  • 1. Data: 2005-06-26 16:29:52
    Temat: ZUS próbuje okraść moich rodziców - need help
    Od: a...@p...onet.pl

    Witam!
    Mam nastepujacy problem (a raczej mój Tata): od 1.08.2004r do dn 30.09.2004r.
    pobierał świadczenia przedemerytalne z ZUS. Za powyższe dwa m-ce było to
    2016PLN. Od dnia 1.10.2004r zawiesił pobieranie powyzszych swiadczeń, poniewaz
    udało mu się dostać pracę. Umowa o prace była na czas określony - 1 rok.
    Ponieważ zarobki w ramach powyzszej umowy o pracę, do dn. 28.02.2005r (koniec
    roku obrachunkowego ZUS) przekroczyły kwotę 14tys PLN, ZUS domaga się zwrotu
    pobranego wczesniej swiadczenia, czyli owych 2016PLN.
    I teraz pytanie: czy jest to zgodne z prawem??? Przeciez Tata zawiesił
    pobieranie zasiłku przedemerytalnego z ZUS-u w zamian podejmując pracę, i
    odprowadzając z pensji m.in składni na ZUS, podatki itp. Jeśli jest na to
    rzeczywiście jakiś paragraf, to czy istnieje jakiś kontr-przepis, w końcu
    nasze prawo jest pełne sprzeczności. I jeszcze jedno: moi rodzice to normalni,
    starsi ludzie którzy nie czytają dzienników ustaw czy monitorów rządowych.
    Krótko mówiąc, polegają na tym, co mówia im bezduszni i czesto niedouczeni
    urzędnicy. Wiem, że to bład ale tak przeciez robi większośc starszych osób i
    chyba dlatego tak łatwo ZUS może okradać ludzi. Podczas wyrejestrowywania się
    z zasiłku przedemerytalnego, nikt Taty nie pinformował, że jego zarobki nie
    mogą przekroczyć kwoty 14tys. PLN. Dodatkowo, umowa kończy się we wrześniu
    br, a wznowienie świadczeń mozliwe będzie po zakończeniu roku obrachunkowego
    ZUS-u, czyli w lutym 2006!!! Przez te pół roku, moi rodzice będa zyli jedynie
    z ewerytury mojej mamy (600PLN!).
    Jesli znalazłaby się tutaj jakaś zyczliwa dusza i podpowiedziała co można
    zrobic w powyższej sytuacji - bedę BARDZO, BARDZO wdzięczny....
    Pozdrawiam i z góry THX
    asegon

  • 2. Data: 2005-06-26 16:31:33
    Temat: Re: ZUS próbuje okraść moich rodziców - need help
    Od: a...@p...onet.pl

    Bardzo przepraszam, dopiero teraz zauwazyłem, że to grupa dotycząca
    podatków... Z nerwów wszystko mi się plące... Bardzo przepraszam, jesli ktos
    poczuł się urazony - naprawde...

  • 3. Data: 2005-06-27 08:06:40
    Od: "Bozoo" <...@...com>

    > Witam! (... ciach ... )

    Witam.
    Współczuję, ale.....
    1) oni ich wcale nie próbują okraść - dawno już to zrobili.
    2) kombinują, jak by tu nie spłacić zagrabionej kasy z grabierzy innych.

  • 4. Data: 2005-06-27 09:26:01
    Od: a...@p...onet.pl

    No tak, w końcu skądś muszą wziąść "drobne" 10mln PLN które wydali ostatnio na
    znaczki pocztowe :(((((
    Pzdr - asegon
    p.s. i nic z tym nie można zrobić...?

  • 5. Data: 2005-06-27 10:49:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Jun 2005 a...@p...onet.pl wrote:

    >+ Bardzo przepraszam, dopiero teraz zauwazyłem, że to grupa dotycząca
    >+ podatków...

    Wyjątkowo ZUS (jako parapodatek) w sensie "podatkowym" jest tu
    tolerowany, nawet był koncept żeby do opisu grupy dopisać...
    Niemniej problem rzeczywiście ma raczej charakter "prawny"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-06-27 12:17:44
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    > No tak, w końcu skądś muszą wziąść "drobne" 10mln PLN które wydali
    > ostatnio na
    > znaczki pocztowe :(((((
    > Pzdr - asegon
    > p.s. i nic z tym nie można zrobić...?

    Niestety
    Zarobki emeryta / rencisty podlegają ograniczeniom w ujęciu rocznym. Jeżeli
    zarobki przekroczą roczny limit to takie są konsekwencje. Od nich się nie
    ucieknie.
    MB

  • 7. Data: 2005-06-27 13:36:38
    Od: a...@p...onet.pl

    > Zarobki emeryta / rencisty podlegają ograniczeniom w ujęciu rocznym. Jeżeli
    > zarobki przekroczą roczny limit to takie są konsekwencje. Od nich się nie
    > ucieknie.

