  • 11. Data: 2002-12-14 20:14:24
    Temat: Re: Ksiazki podatkowe w Excel - czy mozna?
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:atflkv$9dv$1@news.onet.pl...
    > To wytłumacz mi na jakiej zasadzie funkcjonuje taka relacja (a jest tego
    > coraz więcej): małe biuro rachunkowe (nastawione na obsługę
    > samozatrudniających się, s.c., wolnych zawodów) z licencja na program do
    > prowadzenia wieluuu KPiR przyjmuje od klientów dokumenty do zaksięgowania
    > po zakończeniu miesiąca. Ważne żeby zdązyć przed 20-tym

    Już próbuję ( nie wytłumaczyć, na przedstawić swoje racje ) :
    Rozporządzenie MF o prowadzeniu KPiR :
    § 17. 1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
    najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
    W przypadku powierzenia obsługi do biura rachunkowego oczywiście skutkuje
    par. 8 tegoż rozporządzenia i wówczas rzeczywiście " Ważne żeby zdązyć przed
    20-tym".

    "> I te wymogi (UoR) wg ciebie obejmują KPiR bo wg mnie nie? A tak baj de
    łej
    > to jestem ciekaw ile to programów do KPiR ma taką możliwość jak opisałeś
    > poniżej ?

    Głównie chodzi o to, że program spełniający wymogi UoR nie może mieć m.in.

    > A czy "zbroszurowane" strony KPiR spełniają ?"

    Ja zapewne przeczytałeś mój poprzedni list - wycofalem się z twierdzenia, że
    UoR obejmije KPiR. Po prostu nie jestem tego pewien.
    Po owym "wycofaniu się" kryterium o eliminacji "bezśladowości" , a zatem w
    tym zakresie korespondencji z UoR usiłuję wyprowadzić z przepisów
    omawiających sposób dokonywania poprawek w KPiR. Oczywiście kryterium nie
    spełnią ani "zbroszurowane" strony, ani ręcznie pisana KPiR (wszak mogę
    podmienić strony, przepisać księgę itp). Ale to kryterium jak pamiętamy,
    kiedyś było realizowane choćażby w formie rejestrowania i stemplowania przez
    US kart czystych ksiąg i ewidencji. Ale jeśli roboczo założymy, że spełnia
    je program - wówczas zbroszurowany wydruk nie musi.
    O programach do KPiR trudno mi się wypowiadać - nie znam ich. Onegdaj
    "bawiłem się" czymś takim, ale przypiętym do innego, dużego programu - i
    tam próba skorygowania zapisu pierwotnego kończyła się przyjęciem nowej
    treści tegoż zapisu, ale pozostawieniem anulowanego zapisu pierwotnego.
    Oczywiście to nie jest żaden dowód.

    Również pozdrawiam. AR
    Ps. Nie słyszałem o wymogu istnienia takiego rejestru usług. Wydaje mi sie,
    że wykonanie usługi skutkuje albo zapłatą (z różnymi formami jej
    ewidencjonowania jako przychodu) albo wystawieniem faktury i zapłatą jako
    skutkiem tejże.

  • 12. Data: 2002-12-14 20:32:45
  • 13. Data: 2002-12-14 23:44:28
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 14 Dec 2002, Andrzej Guziak wrote:

    >+ > [mailto:o...@n...pl]On Behalf Of Andrzej R.
    [...]
    >+ > uzasadnione pytanie o program. A ten musi spełniać wymogi ustawy
    >+ > o rachunkowości.

    Ustalamy że dryfujemy od KPiR (inne wymogi).
    [...]
    >+ Przepraszam, a który program spełnia?

    A to trzeba uściślić: z zestawem debbugerów i edytorów
    do formatów różniastych - czy bez ?? ;)
    [...]
    >+ Pomijam programy z buforem, w buforze można edytować do woli, po
    >+ zaksięgowaniu już nie.
    >+ Tylko, że w buforze mogę trzymać nawet i kilka miesięcy.

    Jasne. I nikt się nie przyczepi w razie kontroli.
    Ktoś (Maddy ?) opisywał przypadek kontroli tuż po 20.,
    zakończony pogrożeniem tylko - ale jej ostatnio w ogóle
    łykają wszystko jak leci (sama zeznawała ;)) więc się
    nie liczy ;>

    >+ Zaksięgować wtedy, kiedy będę absolutnie pewny,

    To przy PK nie ma obowiązku terminowego zatwierdzania
    danych ?? (nie wiem, ale nieco mnie to dziwi).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2002-12-16 09:44:35
    Od: "TS" <(free)tsmaster1@op.spam.pl>

    > Przepraszam, a który program spełnia?
    > Czy istnieje jakikolwiek program komputerowy, w którym nie można dokonywać
    > poprawek?

    Tak naprawdę, to w komputerze można zrobić wszystko.
    Najprościej, to wystarczy odtworzyć dane z archiwum, przestawić datę w
    systemie i heja. Trzeba co prawda wklepać ponownie wszystkie późniejsze
    operacje, ale skoro taką mamy konieczność...
    Bardziej zaawansowani, mogą pogrzebać bezpośrednio w bazach, poza programem
    księgowym.

    --
    Pozdrawiam,
    TS