    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty
    Date: Sat, 27 Oct 2007 23:57:22 +0200

    On Sun, 28 Oct 2007, Marta Staszewska wrote:

    > Witam
    >
    > Zakladam za niedlugo firme i :
    [...]
    > 2. Jak wyglada wynagrodzenie ktore bede sobie wyplacal / i jak je wyplacac
    > :) ?? czy to tez jest koszt uzyskania przychodu ??

    A co, spółkę handlową założyłeś?? :O
    Bo przy 1-os *nie ma* rozdzielenia majątku innego, niż podatkowy; inaczej
    mówiąc, fakt "wkładania" i "wyjmowania" pieniędzy nie wpływa na ewidencje
    *składników w DG* o ile jest się na KPiR - bo pieniądze nie mają cechy
    *podatkowego* "przeznaczenia na DG". Znaczy, w odróżnieniu od towarów
    czy ST oraz WNiP nie są ewidencjonowane (! - ewidencjonuje się PRZYCHÓD
    NALEŻNY, który ma mały związek z pieniędzmi, ewidencja pieniędzy która
    niekiedy bywa obowiązkowa to wyjątek a nie reguła)

    Z DG OF można "wyjąć" 2 rodzaje pieniędzy:
    - to co się wcześniej włożyło (to niby dlaczego miałby być podatek?)
    - wypracowany *zysk*, a ten jest opodatkowany przez wyliczenie różnicy
    przychodu i kosztów
    Jak się domyślasz, wypłata zysku nijak nie wpływa na to, że NAJPIERW
    ma być opodatkowany :) więc kosztem być nie może.

    > 3. Czy żona moze dostawac jakies zatrudniene ?? umowa o dzielo / prace /
    > zlecenie ??

    Może. Pomysł kiepski, bo:

    > i czy to tez sa koszty uzyskania przychodu ??

    ...nie.
    I wtedy podatek jest "podwójny" (bo u prowadzącego jest to z zysku
    opodatkowanego, nie jest kosztem, a u żony jest przychodem!)
    Na deser dochodzi obowiązkowy ZUS (!), bo dla ZUS to będzie
    "osoba współpracująca".

    > No i chyba najgorsze :
    > Aktualnie pracuje dla 2 firm z ktorych sie zwolnie ale bede dla nich
    > prowadzil ten sam zakres czynnosci przy czym juz jako firma.
    > Wiem ze bede musial byc na warunkach ogolnych rozliczania sie z podatkow i
    > na 2 lata nie moge skorzystac z 19% podatku ale czy cos jeszcze zlego mnie
    > czeka ??

    Możliwość kontroli pod kątem "podmiotów powiązanych".
    Jak US wykaże, że dla "powiązanych" stosowane są ceny inne niż dla innych
    kontrahentów albo że odbiegają od stosowanych przez inne podmioty, to
    może "określić wartość". Po jednej stronie podatek wzrośnie, po drugiej
    nie spadnie :] (bo decyzja US to nie faktura :>)
    Masz w art.25:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Tak samo jest dla VAT.

    pzdr, Gotfryd