  • 1. Data: 2008-08-21 14:31:35
    Temat: Kurs prawa jazdy to koszt uzyskania przychodu?
    Od: Marcin Krzyżanowski <m...@g...pl>

    Witam,

    Nurtuje mnie pytanie czy koszt kursu prawa jazdy można zaliczyć jako
    koszt uzyskania przychodu w przypadku jednoosobowej Działalności
    Gospodarczej.

    Teren wykonywania DG to cały kraj, czasami musze dojechać do klienta
    który jest w szczerym polu. Poza tym muszę dojezdzac do klientów.
    Obecnie robię to za pomoca komunikacji miejskiej/krajowej jezeli się da,
    albo zabieram się z kimś jeżeli się nie da.
    W związku z tym w moim rozumieniu kurs prawa jazdy zakończony zdobyciem
    prawa jazdy zwiększa moje możliwości wykonywania DG. Ponadto... nie wiem
    czy muszę przytaczać oczywiste korzysci z uzywania samochodu wzgledem
    innych srodkow komunikacji - skrócenie czasu dotarcia itp. co ma
    bezsprzeczny wplyw na osiągane przychody.

    Argumentacja w stylu "czy niezbędne" jest bezsensowna (czy tylko moim
    zdaniem?) bo mogę chodzić pieszo 30 km, ale wtedy nic nigdy nie zarobię.

    Jak to więc jest?

  • 2. Data: 2008-08-21 14:56:22
    Temat: Re: Kurs prawa jazdy to koszt uzyskania przychodu?
    Od: r...@o...pl

    On 21 Sie, 16:31, Marcin Krzyżanowski <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Argumentacja w stylu "czy niezbędne" jest bezsensowna (czy tylko moim
    > zdaniem?) bo mogę chodzić pieszo 30 km, ale wtedy nic nigdy nie zarobię.

    Rozumiem ze po zakonczeniu DG prawo jazdy zasili remanent
    koncowy :) ?

  • 3. Data: 2008-08-21 15:45:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Rozumiem ze po zakonczeniu DG prawo jazdy zasili remanent
    > koncowy :) ?

    Remanent może niekoniecznie, w końcu to nie towar,
    ale dlaczego Marcin nie rozszerzy swojego katalogu kosztów
    już teraz. Przecież zanim zrobi ten kurs ma niepowtarzalną szansę
    zwiększyć koszty działalności poprzez umieszczenie tam
    wielu innych niedostrzeganych dotąd przez siebie pozycji.
    Sam sugerujesz Marcinie, że mógłbyś na piechotę zamiast autem.
    Więc może na początek buty: te jesienne i na zimę,
    jezuski też możesz - może jakieś spodnie do tego i kurtka?
    A Ty mógłbyś prowadzić działalność gdybyś nie zjadł śniadania?
    Proponuję użyć wyszukiwarki i zobaczyć
    co to jest wg organów skarbowych: zaspokajanie potrzeb osobistych podatnika
    i jak blisko tej definicji jest kurs prawa jazdy.
    Może gdzieś tam, ktoś to odpuści...

  • 4. Data: 2008-08-21 17:23:27
    Od: Marcin Krzyżanowski <m...@g...pl>

    cef pisze:
> [...]

    a dyplom wyższej uczelni go zasili ?

    > Proponuję użyć wyszukiwarki i zobaczyć
    > co to jest wg organów skarbowych: zaspokajanie potrzeb osobistych podatnika
    > i jak blisko tej definicji jest kurs prawa jazdy.
    > Może gdzieś tam, ktoś to odpuści...

    no fajnie fajnie, ale są takie interpretacje dotyczące prawa jazdy:

    http://sip.mf.gov.pl/sip/drukuj.php?p=1&i_smpp_s_dok
    _nr_sek=30354&i_smpp_s_strona=1
    http://sip.mf.gov.pl/sip/drukuj.php?p=1&i_smpp_s_dok
    _nr_sek=88692&i_smpp_s_strona=1

    rozumiem z tego że kurs dla pracownika jest KUP a kurs dla właściciela
    nie jest KUP?

  • 5. Data: 2008-08-21 17:37:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Marcin Krzyżanowski wrote:

> [...]
    _nr_sek=88692&i_smpp_s_strona=1

    > rozumiem z tego że kurs dla pracownika jest KUP a kurs dla właściciela

    Ale wiesz o tym, że tak podane linki z mf.gov nic nie dają?

  • 6. Data: 2008-08-21 17:40:59
    Od: r...@o...pl

    On 21 Sie, 19:37, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    k_nr_sek=30354&i_s...
    k_nr_sek=88692&i_s...

    > Ale wiesz o tym, e tak podane linki z mf.gov nic nie daj ?

    Daja, tylko musisz najpierw zrobic puste wyszukiwanie - taki dziwny
    feature sip-u.

  • 7. Data: 2008-08-21 18:24:00
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Uzytkownik wrote:

    > Daja, tylko musisz najpierw zrobic puste wyszukiwanie - taki dziwny
    > feature sip-u.

    Zapomnialem o tym. Kiedys juz ktos podawal sposób na to.
    Jakos specjalnie nie widze zeby byly duze szanse uznania za KUP
    tego kursu. :-)

  • 8. Data: 2008-08-22 19:11:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Aug 2008, cef wrote:

    > Remanent może niekoniecznie, w końcu to nie towar,

    Przyznam że tu leży najmocniejszy "hak" całej konstrukcji.
    Prawo jazdy to zdecydowanie "wartość niematerialna i prawna",
    prawda?
    A dla VAT takie cóś jest "usługą w rozumieniu VAT", prawda?

> [...]
    > Sam sugerujesz Marcinie, że mógłbyś na piechotę zamiast autem.
    > Więc może na początek buty: te jesienne i na zimę,

    Skoro szermujemy w ten sposób, to w drugą stronę też:
    art.23.1.49 dotyczy RZECZOWYCH składników majątku :), prawda?:

    Jeśli da się rozsądnie udowodnić, że np. do prowadzenia DG
    potrzebny jest komp z komercyjnym systemem operacyjnym, to:
    - przy zakupie od kompa i OSa odliczamy VAT
    - komp amortyzujemy lub zaliczamy do wyposażenia (i idzie w koszty),
    OS amortyzujemy lub idzie w koszty

    W razie "przekazania na potrzeby osobiste", jednak BEZ ZBYCIA
    (sprzedaży, darowizny) składników majątku w DG odpowiednio:
    - dla ST dochodowo nie robimy nic
    - dla wyposażenia na podstawie art.23.1.49 "wylatuje z kosztów"
    czyli rośnie podstawa opodatkowania dochodowym
    - w tak dla ST jak i wyposażenia *zwracamy odliczony VAT*!

    ...ALE...
    - dla WNiP nie robimy NIC!

    Jest w powyższym jakiś błąd?
    :)
    Trzeba wyraźnie zastrzec: to działa W OBIE STRONY.
    Jak ktoś ma kompa kupionego przed rozpoczęciem DG, to może
    spokojnie poddać go amortyzacji.
    Jak ma OS kupiony przed rozpoczęciem DG, to windows z nim
    (podatkowo) zrobi ;), ani w koszty ani w amortyzację toto
    nie da się wpuścić, przepadło.

    > co to jest wg organów skarbowych: zaspokajanie potrzeb osobistych podatnika
    > i jak blisko tej definicji jest kurs prawa jazdy.

    Ano tu przyznam że można się spierać.
    W tę stronę, że bez PJ da się "osobiście" żyć - też! ;)

    pzdr, Gotfryd