  • 1. Data: 2005-06-26 19:13:37
    Temat: Kupno - sprzedaż programu
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Jestem osobą fizyczną.
    Kiedys kupilem na umowę kupna-sprzedaży od osoby fizycznej kilka
    sztuk Windowsów. Jako, że nie są mi już potrzebne, to chciałbym
    sprzedać także na taką umowę. Kupcem miałaby być firma. Obecna
    cena sprzedaży byłaby identyczna z ceną zakupu.
    Ponieważ program nie jest zwolniony z opodatkowania, nawet
    kupiony ponad 6 miesięcy temu, to powinienem zapłacić podatek
    19%. Czy jest to podatek od różnicy pomiędzy kosztem zakupu, a
    sprzedaży, czy płacę od ceny umowy.
    Jeżeli dochód wyniesie 0 zł, to czy taki obrót powinienem
    uwzględnić w przyszłorocznym zeznaniu PIT?

    Zbyszek
    PGP key: 0xBA6D33B6
    Reklama: Internet Explorer służy do przeglądania zawartości
    Internetu z Twojego komputera i vice-versa.

  • 2. Data: 2005-06-27 06:53:44
    Temat: Re: Kupno - sprzedaż programu
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d9muoc$5sr$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam
    >
    > Jestem osobą fizyczną.

    Domyślam sie, że prowadzącą DG

> [...]
    > Ponieważ program nie jest zwolniony z opodatkowania, nawet kupiony ponad 6
    > miesięcy temu, to powinienem zapłacić podatek 19%

    Skąd taka stawka - jesteś na "liniowym", bo jesi nie to płacisz podatek wg
    skali.

    Czy jest to podatek od różnicy pomiędzy kosztem zakupu, a
    > sprzedaży, czy płacę od ceny umowy.

    Zawsze jest to podatek od dochodu który osiągasz w DG, czyli od różnicy
    między przychodem a kosztem jego uzyskania.

    > Jeżeli dochód wyniesie 0 zł, to czy taki obrót powinienem uwzględnić w
    > przyszłorocznym zeznaniu PIT?
    Coś mi się wydaje że ty jednak nie prowadzisz DG
    W PIT-37 nie uwzględniasz takich dochodów skoro nie prowadzisz DG, należy
    się tylko zastanowić czy nie musisz płacić PCC od umowy kupna - sprzedaży.
    W PIT-36 uwzględniasz jako dochód ze swojej działalnosci gospodarczej
    Ale to jaki PIT wypełniacz zależy od wielu czynników - czy prowadzisz DG i
    jaką frme opodatkowania wybrałeś
    Brakuje mi informacji żeby odpowiedziec konkretnie na towje pytanie
    NAJWAŻNIEJSZE: czy prowadzisz DG?

    Pozdrawiam
    MB

  • 3. Data: 2005-06-27 07:22:12
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Magdalena B napisał(a) :
    > Brakuje mi informacji żeby odpowiedziec konkretnie na towje pytanie
    > NAJWAŻNIEJSZE: czy prowadzisz DG?

    Nie.

  • 4. Data: 2005-06-27 07:29:50
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d9o9ee$1m8$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam

    > Nie.

    Wiec żadnego podatku dochodowego od kupna i sprzedazy programów nie płacisz.
    Kupiłeś je by wykorzystać do osobistych celów a teraz sprzedajesz i tyle.
    Nie jest to twoja "częstotliwa dizałalnośc zarobkowa". Należy się tylko
    zastanowić nad PCC
    Pozdrawiam
    MB

  • 5. Data: 2005-06-27 09:34:02
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Magdalena B napisał(a) :

> [...]
    > Kupiłeś je by wykorzystać do osobistych celów a teraz sprzedajesz i tyle.
    > Nie jest to twoja "częstotliwa dizałalnośc zarobkowa". Należy się tylko

    Dzięki za pomoc.
    Otóż to. Jak zwą, tak zwą, ale pewnie coś będę musiał zapłacić.

  • 6. Data: 2005-06-27 10:59:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jun 2005, Magdalena B wrote:

    >+ Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał
    [...]
    >+ > Ponieważ program nie jest zwolniony z opodatkowania,
    >+ > nawet kupiony ponad 6 miesięcy temu, to powinienem zapłacić podatek 19%
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    >+ Skąd taka stawka - jesteś na "liniowym", bo jesi nie to płacisz podatek wg
    >+ skali.

    Obstawiam że twoje założenie o DG od początku było błędne
    bo Zbynek pojęcie o podatku ma - jakby nie miał to niby skąd
    by o 6 miesiącach pisał ?

    [...]
    >+ Coś mi się wydaje że ty jednak nie prowadzisz DG

    Co jasno i wyraźnie założył ;)

    >+ W PIT-37 nie uwzględniasz takich dochodów skoro nie prowadzisz DG

    ...to ja cię bardzo proszę o podatnie podstawy prawnej :)

    Dla *RZECZY* podstawę zwolnienia (i to dopiero po 6 miesiącach)
    Zbynek podał - literalnie to jest art. 10.8.d ustawy.

    Jaki przepis zwalnia wartości niematerialne ?
    Bo tak (wyraźnie) sugerujesz...

