  • 1. Data: 2009-02-11 20:30:23
    Temat: Likwidacja starych dokumentów
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Ponieważ "papiery" przestały mieścić się w małym biurze postanowiłem coś z
    nimi zrobić. Spółka z pełną księgowością od 1998 r. Księgowa ma dziwną
    niechęć do likwidacji papierzysk i najchętniej trzymałaby wszystko.
    Mam taki pomysł:
    Wszystkie dokumenty z ostatnich 6 lat zostaną w biurze.
    Starsze deklaracje US i ZUS oraz dowody wpłaty składek i podatków oraz listy
    płac i inne "osobowe" zostają.
    Pozostałe (faktury, kartoteki magazynowe, rejestry sprzedaży, zakupów, WZ.
    PZ itp) - do kotłowni.
    Czy mogę z czystym sumieniem tak zrobić, czy trzymac mimo wszystko?
    Jacek

  • 2. Data: 2009-02-11 20:37:07
    Temat: Re: Likwidacja starych dokumentów
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jacek pisze:
> [...]
    > PZ itp) - do kotłowni.
    > Czy mogę z czystym sumieniem tak zrobić, czy trzymac mimo wszystko?

    Dlaczego powyżej 6 lat chcesz spalić? Wiesz, że termin przedawnienia
    może wynieść do 8 lat? I skoro liczymy okres przedawnienia nie od daty
    dokumentu, tylko od końca roku, za który składa się deklarację roczną,
    to trzymanie dokumentów przez 10 lat czy nawet trochę więcej wcale nie
    jest paranoją.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-02-11 21:00:03
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    O shit. Daj jakis przykład, co sie przedawnia po 8 latach, bo to musi być
    coś bardziej skomplikowanego, niż mi się wydaje
    Jacek

  • 4. Data: 2009-02-11 21:19:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jacek pisze:
    > O shit. Daj jakis przykład, co sie przedawnia po 8 latach, bo to musi być
    > coś bardziej skomplikowanego, niż mi się wydaje

    Standardowo termin przedawnienia wynosi 5 lat, ale są sytuacje, kiedy
    bieg przedawnienia może ulec zawieszeniu na okres do 3 lat.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-02-11 21:38:48
    Od: "xxv" <x...@x...com>

    Ja wymyśliłem, że trzeba skombinować dobrą skrzynię i zakopać te powyżej 5
    lat w ziemi a jak urzędnik cos zechce to dam mu szpadelek.......

  • 6. Data: 2009-02-11 21:52:02
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Jacek pisze:
    > O shit. Daj jakis przyk?ad, co sie przedawnia po 8 latach, bo to musi byae
    > co? bardziej skomplikowanego, ni? mi sie wydaje
    > Jacek

    Generalnie przez pięć lat licząc od końca roku, w którym złożyłeś
    deklarację, trzeba trzymać wszystkie dokumenty, które miały wpływ na
    dane w niej zawarte. Oprócz papierów z roku poprzedzającego złożenie
    owej deklaracji, mogą to być np. dużo wcześniejsze faktury zakupu
    środków trwałych, amortyzowanych jeszcze w roku, za który była deklaracja.
    Poza tym, teoretycznie może się zdażyć, że zaraz po nowym roku
    zniszczysz papiery, o których sądzisz, że można się ich pozbyć, po czym
    dostaniesz zawiadomienie datowane jeszcze na rok poprzedni, o wszczęciu
    jakiegoś postepowania wyjaśniającego czy cos w tym guście, a to
    wstrzymuje bieg przedawnienia :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 7. Data: 2009-02-11 22:09:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-02-2009 o 22:52:02 ajt <a...@u...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > dostaniesz zawiadomienie datowane jeszcze na rok poprzedni, o wszczęciu
    > jakiegoś postepowania wyjaśniającego czy cos w tym guście, a to

    Otrzymanie wstrzymuje, dlatego tak od 19 grudnia nie warto odbierać nic :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek