  • 1. Data: 2011-02-05 11:03:57
    Temat: Mała działalność - jak najkorzystniej?
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    Witam

    Chciałbym prowadzić w domu małą działalność - konkretnie usługę
    internetową, polegającą m.in. na przechowywaniu na dyskach twardych
    danych przesyłanych mi przez moich klientów.

    Rachunek ekonomiczny jest jednak bezwzględny i tak aby mi się w ogóle ta
    działalność opłacała, muszę maksymalnie ograniczyć koszty, szczególnie
    na początku.

    Zastanawiam się wobec tego, jaka forma prowadzenia działalności da mi
    najniższe koszty:

    - osoba fizyczna + sugerowanie podpisywania umów-zlecenie na konkretne
    usługi
    - Działalność Gospodarcza - zaznaczam, że pracuję już na etat
    - spółka z o.o. z jakąś tanią księgowością
    - firma zarejestrowana w Delaware, na Cyprze itp.
    - stowarzyszenie
    - stowarzyszenie zwykłe - wymagane tylko 3 osoby, a nadal można pobierać
    składki członkowskie
    - fundacja

    Ciekawi mnie też, jakich ew. problemów prawnych lub okołoprawnych można
    się spodziewać dla każdej z tych form działalności? No i w przypadku
    stowarzyszenia lub fundacji, jak otrzymywaną kasę za usługi (tj. jej
    nadwyżkę nad kosztami) przeznaczyć na własne wydatki?

    Co ważne, mam już pracę etatową, a z niej główne źródło dochodów - celem
    tej dodatkowej jest usługi jest to, aby sobie dorobić, a przy tym się
    trochę pobawić w administrację serwerami, na czym się znam - raczej
    odpadają formy działalności, w których będę musiał wypełniać stosy
    papierów, dbać o formalności itp.

    Tym bardziej, że górna granica przychodów miesięcznych, jaką zakładam na
    podstawie wyliczeń, to mniej więcej 20 tysięcy złotych, a sama usługa
    nie będzie skalowalna - będzie opierać się o obniżanie kosztów przez
    postawienie serwerów w mieszkaniu itd. techniki, a mieszkanie, prywatne
    łącze internetowe i inne rzeczy nie są z gumy.

    Z tego samego powodu nie będę się też komercyjnie reklamował (za kasę) -
    myślę że jestem w stanie zapewnić sobie liczbę klientów wysycającą moje
    możliwości za pomocą darmowych środków (udzielanie się na forach, gotowe
    notki dla dziennikarzy IT itp.).

    Podstawowy wymóg: *wszystko musi się odbywać legalnie*, nie chcę mieć
    problemów z prawem.

    Z drugiej strony, chciałbym też mieć możliwość skutecznego
    zabezpieczenia się przed odpowiedzialnością wobec klientów, gdy np.
    dostawca internetu wymówi mi łącze internetowe, albo stanie się coś w
    tym stylu.

    Jeśli to istotne, mam już ponad 26 lat i nie jestem studentem.

    Patryk

  • 2. Data: 2011-02-05 11:55:19
    Temat: Re: Mała działalność - jak najkorzystniej?
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Patryk Włos" <p...@i...peel> napisał w wiadomości

    > Chciałbym prowadzić w domu małą działalność - konkretnie usługę
    > internetową, polegającą m.in. na przechowywaniu na dyskach twardych danych
    > przesyłanych mi przez moich klientów.

    Tu bym upatrywal najwieksztch kosztow...
    Co bedzie, jesli to beda jakies dane osobowe, itp. - koniecznosc spelnienia
    wymogow bezpieczenstwa - nie tylko software'owego, ale kraty, szafy
    pancerne, etc.

    No i w przypadku
    > stowarzyszenia lub fundacji, jak otrzymywaną kasę za usługi (tj. jej
    > nadwyżkę nad kosztami) przeznaczyć na własne wydatki?

    Hehe - no mysle, ze w przypadku Twego specyficznego pojmowania kwestii
    uczciwosci (obiektywna i subiektywna - jak z tym VAT-em i akcyza), to jakos
    sobie z tym poradzisz :)

    > odpadają formy działalności, w których będę musiał wypełniać stosy
    > papierów, dbać o formalności itp.

    No wiec raczej zwykla DG - zwlaszcza, ze pracujesz juz na etat, bylaby
    najlepszym rozwiazaniem raczej.

    > Z drugiej strony, chciałbym też mieć możliwość skutecznego zabezpieczenia
    > się przed odpowiedzialnością wobec klientów, gdy np. dostawca internetu
    > wymówi mi łącze internetowe, albo stanie się coś w tym stylu.