    Mimo, iż Tata zawiesił pobieranie świadczeń przedemerytalnych????? W końcu z
    emeryta stał się znowu produktywnym człowiekiem!

  • 8. Data: 2005-06-27 17:29:23
    Od: "Rafal M" <m...@p...gazeta3.4pl>

    Użytkownik "Bozoo" <...@...com> napisał w wiadomości
    > Współczuję, ale.....
    > 1) oni ich wcale nie próbują okraść - dawno już to zrobili.
    > 2) kombinują, jak by tu nie spłacić zagrabionej kasy z grabierzy innych.

    Jak czytam takie rzeczy to mi sie coraz bardziej chce stad wyjechac :(

    Rafal

    Odpowiadajac na moj email
    usun cyfry z adresu

  • 9. Data: 2005-06-28 05:57:18
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    > Mimo, iż Tata zawiesił pobieranie świadczeń przedemerytalnych????? W końcu
    > emeryta stał się znowu produktywnym człowiekiem!

    Zawieszanie świadczeń w trakcie roku nie jest istotne.
    Liczy się roczny dochód takiego ubezpiecznego. Jeżeli roczny dochód jest
    wyższy od przewidzianego limitu (czyli jeżeli w ciągu roku ubezpieczony był
    w stanie zarobić określoną kwotę) to świadczenie, które ma przecież
    charakter bardziej socjalny podlega zwrotowi bądź potrąceniu z następnych
    okresów. Bo to przecież nie "wypracowana" emerytura tylko świadczenie
    otrzymywane w związku z niezawinioną utratą pracy w określonym wieku
    "przedemerytalnym" - w tym przejawia się pewien "opikuńczy" charakter
    państwa, które daje zasiłek ludziom, którzy nie mają jeszcze prawa do
    emerytury a są w takim wieku, że mają małe szanse na znalezienie pracy i
    zdobycie srodków na życie. Jesli jednak taki "przedemeryt" zdołał znaleźć
    środki na życie wyższe niż ustalony - to taka "opieka" państwa nie jest mu
    potrzebna. Co innego pełne prawa emerytalne - takiemu cżłowiekowi żaden
    urząd nie zabroni dorabiać tyle ile chce - bo on już tę emeryturę sobie
    wypracował.
    Myśle że to niestety JEST sprawiedliwe. Świadczenie przedemerytalne ma być
    instrumentem łagodzącym skutki wysokiego bezrobocia, a skoro twój tata jak
    sama zauważyłaś stał się znowu produktywnym człowiekiem i zdołał zarobić
    wiecej niż limity, to takie świadczenie po prostu staje się nienależne.
    Pozdrawiam
    MB

  • 10. Data: 2005-06-28 09:09:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jun 2005, Magdalena B wrote:

> [...]
    >+ otrzymywane w związku z niezawinioną utratą pracy w określonym wieku
    >+ "przedemerytalnym" - w tym przejawia się pewien "opikuńczy" charakter

    Jak rozumiem wszyscy rozumiemy twój wywód.
    I pewnie nie ja jeden wyrażę opinię iż takie postawienie sprawy jest
    demoralizujące - prowadzi do prostego wniosku że jakby ojciec grupowicza
    poleżał do góry brzuchem do by LEPIEJ na tym wyszedł.
    [...]
    >+ zdobycie srodków na życie. Jesli jednak taki "przedemeryt" zdołał znaleźć
    >+ środki na życie wyższe niż ustalony - to taka "opieka" państwa nie jest mu
    >+ potrzebna.

    Żebyśmy się dobrze rozumieli: porąbane i to nieźle jest takie
    postawienie sprawy że jeśli "wspomagany" zarobi 14999 zł to może
    sobie wziąć świadczenie przedemerytalne za cały rok.
    A jak zarobi 15001 zł (konkretna granica nie jest istotna, tylko
    zasada) to nie dostanie NIC.

    >+ Myśle że to niestety JEST sprawiedliwe.

    ...a ja nie.
    Problemem państwa jest to że nie jest w stanie zapewnić "pracy
    dla kazdego" i płaci "za nic". To prowadzi wprost do stanu w którym
    niekiedy nie opłaca się pracować...

    >+ sama zauważyłaś stał się znowu produktywnym człowiekiem i zdołał zarobić
    >+ wiecej niż limity, to takie świadczenie po prostu staje się nienależne.

    Owszem.
    Powinien był zarobić kilkaset złotych mniej i już by był "należny".
    Nie widzisz pewnej paranoi ?

    >+ Pozdrawiam

    ..wzajemnie :)
    - Gotfryd