  • 1. Data: 2003-05-05 04:34:22
    Temat: Księgowość dla topornych :-) [długie]
    Od: Johnie Walker <j...@N...pl>

    Witam,

    od paru miesięcy prowadzę jednoosobową DG (KPiR + VAT). Ubiegłą
    niedzielę postanowiłem poświęcić na studiowanie różnych "mądrych"
    papierów i mam w zwiazku z tym kilka pytań do Szanownego Grona
    dotyczących kilku tematów z tej magicznej dziedziny jaką jest
    księgowość.

    1. Samochód.
    Wykorzystuję prywatny samochód osobowy (bez kratki) do prowadzenia DG.
    Prowadzę ewidencję przebiegu pojazdu. Załóżmy że w kwietniu wydałem
    na eksploatację samochodu 1098 PLN:
    976 (= 800 + 22% VAT) na paliwo
    122 (= 100 + 22% VAT) inne koszty (np. wymiana oleju + olej)
    Z tego co udało mi się wyczytać, do KUP mogę zaliczyć 976 PLN za
    benzynę (nie mogę odliczyć VAT ze względu na rodzaj samochodu) + 100
    za wymianę oleju (cena netto), czyli razem 1076 PLN. 22 PLN VAT za
    wymiane oleju odliczam sobie od VAT należnego. Czy dobrze obliczam KUP
    i odliczam VAT? Wydaje mi się że tak, ale wolałbym się upewnić. :-) No
    i jak należy wpisywać takie koszty do KPiR - czy traktować każdą
    fakturę jako oddzielne zdażenie gospodarcze, czy też podliczyć
    wszystkie wydatki i wpisać jako jedno zdarzenie w ostatnim dniu
    miesiąca? A może jest to obojętne, ponieważ z matematycznego punktu
    widzenia nie ma różnicy?
    Oczywiście powyższe kwoty muszą "mieć pokrycie" w ewidencji przebiegu,
    tzn. ilość przejechanych kilometrów * 0.7495 PLN (btw. IMHO całkiem
    wysoka stawka), tzn. jeśli kwota wynikająca z faktur jest większa, niż
    kwota wynikajacą z ewidencji, to do KUP mogę zaliczyć kwotę wynikajacą
    z ewidencji przebiegu. Ale co się dzieje w przeciwnym wypadku,
    tzn. gdy kwota z ewidencji jest większa od kwoty z faktur (ponieważ
    np. zapomniałem zarządać faktury)? Według mnie do KUP można zaliczyć
    mniejszą z nich, tzn. tą, która jest udokumentowana fakturami. Czy
    dobrze sobie kombinuję?

    2. KPiR i PIT5 a Fundusz Pracy
    Jak to (powinno się) księgować? Z opisu poz. 34 w PIT5 wynika, że
    można tam wpisać tylko wydatki na ubezpieczenie społeczne. Skoro nie
    można wpisać składki na FP (która przecież jest KUP) do w poz. 34 w PIT5,
    to chyba najwygodniej jest zsumować składki na ubezpieczenie społeczne
    i FP, zaksięgować je w KPiR jako jedno zdarzenie gospodarcze w kolumnie
    "pozostałe wydatki", a w PIT5 w poz. 34 wpisać 0,0. Czy mam rację?

    3. PIT5 - sekcja K.
    Czy jako osoba prowadząca tylko jednoosobową DG i nie posiadająca
    udziałów w żadnych spółkach powinienem ja wypełniać podając w pozycji
    66, 67, itd. mój NIP, regon i pozostałe dane?

    4. ZUS a PIT5
    W PIT5 przychody i KUP wpisuje się narastająco od początku
    roku. Domyślam się, że składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
    również wpisuje się narastająco. Czy tak?

    5. Drobne wydatki.
    Jak dokumentować i ksiegować drobne (jednostkowo) kwoty jak np. opłata
    za nadanie listu lub opłata za parkowanie? W przypadku listu polecenogo
    dowodem księgowym mógłby od biedy być dowód nadania, ale w jaki sposób
    udokumentować wydatki poniesione na wysłanie listów zwykłych?

    Regards,
    Johnie

  • 2. Data: 2003-05-05 12:20:25
    Temat: Re: Księgowość dla topornych :-) [długie]
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Johnie Walker" <j...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wymiane oleju odliczam sobie od VAT należnego. Czy dobrze obliczam KUP
    > i odliczam VAT? Wydaje mi się że tak, ale wolałbym się upewnić. :-)

    Tak.

> [...]
    > wszystkie wydatki i wpisać jako jedno zdarzenie w ostatnim dniu
    > miesiąca? A może jest to obojętne, ponieważ z matematycznego punktu

    Do KPiR wpisujesz koszty łącznie na podstawie "Ewidencji Przebiegu Pojazdu"
    i tylko wg limitu, który przysługuje.

> [...]
    > np. zapomniałem zarządać faktury)? Według mnie do KUP można zaliczyć
    > mniejszą z nich, tzn. tą, która jest udokumentowana fakturami. Czy

    Bardzo dobrze. Przy czym rozlicza się to nie mięsięcznie, a w skali roku,
    czyli niewykorzystana nadwyżka przechodzi na miesiąc następny.

> [...]
    > dowodem księgowym mógłby od biedy być dowód nadania, ale w jaki sposób
    > udokumentować wydatki poniesione na wysłanie listów zwykłych?

    Zażądać na poczcie potwierdzenia (mają takie specjalne druki), które wg
    rozporządzenia w sprawie KPiR jest podstawą zapisów w Księdze. Bilety
    parkingowe - dowód wewnętrzny z podpiętym kwitkiem.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 3. Data: 2003-05-06 05:43:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 May 2003, Johnie Walker wrote:
    [...]
> [...]
    >+ i FP, zaksięgować je w KPiR jako jedno zdarzenie gospodarcze w kolumnie
    >+ "pozostałe wydatki", a w PIT5 w poz. 34 wpisać 0,0. Czy mam rację?

    Masz rację że "można", jak z "wygodą" to może zależać na czym
    komu zależy :)
    Mi na niczym nie zależy, księguję FP w KPiR a społeczne w PIT-5.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-05-09 10:36:34
    Od: "Grisza" <r...@p...onet.pl>

    Czesc!!!

> [...]
    > wymiane oleju odliczam sobie od VAT należnego. Czy dobrze obliczam KUP
    > i odliczam VAT? Wydaje mi się że tak, ale wolałbym się upewnić. :-)

    Jesli sie myle to wyprowadzcie mnie z błędu ale wydaje mi się ze jesli nie
    można odliczyć Vatu od benzyny to do KUP można zaliczyć tylko 800 zl.

    Pozdrawiam GR

  • 5. Data: 2003-05-09 10:55:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    DG.
    KUP
    :-)

> [...]
    jesli nie
    > można odliczyć Vatu od benzyny to do KUP można zaliczyć tylko 800

    Czuj się wyprowadzony :-)

  • 6. Data: 2003-05-10 11:47:03
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Grisza napisał:

    > Jesli sie myle to wyprowadzcie mnie z błędu ale wydaje mi się ze jesli nie
    > można odliczyć Vatu od benzyny to do KUP można zaliczyć tylko 800 zl.

    Mylisz sie - jest dokładnie odwrotnie - jeżeli nie możesz odliczyc VATu
    stanowi on koszt uzyskania przychodu. Jeżeli możesz - nie stanowi nawet
    jeżeli uznasz że wolałbys dac go w koszty zamiast odliczać.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl