    From: andrzej <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ktoś się pomylił?
    Date: Sat, 26 Apr 2008 07:43:12 -0700 (PDT)

    > W tym gorącym czasie PIT-ów rozmawiałem z kolegą na ten temat, i ja i on
    > byliśmy w 2007 na stażach (jedyne źródło przychodu to stypendium za ten
    > staż) ja byłem 4 m-ce, kolega 3, ale ja mam do zwrotu 220 zł (nieco ponad
    > 2000 zł dochodu), kolega ma do zwrotu 37 zł.

    Obydwaj uzyskaliście dochody poniżej kwoty wolnej (ok. 3015 zł) więc w
    roku podatkowym nie powstał obowiązek odprowadzania podatku. Jednak co
    miesiąc płatnik przekazywał zaliczkę na podatek, którą przy
    rozliczeniu rocznym otrzymaliście z powrotem w całości, czyli
    odpowiednio 220 zł i 37 zł. Wyjaśnienie tej sytuacji wydaje mi się
    tylko jedno... płatnik (urząd pracy) odprowadzał w różnej wysokości
    zaliczki na podatek w przypadku twoim i kolegi...

    ...może pokombinujmy nieco;)

    zaliczka za podatek jest liczona jako*: dochód x 19% - 48 => dochód =
    (zaliczka + 48) / 0.19

    biorąc pod uwagę; że przepracowałeś 4 miesiące to dochód (podstawa
    liczenia zaliczki na pod. doch. .... mówiąc bardziej dokładnie)
    powinien wynieść:
    dochód = (220 + 4 x 48) / 0.19 = 2 168,42

    a u twojego kolegi:
    dochód = (37 + 3 x 48) / 0.19 = 952

    ...biorąc pod uwagę że pracowałeś 4 mieś. a twój kolega 3 i
    otrzymywaliście to samo stażowe, i przyjmując że twój dochód jest
    poprawy to twój kolega powinien mieć:

    dochód = 2 168,42 x 0.75 = 1 626.32

    952 to nie to samo co 1 626.32... więc coś jest nie tak...

    ...a na koniec napiszę że "nieco" przesadziłem z tymi wyliczeniami; i
    tak na prawdę nie da się tego wyjaśnić w prosty sposób;) polecam
    wizytę w urzędzie pracy i pytanie jak były wyliczane zaliczki na
    podatek dochodowy; może pup jakoś inaczej liczy... robi coś jeszcze ze
    składka zdrowotną... ??

    choć ja bym stawiał; że twój kolega nie był na stażu pełne 3 miesiące
    (ale 2 i "trochę"... ), a ty byłeś nieco więcej niż 4 (może kilka dni
    wicej) bo:

    2 168,42 x 0.5 = 1 084,21

    1 084,42 juz tak od 952 bardzo nie odbiega:)

    mam nadzieję że nikogo nie zanudziłem tymi (w sumie niepotrzebnymi
    nikomu... ) wyliczeniami:)

    *pomijam kwestie składki zdrowotnej, oraz ubezpieczenia społecznego...
    aby nie komplikować jeszcze bardziej sprawy:)