    To to nie problem - formulujesz umowe w odpowidni spsob - i jesli tylko ktos
    ja zechce podpisac, to bedzie OK.
    Jesli Twoimi Klientami beda przedsiebiorcy, to nie beda chronieni ustawami
    konsumenckimi, wiec zapisy moga byc dla nich niekorzystne - maja galy i
    widza, co biora.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-02-05 15:01:21
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-02-05, o godz. 12:03:57
    Patryk Włos <p...@i...peel> napisał(a):

> [...]

    > zabezpieczenia się przed odpowiedzialnością wobec klientów, gdy np.
    > dostawca internetu wymówi mi łącze internetowe, albo stanie się coś w

    No i problem się rozwiązał zanim się zaczął - nie otwieraj nic :-)
    I nie pytaj dlaczego bo nie chciałbym zajechać C-c C-v z
    isap.sejm.gov.pl ;)

    Tomek

  • 4. Data: 2011-02-05 17:09:29
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > No i problem się rozwiązał zanim się zaczął - nie otwieraj nic :-)
    > I nie pytaj dlaczego bo nie chciałbym zajechać C-c C-v z
    > isap.sejm.gov.pl ;)

    To może tak - nie zwracajmy na razie uwagi na dodatkowe aspekty. Mam
    pytanie, która forma działalności będzie najtańsza, a przy tym nie
    będzie z gruntu nielegalna:

  • 5. Data: 2011-02-05 17:23:10
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-02-05, o godz. 18:09:29

> [...]
    > będzie z gruntu nielegalna:
    >
    > - osoba fizyczna + sugerowanie podpisywania umów-zlecenie na

    To będzie najdroższe gdy się ZUS i UKS zorientują ;)

    > - Działalność Gospodarcza - zaznaczam, że pracuję już na etat

    To jest prawie bezkosztowe, jeśli chodzi o przewidywalne wydatki,
    zakładając że zarabiasz faktycznie co najmniej minimalną pensję.

    A to są IMVHO fanaberie, gdybyś ich potrzebował to Twój doradca
    podatkowy lub adwokat już by Ci je doradził:

    Tomek

  • 6. Data: 2011-02-05 18:05:05
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > To będzie najdroższe gdy się ZUS i UKS zorientują ;)

    No właśnie, a dlaczego najdroższe?

    W końcu na zrealizowane usługi miałbym umowy, a komercyjnej reklamy bym
    nie prowadził. W czym więc problem?

    Patryk

  • 7. Data: 2011-02-05 18:48:00
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-02-05, o godz. 19:05:05

    > No właśnie, a dlaczego najdroższe?
    >
    > W końcu na zrealizowane usługi miałbym umowy, a komercyjnej reklamy
    > bym nie prowadził. W czym więc problem?

    Jeśli to byłyby faktycznie umowy-zlecenia w rozumieniu updof i usus to
    masz rację. Ja wyczytałem że chciałbyś prowadzić działalność
    gospodarczą.

    Tomek

  • 8. Data: 2011-02-05 18:52:00
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Jeśli to byłyby faktycznie umowy-zlecenia w rozumieniu updof i usus to
    > masz rację. Ja wyczytałem że chciałbyś prowadzić działalność
    > gospodarczą.

    Chciałbym:

    - prowadzić usługi dla konkretnych, płacących klientów, w oparciu o umowę

    - szukać potencjalnych klientów na forach specjalistycznych - przy czym
    nie zamierzam ani nie ukrywać formy prawnej swoich usług, ani też się tą
    formą z góry chwalić

    Czy w takiej sytuacji taka forma działalności może być problemem?

    Patryk

  • 9. Data: 2011-02-05 20:03:19
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-02-05, o godz. 19:52:00

> [...]
    > też się tą formą z góry chwalić
    >
    > Czy w takiej sytuacji taka forma działalności może być problemem?

    Umknął Ci taki detal że działalność gospodarcza to nie jest
    forma działalności tylko stan faktyczny. W związku z tym można ją
    prowadzić nawet o tym nie wiedząc, wtedy jest to niezarejestrowana
    działalność gospodarcza tak lubiana przez UKS i ZUS.

    Tomek

  • 10. Data: 2011-02-05 20:06:56
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    > prowadzić nawet o tym nie wiedząc, wtedy jest to niezarejestrowana
    > działalność gospodarcza tak lubiana przez UKS i ZUS.

    No dobra, ale czy to, co napisałem wyżej, można interpretować jako
    faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej?

    Patryk