  • 1. Data: 2006-02-01 11:01:46
    Temat: Koszty a całe własne mieszkanie na działalność
    Od: "Andrzej" <b...@p...onet.pl>

    Witam

    Odziedziczyłem mieszkanie własnościowe, które całe przeznaczyłem na własną
    działalność gospodarczą. W koszty wpisuję opłaty za media, czynsz i o wiele
    większy podatek za wynajem niż przy wynajmie osobie prywatnej. Ale po
    przeczytaniu archiwum grupy, zacząłem mieć wątpliwości , co do poprawności
    prowadzonej we własnym zakresie księgowości (działalność na zasadach ogólnych:
    KPiR, ewidencja zakupów i sprzedaży). Proszę więc o pomoc w następujących
    problemach:
    1) Czy w koszty mogę wpisywać wyżej wspomniane media, czynsz i podatek?
    2) Czy opłaty za takie media, jak energia i gaz, za które dostawca
    wystawia fakturę VAT, mogę wprowadzić do ewidencji zakupów i związku z tym
    odliczyć VAT?
    3) Co robić w przypadku wynajęcia połowy mieszkania innej firmie? Czy
    mediami, czynszem i podatkiem podzielić się po połowie z tą firmą? Tylko, że
    faktury za gaz i energię są wystawiane na właściciela mieszkania.
    4) Do tej pory nie przerejestrowałem liczników gazu i energii na swoje
    nazwisko, więc faktury za media wystawiane są na poprzedniego właściciela,
    czyli mojego ojca. Czy mogę w tym przypadku wpisywać je w koszty oraz w
    ewidencji zakupów?

    Pozdrawiam i dziękuję za ewentualną odpowiedź

  • 2. Data: 2006-02-01 11:06:24
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <b...@p...onet.pl> napisal(a):
> [...]
    > działalność gospodarczą. W koszty wpisuję opłaty za media, czynsz i o wiele
    > większy podatek za wynajem niż przy wynajmie osobie prywatnej.

    Ale komu je wynajmujesz? Sobie?!

    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl

  • 3. Data: 2006-02-01 11:26:41
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

> [...]

    Może tu chodzi o podatek od nieruchomości?
    Pozdr. Graszka.

  • 4. Data: 2006-02-01 11:50:00
    Od: b...@p...onet.pl

    > Może tu chodzi o podatek od nieruchomości?

    Przepraszam, faktycznie chodzi o podatek od nieruchomosci.

  • 5. Data: 2006-02-01 12:15:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Feb 2006, Andrzej wrote:

    > Odziedziczyłem mieszkanie własnościowe, które całe przeznaczyłem na własną
    > działalność gospodarczą. W koszty wpisuję opłaty za media, czynsz i o wiele
    > większy podatek za wynajem niż przy wynajmie osobie prywatnej.

    Podatek ZA CO ???
    A nie podatek *od nieruchomoœci*?

    > 1) Czy w koszty mogę wpisywać wyżej wspomniane media, czynsz i podatek?

    "a dlaczego by nie" ??

    > 2) Czy opłaty za takie media, jak energia i gaz, za które dostawca
    > wystawia fakturę VAT, mogę wprowadzić do ewidencji zakupów i związku z tym
    > odliczyć VAT?

    "a dlaczego by nie" ??

    > 3) Co robić w przypadku wynajęcia połowy mieszkania innej firmie? Czy
    > mediami, czynszem i podatkiem podzielić się po połowie z tą firmą?

    Zależy od umowy!
    IMHO byłoby to najsensowniejsze rozwiązanie.
    Widzę po prawdzie jeden szkopuł... :)

    > Tylko, że
    > faktury za gaz i energię są wystawiane na właściciela mieszkania.

    Mieszkania ? No toż piszesz że to jest *lokal gospodarczy* (od
    którego płacisz podatek od nierychomości w wysokiej stawce) a nie
    żadne mieszkanie... :]
    Zmieniłeś przenaczenie lokalu i przestał on być "mieszkaniem",
    choć to sprawa uboczna :)
    Narzuca się najprostsze rozwiązanie: refaktura.
    Oczywiste jest że właściciel lokalu nie ma uprawnień zakładu
    energetycznego i niekoniecznie ma zarejestrowaną DG akcyzową
    żeby kogoś kasować za prąd (akcyza!), gaz itp.
    Ale przy refakturze tak wolno... :)
    Tyle, że jak pamiętam z orzeczeń (jeszcze SN), podstawą przy
    refakturze musi być *pomiar*.
    O ile oczywistym jest że obciążenie połową podatku od nieruchomości
    jest oparte na pomiarze (powierzchni :)), to nie wiem czy do prądu
    ktoś może się przyczepić.
    Mi się wydaje że nie, ale...
    Oczywiście "przepuszczenie" prądu najemcy przez podlicznik (IMO nie
    musi być wcale "urzędowy" czyli pod nadzorem ZE, starczy dowolny
    zalegalizowany licznik) problem rozwiąże.

> [...]
    > czyli mojego ojca. Czy mogę w tym przypadku wpisywać je w koszty oraz w

    Ha, tu to sam poczytam opinii :)
    Mi się nie podoba, bo *formalnie* byłoby tak jakby ojciec kupował
    i odsprzedawał usługę.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)