    >+ należy się tylko zastanowić czy nie musisz płacić PCC od umowy

    A to się *osobno* płaci...
    Niezależnie i dodatkowo od podatku dochodowego :(
    Nie pisał jakie windowsy - jest spora szansza że tańsze niż
    1000 zł sztuka, więc z PCC mogłbyby być zwolnione :)

    >+ Brakuje mi informacji żeby odpowiedziec konkretnie na towje pytanie
    >+ NAJWAŻNIEJSZE: czy prowadzisz DG?

    ...przecież napisał. Jakby prowadził to nie dotyczyłoby go zwolnienia
    półroczne przy sprzedaży "rzeczy" i by się na nie nie powoływał.
    Mogę postawić czteropak piwa na to że się nie mylę ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-06-27 11:02:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ Wiec żadnego podatku dochodowego od kupna i sprzedazy programów nie płacisz.

    "Poproszę o podanie podstawy prawnej" !!

    >+ Kupiłeś je by wykorzystać do osobistych celów a teraz sprzedajesz i tyle.

    ...i to ma zwalniać z podatku dochodowego ???

    >+ Nie jest to twoja "częstotliwa dizałalnośc zarobkowa".

    ...podobnie jak np. otrzymywanie stypendium, renty lub alimentów.
    Co nie powoduje zwolnienia z opodatkowania...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-06-27 13:00:02
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Dla *RZECZY* podstawę zwolnienia (i to dopiero po 6 miesiącach)
    > Zbynek podał - literalnie to jest art. 10.8.d ustawy.

    Art 10.to nie katalog zwolnień tylko wykaz źródeł przychodów podlegających
    opodatkowaniu. Gdzie umieścisz w tych źródłach wartości niematerialne? Jako
    d) ? Jeśli tak to po 6 miesiącach "nabywa prawo do zwolnienia" czyli wyrzuca
    swój przedmiot transakcji z katalogu źródeł przychodów. Ale skoro to nie d)
    to czy przedmiot naszego sporu jest źródłem przychodów?

    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego
    oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    d) innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej
    i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw
    majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od
    końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a
    innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym
    nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z
    osób dokonującej zamiany,

  • 9. Data: 2005-06-28 09:28:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ Art 10.to nie katalog zwolnień tylko wykaz źródeł przychodów podlegających

    Oczywiście. Zwolnienie ma miejsce a contrario - skoro WYMIENIONA
    "rzeczy" jako opodatkowane oraz powiedziano że TYLKO te które
    są <6 miesięcy od zakupu - to pozostałe są zwolnione.
    Ale niestety wymieniono tylko "rzeczy"... czyli np.
    zwierząt już owo zwolnienie nie dotyczy !!
    Niemniej sprzedaż kota powiedzmy za 50 zł może łapać się pod
    zwolnienie z tytułu "działalności rolniczej" - proszę nie wyciągać
    pochopnego wniosku jakobym powiedział że z braku zwolnienia
    sprzedaży kota w 10.1.8 wynikał brak zwolnienia z podatku sprzedazy
    kota tak w ogóle :) - IMO to art. 2.2.

    >+ Gdzie umieścisz w tych źródłach wartości niematerialne?
    >+ Jako d) ?

    Pod żadnym pozorem.

    Art. 10.1.7 wymienia je w sposób prosty i oczywisty:

    "7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie
    praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c)"

    Nad czym by tu pogdybać ?
    Ponieważ pytanie jest rzadkie - to liczyłem na jakąś dyskusję
    i niniejszym ją mamy :)
    Zeznaję że *chciałbym* znać podstawę do zwolnienia... ale nie
    znam. I liczę na oponentów :)

    >+ Jeśli tak

    Kiedy nie ! :)

    >+ Ale skoro to nie d)
    >+ to czy przedmiot naszego sporu jest źródłem przychodów?

    ...jak widzisz.
    Podobnie jak posiadane akcje spółki akcyjnej czy udziały w sp. z o.o.
    - oczywiście w momencie ich sprzedaży.

    Jeśli powiadasz że się mylę i WNiP nie łapią się pod "prawa majątkowe"
    (IMO byłoby to naciągane) - to oczywiście art. 10.1.9

    Pod żadnym pozorem nie pasuje do art. 10.1.8 więc *nie* łapie
    się na "zwolnienie po pół roku" !

    >+ Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:

    ...potwierdzam, mamy ten sam tekst ustawy ;) !

    Zaprzecz że "program" (w rozumieniu czegoś do czego może przyleźć
    BSA z policją i skonfiskować kompa celem "sprawdzenia praw" :>)
    nie jest 10.1.7.
    Jak ci się uda to zaprzecz że to również nie 10.1.9 !!

    :)

    >+ > Jaki przepis zwalnia wartości niematerialne ?
    >+ > Bo tak (wyraźnie) sugerujesz...

    ...pytanie podtrzymuję :)

    Tak BTW: dziwnym jest jak często pomijane jest istnienie 10.1.9 :|
    Fakt że po to żeby nie podpaść pod 10.1.9 trzeba najpierw wykazać
    ża danych dochód podlega pod zwolnienie jakoś nie rzuca się w oczy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-06-30 09:11:19
    Od: "urzednik" <u...@N...gazeta.pl>

    > Nie pisał jakie windowsy - jest spora szansza że tańsze niż
    > 1000 zł sztuka, więc z PCC mogłbyby być zwolnione :)

    hmm, windowsy to rzecz ruchoma ??
    raczej prawo IMHO majątkowe i PCC sie płaci zawsze....