  • 1. Data: 2003-11-23 10:20:31
    Temat: Nadpłacony podatek od umowy o dzieło
    Od: "marko" <m...@w...pl>

    Witam

    Porwadzę jednoosobową DG i realizowałem jako zleceniodawca umowę o dzieło. W
    związku z tym miałem wg. umowy obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek
    dochodowy z tytułu tejże umowy. Podatek obliczyłem bez kosztów uzyskania
    przychodu tzn przykładowo z kwoty 1000zł brutto wziałęm 19% i tyle
    zapłaciłem do US. Dzieło było objęte prawami autorskimi w związku z tym
    miałem prawo do umniejszenia kwoty brutto za wykonanie dzieła o koszty
    uzyskania przychodu w wysokości 50% kwoty brutto czego z niewiedzy nie
    zrobiłem. Moje pytanie brzmi czy mogą być z tego jakieś konsekwencje ze
    strony US, czy to moja strata i czy ew. da się odzdyskać w jakiś sposób ten
    nadpłacony podatek, jeśli tak to jak? Z góry dzięki z odpowiedź

    pozdrawiam
    marko

  • 2. Data: 2003-11-23 20:02:38
    Temat: Re: Nadpłacony podatek od umowy o dzieło
    Od: "Jacek" <p...@c...cy>

    Nieustraszony(a) niczym marko napisał(a):
> [...]
    > strony US, czy to moja strata i czy ew. da się odzdyskać w jakiś sposób
    > ten nadpłacony podatek, jeśli tak to jak? Z góry dzięki z odpowiedź

    Ze strony US raczej nic Ci nie grozi (chociaż w maszym kraju różnie bywa)
    Ja to bałbym się bardziej zleceniobiorcy,ponieważ go oszukałeś,a to że
    wynika to z Twojej niewiedzy nie usprawiedliwia tego faktu.
    Chcąc być w porządku musisz zrobić korektę do deklaracji i dłuugo czekać na
    zakończenie sprawy.
    Dlaczego piszesz -moja strata?

    --
    Jacek

    Niczyje życie, zdrowie ani mienie nie jest bezpieczne, gdy obraduje Parlament!!
    Adres zakodowany w ROT-13

  • 3. Data: 2003-11-23 23:44:07
    Od: "marko" <m...@w...pl>

    --

    Użytkownik "Jacek" <p...@c...cy> napisał w wiadomości

> [...]
    > wynika to z Twojej niewiedzy nie usprawiedliwia tego faktu.
    > Chcąc być w porządku musisz zrobić korektę do deklaracji i dłuugo czekać

    Tak zgadza się, teoretycznie zleceniobiorca jest poszkodowany aczkolwiek w
    praktyce wyglądało to tak, że zleceniobiorca chciał powiedzmy 1000zł na ręke
    i tyle dostał. Jako zleceniodawca ustaliłem na umowie o dzieło kwotę brutto,
    tak aby zleceniobiorca otrzymał 1000zł na rękę wg naszej nioficjalnej umowy
    i zapłaciłem ponad 230zł podatku. Powinienem ustalić mniejsza kwotę brutto
    (uwzględniającą 50% kosztów uzyskania przychodu) ale zleceniobiorca dostałby
    tyle samo, też 1000zł tyle, że ja bym zapłacił o połowę mniejszy podatek.
    Dlatego postrzegam to jako moja strata. Wiadomo, że gdyby zleceniobiorca się
    uparł to mógłby dochodzić swojego, że mimo tego, iż otrzymał 1000zł jak
    chciał potrąciłem mu zbyt duzy podatek ale to nie wchodzi akurat w grę w
    naszym przypadku. Bardziej interesuje mnie fakt czy US może się np. do tego
    przyczepić i dlaczego?

    pozdrawiam
    marko

  • 4. Data: 2003-11-24 08:53:58
    Od: "tatko1971" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marko" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ten
    > nadpłacony podatek, jeśli tak to jak? Z góry dzięki z odpowiedź

    Powinieneś złożyć deklarację korygującą wraz z prośbą o przeksięgowanie
    nadpłaty na np. VAT czy PIT5,
    bedziesz czekał, ale sprawa powinna być załatwiona pozytywnie, (wiem z
    własnego doświadczenia).

  • 5. Data: 2003-11-24 13:36:27
    Od: "TH" <i...@t...com.pl>

    Ja uważam że sprawę można odkręcić tak.
    Za rok 2003 musisz zrobić PIT 8B i dać:
    1 egz. zleceniobiorcy,
    1 U.S. do którego należy zleceniobiorca
    i 1 a/a.
    W PIT 8 b piszesz prawdę tak jak wypłaciłeś. Natomiast Zleceniobiorca w
    swoim PIT 37 lub PIT 36 wpisuje kwotę brutto - KUP 50 % i wtedy
    zleceniobiorca odbierze podatek z U.Skarbowego.
    TH

  • 6. Data: 2003-11-24 23:32:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Nov 2003, marko wrote:
    [...]
    >+ dochodowy z tytułu tejże umowy. Podatek obliczyłem bez kosztów uzyskania
    >+ przychodu tzn przykładowo z kwoty 1000zł brutto wziałęm 19% i tyle
    >+ zapłaciłem do US.

    Oświeć nas jeszcze skąd wziąłeś 19% kwoty podatku.
    Z projektu ustawy na 2004 r ??
    Bo w tym roku *zaliczka* w wysokości 19% chyba nigdzie nie
    występuje ! (*podatek* przy zasadach ogólnych to co innego, ale
    on niemal nigdy 19% "od kwoty" nie wynosi !)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-11-26 00:33:15
    Od: "marko" <m...@w...pl>

> [...]
    > występuje ! (*podatek* przy zasadach ogólnych to co innego, ale
    > on niemal nigdy 19% "od kwoty" nie wynosi !)

    Jak to skąd? A jaka jest stawka podatku od umowy o dzieło?

    marko

  • 8. Data: 2003-11-26 00:58:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marko,

    Wednesday, November 26, 2003, 1:33:15 AM, you wrote:

    > Jak to skąd? A jaka jest stawka podatku od umowy o dzieło?

    Stawka _zaliczki_ przy umowach-zleceniach i o dzieło - od zawsze 20%.
    Dlaczego nie policzyłeś kosztów?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2003-11-26 08:05:40
    Od: "marko" <m...@w...pl>

    > Stawka _zaliczki_ przy umowach-zleceniach i o dzieło - od zawsze 20%.
    > Dlaczego nie policzyłeś kosztów?

    No własnie dlaczego? :) Oparłem się głupio na pewnej umowie, która była źle
    przygotowana (dość poważna instytucja ją przygotowała, a jednak....) no i
    nie doczytałem z braku czasu gdzie indziej. Czy to oznacza, że pomijając
    fakt, że kosztów nie policzyłem to jeszcze mam źle wpłaconą zaliczkę?

    marko

  • 10. Data: 2003-11-28 22:19:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Nov 2003, marko wrote:
    [...]
> [...]
    >+ fakt, że kosztów nie policzyłem to jeszcze mam źle wpłaconą zaliczkę?

    Policzyłeś źle, ale skoro nie uwzględniłeś KUP to:
    - powinno być 20%*(1-20%)=16%
    - odprowadziłeś: 19%

    Znaczy: i tak za dużo.
    Niemniej - *formalnie* potrąciłeś za mało :) z wykazanej kwoty.

    Ponieważ ustawa w tym miejscu działa wybitnie na korzyść podatnika
    (tylko koszty > 20% wolno zaliczyć jako "rzeczywiste", znaczy:
    NIE WOLNO najwyraźniej wykazać i uwzględnić KUP < 20% !) to IMHO
    ten drugi błąd (policzenie 19% zaliczki) niczym nie grozi.
    Ale bywam omylny... :] !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)