  • 1. Data: 2003-04-09 10:02:28
    Temat: Najem, a kwota graniczna VAT
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    Osoba prywatna jak do tej pory nie będąca płatnikiem VAT wynajmie mieszkanie na biuro
    firmie państwowej, która też nie jest płatnikiem VAT (firma podatek wlicza w koszty,
    a nie może naliczać).
    Wynajmujący osoba prywatna chciałaby złożyć wniosek o zwolnienie z VAT, nie chce być
    jego płatnikiem.
    Słyszałem, że kwota graniczna przychodu dla ubiegania się o zwolnienie z VAT to około
    40900 zł rocznie
    Pytanie: jaka jest kwota graniczna przychodu miesięcznie / rocznie, jesli najem
    rozpocznie się od maja 2002 ?
    Generalnie kwota najmu oscyluje w granicach 3400-3900 miesiecznie i sprawa
    ewentualnego zwolnienia z VAT wydaje się tu być albo nie być...
    Czy jeżeli przychodem z najmu będzie np. 3700 miesięcznie, to VAT trzeba by płacić
    już od pierwszego miesiąca?
    A może dopiero po przekroczeniu kwoty rocznej??
    A jesli rocznej to jak liczonej, w całości czy zmniejszonej proporcjonalnie do czasu
    umowy (8 miesiecy w roku)???
    TIA - JaC

  • 2. Data: 2003-04-12 09:33:58
    Temat: Re: Najem, a kwota graniczna VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Apr 2003, 666 wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Pytanie: jaka jest kwota graniczna przychodu miesięcznie / rocznie,
    >+ jesli najem rozpocznie się od maja 2002 ?

    Piszesz z dalekiej przeszłości, w 2002 było to zdaje się 40800 zł.
    Kwota ci się w 2003 roku zmieni, ale niewiele.

> [...]
    >+ Czy jeżeli przychodem z najmu będzie np. 3700 miesięcznie, to VAT
    >+ trzeba by płacić już od pierwszego miesiąca?

    Dobrze podejrzewasz. Otwierając DG
    w trakcie roku liczy się "proporcjonalnie", i to nawet w skali
    *dni* a nie miesiący - na infor.pl był opis przypadku (nie pamiętam czy
    rzeczywisty czy teoretyczny) jak to fryzjer "załatwia się" otwierając
    DG 31. grudnia (i ma w ten dzień wyjątkowe obroty).
    Przepis zdaje się nie zmieni się w 2003 roku.

    pozdrowienia, Gotfryd - zastanawiający się jak to jest że dopiero
    teraz serwer przepuścił zeszłoroczne pytanie...