  • 1. Data: 2010-11-09 17:13:33
    Temat: Majątek osobisty a wspólność majątkowa - kto kupi mieszkanie - żona czy małżeństwo ?
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    Witam,

    Swoje mieszkanko żona kupiła w 2004 roku.
    Pobraliśmy się w roku 2007.
    Żona sprzedała swoje mieszkanie w 2009 roku.
    Załóżmy że za 200.000 zł

    Zgodnie z istniejącymi przepisami, miała do
    wyboru, albo zapłacić 10% (20.000zł) albo
    zobowiązać się, że w ciągu 2 lat przeznaczy te
    pieniążki na cele mieszkaniowe (działka bud. / mieszkanie).

    Teraz znaleźliśmy fajne mieszkanko, które chcemy kupić.
    Pieniążki z mieszkania stanowią majątek osobisty żony.
    Czy teraz jednak żona może kupić mieszkanie tylko "na siebie"
    Czy mamy występować wspólnie ? A jeśli w wspólnie, to
    mieszkanko może kosztować te 200.000zł czy może musi 400.000 ?
    (co byłoby chyba niedorzeczne, ale przecież większe bzdury
    w prawie się zdarzają).

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 2. Data: 2010-11-09 18:33:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Nov 2010, Aleksander wrote:

    > Czy teraz jednak żona może kupić mieszkanie tylko "na siebie"

    Jeśli nie zawarliście intercyzy, w której żona wnosi mieszkanie
    do majątku wspólnego, to nie tylko może, ale "powinna" i inny
    ruch niesie ryzyko (IMVHO niewielkie) przyczepienia się kiedyś
    USu (lub innego urzędu) o niedopełnienie formalności (ujawnienia
    darowizny - raczej w wyniku skutków tego nieujawnienia).
    Jest szansa że notariusz by o to spytał i "naprostował" :D

    > Czy mamy występować wspólnie ? A jeśli w wspólnie, to
    > mieszkanko może kosztować te 200.000zł czy może musi 400.000 ?
    > (co byłoby chyba niedorzeczne,

    A umiałbyś wyjaśnić, skąd wziąłeś swoje 200 000 zł, które *nie*
    wchodzą do majątku wspólnego?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-11-09 20:11:25
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > ruch niesie ryzyko (IMVHO niewielkie) przyczepienia się kiedyś
    > USu (lub innego urzędu) o niedopełnienie formalności (ujawnienia

    Ale już jak kupi to można chyba rozszerzyć wspólnotę majątkową o to
    mieszkanie? Tylko pewnie drugi raz za notariusza trzeba zapłacić albo
    co...

    MJ

  • 4. Data: 2010-11-09 22:48:49
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/9/2010 2:11 PM, Michal Jankowski wrote:
    > Ale już jak kupi to można chyba rozszerzyć wspólnotę majątkową o to
    > mieszkanie? Tylko pewnie drugi raz za notariusza trzeba zapłacić albo
    > co...

    ale kupic musi na siebie do majatku odrebnego, co wyrazie w akcie
    notarialnym powinno byc zaznaczone, ze kupuje z majatku odrebnego do
    majatku odrebnego, a dopiero po tym fakcie wnosi je do majatku wspolnego.

  • 5. Data: 2010-11-10 13:28:04
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "witek" <w...@g...pl> wrote in message

    > ale kupic musi na siebie do majatku odrebnego, co wyrazie w akcie notarialnym
    > powinno byc zaznaczone, ze kupuje z majatku odrebnego do majatku odrebnego, a
    > dopiero po tym fakcie wnosi je do majatku wspolnego.

    No to jednak napiszę o interpretację, bo jak pytałem się na
    infolinii podatkowej (800 055 055) - to babeczka powiedziała, że żona
    nie może kupić "na siebie", bo wszystko co kupuje będąc w związku,
    staje się wspólne (oczywiśnie nie mamy żadnej intercyzy).

    Dzięki za podpowiedzi,
    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 6. Data: 2010-11-10 13:30:13
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

> [...]
    > darowizny - raczej w wyniku skutków tego nieujawnienia).
    > Jest szansa że notariusz by o to spytał i "naprostował" :D

    Pewnie notatriusz coś naprostuje, ale i tak napiszę o interpretację.
    40zł nie majątek.

    > A umiałbyś wyjaśnić, skąd wziąłeś swoje 200 000 zł, które *nie*
    > wchodzą do majątku wspólnego?

    Hmm... a to co miałem na koncie zanim się pobrałem, stało się
    automatycznie majątkiem wspólnym ? Bo jak nie, to nie miałbym
    problemu z wyjaśnieniem.

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 7. Data: 2010-11-10 18:12:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Nov 2010, Aleksander wrote:

> [...]
    > nie może kupić "na siebie", bo wszystko co kupuje będąc w związku,
    > staje się wspólne (oczywiśnie nie mamy żadnej intercyzy).

    Chyba lepiej, żeby ona się nie wypowiadała w zakresie prawa cywilnego,
    bo a nuż ktoś uwierzy...
    Moje standardowe zalecenie: nim będziesz czytał/słuchał komentarzy,
    przeczytaj PRZEPISY.
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-
    opiekunczy-1_2_24.html

    Zacznij od art.33..10 ;) (".." to nie "od do", tylko znacznik że nie ma
    pośrednich stopni - w tym przypadku w art.33 "brakuje" ustępów, zaraz
    jest podział na punkty)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-11-10 18:15:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Hmm... a to co miałem na koncie zanim się pobrałem, stało się
    > automatycznie majątkiem wspólnym ?

    Tylko jeślibyście tak postanowili w intercyzie. Normalnie jest to
    majątek odrębny.

    > Bo jak nie, to nie miałbym problemu z wyjaśnieniem.

    No to nie ma sprawy.

    BTW: jakbyście w takim układzie dom "po prostu kupili", to będzie
    ciekawy przypadek: współwłasność *nie* wchodząca do majątku
    wspólnego. Chyba, że inaczej postanowicie (intercyzą).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-11-11 04:39:29
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/10/2010 7:28 AM, Aleksander wrote:

> [...]
    > nie może kupić "na siebie", bo wszystko co kupuje będąc w związku,
    > staje się wspólne (oczywiśnie nie mamy żadnej intercyzy).

    pytanie pan na infoliniu to jak pytanie babci klozetowych.ich wiedza na
    tematy podatkowe jest porównywalna.

  • 10. Data: 2010-11-11 10:30:44
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-11-11 05:39, witek wrote:
    > pytanie pan na infoliniu to jak pytanie babci klozetowych.ich wiedza na
    > tematy podatkowe jest porównywalna.

    Czepiasz się!

    Nie to żebym był fanem akurat tej party line, ale chcąc być
    sprawiedliwym to w standardowych przypadkach mają nawet spore skupienie
    trafień, że tak się posłużę terminologią wojskową.

    Natomiast od niestandardowych przypadków to mają ekspertów, cokolwiek
    miałoby to znaczyć.

    Jedyny problem polega na tym, że IMHO (jeszcze?) nie nauczyli się
    odróżniać jednych przypadków od drugich ;-)

    Piotrek