3. Czy żona moze dostawac jakies zatrudniene ?? umowa o dzielo / prace /
    zlecenie ?? i czy to tez sa koszty uzyskania przychodu ??

[...]
    czeka ?? Przy okazji bede prowadzil dzialalnosc calkowicie nie zwiazana z
    tymi firmami w ktorych bylem zatrudniony.
    Jak to najlepiej rozwiazac ?

    Slyszalem jeszcze o czyms takim :
    Prosze czytac od akapitu: Fikcyjne samozatrudnienie
    http://www.gazetaprawna.pl/?action=showNews&dok=2079
    .11.0.39.2.1.0.1.htm

    Pozdrawiam
    paol

  • 3. Data: 2007-10-28 06:56:48
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Marta Staszewska napisał(a):

    > Wiem ze bede musial byc na warunkach ogolnych rozliczania sie z podatkow i
    > na 2 lata nie moge skorzystac z 19% podatku ale czy cos jeszcze zlego mnie
    > czeka ??

    Chyba nie będziesz też miał praw do ulgowej składki ZUS dla nowych firm.

    --
    Wojciech Bancer

  • 4. Data: 2007-10-28 09:57:34
    Od: "Marta Staszewska" <m...@i...pl>

    > Chyba nie będziesz też miał praw do ulgowej składki ZUS dla nowych firm.
    >
    > --
    > Wojciech Bancer

    Dzieki za odpowiedz
    Ale czemu ZUS mialbybyc wyzszy a nie ulgowy ??
    W koncu bedzie to nowa dzialalnosc gospodarcza :)

  • 5. Data: 2007-10-28 10:02:54
    Od: "Marta Staszewska" <m...@i...pl>

    Rozumiem

    Czyli nie zatrudniac zony :)
    To co wyplace i wydam nie jest kosztem jesli nie mam na to FV. lub/i nie
    kwalifikuje sie jako koszt firmy.

    [Możliwość kontroli pod kątem "podmiotów powiązanych".]
    Hmm to jest zastanawiajace jak w praktyce oni do tego podchodza w zasadzie
    przeciez klientow ma sie roznych i roznie placa w zaleznosci od
    wykonywanych dla nich prac w zakresie np. obslugi informatycznej.
    A bede mial klientow z tego zakresu ktorzy beda placic od 250zl miesiecznie
    do 5000zl miesiecznie.
    Wiec roznica bedzie i to znaczna ale oczywiscie warunkowana zakresem
    wykonywanych czynnosci / rozmiarem obslugiwanego klienta / jego
    zaawansowaniem technicznym / odpowiedzialnoscia za czyny i inne.

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0710272345281.496@athlon64...

  • 6. Data: 2007-10-28 10:30:45
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Marta Staszewska napisał(a):

    > Dzieki za odpowiedz
    > Ale czemu ZUS mialbybyc wyzszy a nie ulgowy ??
    > W koncu bedzie to nowa dzialalnosc gospodarcza :)

    http://www.pit.pl/pages/i/249.php

    Udogodnienia nie będą jednak przysługiwać:

    * prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed
    dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły
    pozarolniczą działalność;
    * wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz
    którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym
    lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy
    lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres
    wykonywanej działalności gospodarczej (to takie samo obostrzenie, jak
    w przypadku wyłączeń z prawa do podatku liniowego).

    Ja miesiąc temu zakładałem firmę, to właśnie tego rodzaju oświadczenie
    musiałem podpisać.

    --
    Wojciech Bancer

  • 7. Data: 2007-10-28 11:09:58
    Od: "Marta Staszewska" <m...@i...pl>

    Ok

    Czyli najlepiej jakby to moja zona zalozyla dzialalnosc ?? :)
    Robij juz ktos cos takiego ??
    Pozdr.

  • 8. Data: 2007-10-28 11:25:58
    Od: "Marta Staszewska" <m...@i...pl>

    Przy czym

    Moja zona tez jest zatrudniona w jednej z firm w ktorej rozniez ja jestem
    zatrudniony.
    I teraz pytanie.
    Zona jest na wychowawczym od 2005.07.01 do 2008.04.10 w firmie A
    I teraz firma ktora by zalozyla i dzialania na rzecz bylego pracodawcy nie
    mialaby nic wspolnego z tym co tam wykonywala w ramach umowy o prace.
    No i tak naprawde minely juz ponad 2 lata jak jest na urlopie wychowawczym
    wiec tez nie wykonywala zadnej pracy dla tego pracodawcy.

    Czy to nie byloby lepsze rozwiazanie jakby moja zona zalozyla dzialalnosc a
    nie ja i w dodatku ta 2 firma ktora mnie zatrudnia tez nie ma nic wspolnego
    z moja zona wiec na moj rozum dosc ze skorzystam z:
    19% liniowego podatku
    to w dodatku skorzystam z 2 lat zwolnienia z calego ZUS-u.

    A moze nasze prawo i dla takich cos przewiduje ?? :)

    Pozdrawiam
    Paol

  • 9. Data: 2007-10-29 07:03:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Oct 2007, Marta Staszewska wrote:

    > Rozumiem
    >
    > Czyli nie zatrudniac zony :)

    Ano, na ogół jest to prośba o problemy.
    Jak już to zgodnie z ideą, czyli "osoba współpracująca", ZUS na
    tę osobę i żadnych papierów "podatkowych".

> [...]
    > przeciez klientow ma sie roznych i roznie placa w zaleznosci od
    > wykonywanych dla nich prac w zakresie np. obslugi informatycznej.

    IMO właśnie ten fakt stanowi ryzyko.

> [...]
    > wykonywanych czynnosci / rozmiarem obslugiwanego klienta / jego
    > zaawansowaniem technicznym / odpowiedzialnoscia za czyny i inne.

    ...ale w razie czego przy "powiązanym" trzeba się liczyć z koniecznością
    dowodzenia nie bycia wielbłądem, czyli walczyć z decyzją US ktory albo
    łupnie podwyższeniem przychodu do 5000 zł u sprzedawcy albo obniżeniem
    kosztu do 250 zł u kupującego.

    wKF: PODANIE:

    ...proponuję przeczytać specsygnaturkę, celowo bez delimitera żeby
    się pokazała :)

    - Gotfryd

    O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 10. Data: 2007-10-29 07:03:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Oct 2007, Marta Staszewska wrote:

    > Czy to nie byloby lepsze rozwiazanie jakby moja zona zalozyla dzialalnosc

    primo, to żona Marty Staszewskiej wygląda dość podejrzanie w dzisiejszym
    stanie prawnym, nawet jak LPR i PiS przegrały wybory ;)

> [...]
    > to w dodatku skorzystam z 2 lat zwolnienia z calego ZUS-u.
    >
    > A moze nasze prawo i dla takich cos przewiduje ?? :)

    Nie, ale przewiduje ciekawy numer, jak ktoś prowadzi działalność pozorną
    czyli kto inny prowadzi a kto inny na papierze rozlicza pieniądze.
    Ze trzy lata można za takie coś zarobić, firmanctwo się nazywa i jest
    opisane bodaj w KKS :)
    Oczywiście jest wysoce prawdopodobne, że taki cóś się nie ujawni.
    Ale jeden niezadowolony kontrahent/współpracownik/konkurent/...
    z pismem (do US) "uprzejmie powiadamiam" :) i może byc interesująco.
    Oczywiście po takiej akcji ZUS też stanie w kolejce po zaległe składki :>

    pzdr, Gotfryd