  • 1. Data: 2004-02-28 20:31:52
    Temat: Księga wieczysta a VAT
    Od: "Roman" <roman_[x]@poczta.gazeta.pl>

    Usłyszałem takie spekulacje. Po 1 maja, po wprowadzeniu Vatu na mieszkania
    zaistnieje sytuacja iż osoba chcąca założyć księgę wieczystą dla mieszkania
    z własnościowym prawem do lokalu będzie zmuszona ten podatek zapłacić. Mam
    pytanie: czy takie spekulacje maja jakieś podstawy prawne?
    Roman
    Adres odspamiony .Usuń: [x]

  • 2. Data: 2004-02-28 21:01:43
    Temat: Re: Księga wieczysta a VAT
    Od: "Bartosz Wienzek" <b...@2...pl>

    Użytkownik "Roman" <roman_[x]@poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > z własnościowym prawem do lokalu będzie zmuszona ten podatek zapłacić. Mam
    > pytanie: czy takie spekulacje maja jakieś podstawy prawne?
    Byłam na szkoleniu u profesora Modzylewskiego - niestety to prawda.
    Pozdrawiam Janina

  • 3. Data: 2004-03-01 11:47:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Feb 2004, it was written:

> [...]
    >+ z własnościowym prawem do lokalu będzie zmuszona ten podatek zapłacić. Mam
    >+ pytanie: czy takie spekulacje maja jakieś podstawy prawne?

    IMHO takie że to jest zakup jak każdy inny.
    Owo mieszkanie jest własnością spółdzielni o czym posiadacz prawa
    dowiaduje się boleśnie np. w momencie bankructwa rzeczonej spółdzielni
    czy próbie "przeróbki" mieszkania ("o ile umowa nie stanowi inaczej")
    bo ma mniejsze prawa niż dzierżawca ("o ile umowa nie stanowi inaczej").
    A skoro jest to kupno/sprzedaż to po stronie sprzedaż... patrz VAT.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-03-01 12:10:19
    Od: Michal Jonik <m...@b...spamu.onet.pl>

    > [...]
    >
    > Byłam na szkoleniu u profesora Modzylewskiego - niestety to prawda.
    > Pozdrawiam Janina

    Czy to dotyczy również mieszkań spółdzielczych własnościowych?

    Michał

  • 5. Data: 2004-03-01 13:11:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Mar 2004, Michal Jonik wrote:
    >+ Czy to dotyczy również mieszkań spółdzielczych własnościowych?

    Na mój rozum chodziło i zakup mieszkania *od spółdzielni*
    (bedącej podatnikiem VAT). Co rozumiesz przez zakup "mieszkan
    spółdzielczych własnościowych": zakup *prawa* czy zakup *mieszkania*
    i od kogo: od *spółdzielni* czy osoby prywatnej nie handlującej
    mieszkaniami (która sprzedaje "swoje używane" mieszkanie) ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-03-01 15:32:12
    Od: "Kamyk" <k...@p...gazeta.pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > bo ma mniejsze prawa niż dzierżawca ("o ile umowa nie stanowi inaczej").
    > A skoro jest to kupno/sprzedaż to po stronie sprzedaż... patrz VAT.

    Ludkowie, czy Wy czytać uważnie nie potraficie? Pytanie Romana dotyczyło nie
    kupna mieszkania (rozumianego w niniejszym wątku jako nabycie spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu) ale założenia księgi wieczystej dla tegoż
    prawa.
    IMHO (chociaż wielki jest mój szacunek dla wiedzy profesora Modzylewskiego)
    nie wydaje mi się by istniał obowiązek płacenia VAT-u w momencie, gdy
    niczego nie nabywam - zakładam księgę wieczystą dla spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu, które (to prawo) już posiadam.

    Pzdr.
    Kamila

  • 7. Data: 2004-03-01 18:01:02
    Od: "Janina Wienzek" <j...@o...pl>

> [...]
    > niczego nie nabywam - zakładam księgę wieczystą dla spółdzielczego
    > własnościowego prawa do lokalu, które (to prawo) już posiadam.

    Zgodnie z Ustawą o Vat - co to jest dostawa towarów (nowe brzmienie
    zgodne z projektem)-
    "ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu
    mieszkalnego, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu, przekształcenie tego prawa,
    ustanowienie odrębnej
    własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu lub
    przeniesienie
    na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu
    jednorodzinnego" podlega
    VAT od 01.05.2004
    Co pństwo na to?

    Pozdrawiam Janina

  • 8. Data: 2004-03-01 18:45:30
    Od: "Kamyk" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Janina Wienzek" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przeniesienie
    > na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu

    Żadna z wymienionych powyżej sytuacji (ustanowienie, przekształcenie,
    przeniesienie) nie odnosi się do pytania Romana, który prawo (spółdzielcze
    własnościowe) już posiada, a tylko chce założyć dla tego prawa księgę
    wieczystą.
    Inna sprawa, jeśli się np. przekształca spółdzielcze własnościowe prawo do
    lokalu na prawo własności do lokalu, choć IMHO podatek VAT w tej sytuacji
    nie powinien być absolutnie naliczany od wartości mieszkania a tylko od
    wartości pozostałej wiązki praw (tj. udziału w częściach wspólnych budynku).

    Pzdr.
    Kamila

  • 9. Data: 2004-03-01 19:01:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Mar 2004, Kamyk wrote:

> [...]
    >+ > IMHO takie że to jest zakup jak każdy inny.
    [...]
    >+ Ludkowie, czy Wy czytać uważnie nie potraficie?

    Bywa. Przyznaję bez bicia że myślałem o zakupie :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-03-01 20:01:27
    Od: "Jacek" <p...@c...cy>

    Nieustraszony(a) niczym Kamyk napisał(a):
    > własnościowe) już posiada, a tylko chce założyć dla tego prawa księgę
    > wieczystą.

    No to mamy do czynienia z usługą, a od usług się płaci-:)) Tak czy
    siak,chcą wyciągnąć jak najwięcej kasy i interpretację sobią dorobią.
    Jak za wypisanie papirka w siakimś urzędzie biorą kasę to w tej sytuacji VAT
    naliczyć,żaden problem.
    Tylko patrzeć jak za wydanie świstka o niezaleganiu też bedziemy VAT
    płacić.-:) że nie wspomnę o wpisie do EDG

    --
    Jacek

    Niczyje życie, zdrowie ani mienie nie jest bezpieczne, gdy obraduje Parlament!!
    Adres zakodowany w ROT-13