  • 1. Data: 2010-04-30 09:24:57
    Temat: Kwota zasądzona w wyniku skargi na przewlekłość postępowania
    Od: Al Kwasone <k...@p...onet.pl>

    Witam,
    Czy kwota zasądzona w postępowaniu dotyczącym skargi na przewlekłość
    postępowania podlega opodatkowaniu, czy nie? Jaka podstawa prawna?
    Pozdrawiam,
    AK

  • 2. Data: 2010-04-30 10:31:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Apr 2010, Al Kwasone wrote:

    > Witam,
    > Czy kwota zasądzona w postępowaniu dotyczącym skargi na przewlekłość
    > postępowania podlega opodatkowaniu, czy nie? Jaka podstawa prawna?

    IMVHO sama informacja o "zasądzeniu" to za mało.
    Co do ma być - odszkodowanie? I jaka jest... podstawa prawna
    tego odszkodowania :P?
    (tak, właśnie to się liczy :))
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 21
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    [...]
    3) otrzymane odszkodowania lub zadoœćuczynienia, jeżeli ich wysokoœć
    lub zasady ustalania wynikajš
    wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjštkiem:
    [...doczytać, ale raczej pod wyjątki nie podpadnie...]
    ---

    IMVHO - jeśli jest przepis rangi ustawowej lub rozporządzenie wskazane
    ustawą, stwierdzające wprost "należy się 150 zł" albo "należy się
    1/30 minimalnej płacy za każdy dzień", to takie odszkodowanie nie
    będzie opodatkowane.
    Jak kwota wynika z widzimisię (no dobra: "oceny") sądu, to już nie
    jest "wprost z ustawy".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-04-30 11:01:32
    Od: Olek Kwas <k...@p...onet.pl>

    > IMVHO sama informacja o "zasądzeniu" to za mało. Co do ma być -
    > odszkodowanie? I jaka jest... podstawa prawna tego odszkodowania :P?
    Jak w tytule - Ustawa o skardze na naruszenie prawa strony do
    rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki
    z dnia 17 czerwca 2004 Dz.U. z 2004r. Nr 179, poz. 1843 (postępowanie
    przed sądem cywilnym).

    Art. 12.4. Uwzględniając skargę, sąd na żądanie skarżącego przyznaje od
    Skarbu Państwa, a w przypadku skargi na przewlekłość postępowania
    prowadzonego przez komornika - od komornika, sumę pieniężną w wysokości
    od 2 000 złotych do 20 000 złotych.

> [...]
    > wskazane ustawą, stwierdzające wprost "należy się 150 zł" albo
    > "należy się 1/30 minimalnej płacy za każdy dzień", to takie

    Chyba chodzi o coś innego - bo 1/30 płacy - to raczej byłaby forma
    wynagrodzenia podlegająca opodatkowaniu.

    > Jak kwota wynika z widzimisię
    > (no dobra: "oceny") sądu, to już nie jest "wprost z ustawy".
    Chyba też nie tak, bo "odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich
    wysokość lub
    zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów
    wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw"
    podlegają zwolnieniu z opodatkowania (Art. 21.1.3 PIT). Wyraźnie mowa o
    "wysokości" lub "zasadach ustalania".
    Pytanie, czy "przyznana suma" to odszkodowanie lub zadośćuczynienie? Na
    zdrowy rozum tak, bo oto chodzi w ustawie o skardze.
    AK.

  • 4. Data: 2010-04-30 11:24:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Apr 2010, Olek Kwas wrote:

    > Chyba chodzi o coś innego - bo 1/30 płacy - to raczej byłaby forma
    > wynagrodzenia podlegająca opodatkowaniu.

    Nie, nie mówię o wynagrodzeniu, mówię o (teoretycznie możliwym)
    sposobie odszkodowania, który zamiast kwotowo określony jest
    *jakąś* wartością urzędowo zapodawaną przez np. GUS.
    Dajmy na to "odszkodowanie za niesłuszne aresztowanie", mogłoby
    by (jako teoretyczny wariant) pasować do takiego sposobu
    rozliczania (pomijajac wysokość, albo jak kto woli - "współczynnik"
    który mógłby być w dowolnie innej wysokości).
    Żeby nie było - to, że jest ustalane inaczej przyjętym kryterium
    wiem, chodzi o zakres regulacji przepisem podatkowym i wykazanie
    że *NIJAK* nie miałem na myśli wynagrodzenia ani odszkodowania
    za wynagrodzenie (które pod zwolnienie nie podlegają).

> [...]
    > wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw"
    > podlegają zwolnieniu z opodatkowania (Art. 21.1.3 PIT). Wyraźnie mowa

    No toż piszę - albo "150 zł", albo "20 zł za dzień", albo "1/30
    minimalnej płacy za dzień" - to pierwsze jest "wysokością", dwa
    kolejne przypadki to "zasady ustalania".

    > Pytanie, czy "przyznana suma" to odszkodowanie lub zadośćuczynienie?
    > Na zdrowy rozum tak, bo oto chodzi w ustawie o skardze.

    No tu się zgadzamy :)

    Pozostaje pytanie czy "od 2000 do 20 000 zł" łapie się na "wprost
    z ustawy". Na mój gust niespecjalnie, ale może ktoś ma podstawy do
    interpretacji takiego przypadku.

    pzdr, Gotfryd