  • 1. Data: 2008-04-26 12:16:58
    Temat: Ktoś się pomylił?
    Od: "fatrix" <f...@p...W_Y_T_N_I_J_T_Oneostrada.pl>

    Witam,

    W tym gorącym czasie PITów rozmawiałem z kolegą na ten temat, i ja i on
    byliśmy w 2007 na stażach (jedyne źródło przychodu to stypednium za ten
    staż) ja byłem 4 m-ce, kolega 3, ale ja mam do zwrotu 220 zł (nieco ponad
    2000 zł dochodu), kolega ma do zwrotu 37 zł.

    Dziwi mnie ta róźnica. Czy tak mogło wyjść? Czy jednak ktośsię pomylił?

    Nie mamy żon, nic nie odliczaliśmy.

    --
    Fatrix
    http://www.naskwerze.pl

  • 2. Data: 2008-04-26 14:43:12
    Temat: Re: Ktoś się pomylił?
    Od: andrzej <a...@g...com>

> [...]
    > staż) ja byłem 4 m-ce, kolega 3, ale ja mam do zwrotu 220 zł (nieco ponad
    > 2000 zł dochodu), kolega ma do zwrotu 37 zł.

    Obydwaj uzyskaliście dochody poniżej kwoty wolnej (ok. 3015 zł) więc w
    roku podatkowym nie powstał obowiązek odprowadzania podatku. Jednak co
    miesiąc płatnik przekazywał zaliczkę na podatek, którą przy
    rozliczeniu rocznym otrzymaliście z powrotem w całości, czyli
    odpowiednio 220 zł i 37 zł. Wyjaśnienie tej sytuacji wydaje mi się
    tylko jedno... płatnik (urząd pracy) odprowadzał w różnej wysokości
    zaliczki na podatek w przypadku twoim i kolegi...

    ...może pokombinujmy nieco;)

    zaliczka za podatek jest liczona jako*: dochód x 19% - 48 => dochód =
    (zaliczka + 48) / 0.19

    biorąc pod uwagę; że przepracowałeś 4 miesiące to dochód (podstawa
    liczenia zaliczki na pod. doch. .... mówiąc bardziej dokładnie)
    powinien wynieść:
    dochód = (220 + 4 x 48) / 0.19 = 2 168,42

    a u twojego kolegi:
    dochód = (37 + 3 x 48) / 0.19 = 952

    ...biorąc pod uwagę że pracowałeś 4 mieś. a twój kolega 3 i
    otrzymywaliście to samo stażowe, i przyjmując że twój dochód jest
    poprawy to twój kolega powinien mieć:

    dochód = 2 168,42 x 0.75 = 1 626.32

    952 to nie to samo co 1 626.32... więc coś jest nie tak...

    ...a na koniec napiszę że "nieco" przesadziłem z tymi wyliczeniami; i
    tak na prawdę nie da się tego wyjaśnić w prosty sposób;) polecam
    wizytę w urzędzie pracy i pytanie jak były wyliczane zaliczki na
    podatek dochodowy; może pup jakoś inaczej liczy... robi coś jeszcze ze
    składka zdrowotną... ??

    choć ja bym stawiał; że twój kolega nie był na stażu pełne 3 miesiące
    (ale 2 i "trochę"... ), a ty byłeś nieco więcej niż 4 (może kilka dni
    wicej) bo:

    2 168,42 x 0.5 = 1 084,21

    1 084,42 juz tak od 952 bardzo nie odbiega:)

    mam nadzieję że nikogo nie zanudziłem tymi (w sumie niepotrzebnymi
    nikomu... ) wyliczeniami:)

    -------------------------------------
    *pomijam kwestie składki zdrowotnej, oraz ubezpieczenia społecznego...
    aby nie komplikować jeszcze bardziej sprawy:)

  • 3. Data: 2008-04-26 15:39:33
    Od: "fatrix" <f...@p...W_Y_T_N_I_J_T_Oneostrada.pl>

    Użytkownik "andrzej" <a...@g...com> napisał

    > mam nadzieję że nikogo nie zanudziłem tymi (w
    > sumie niepotrzebnymi
    > nikomu... ) wyliczeniami:)

    wręcz przeciwnie :)

    fatrix