  • 1. Data: 2004-07-15 21:08:12
    Temat: Najem mieszkania - podatek, jak najkorzystniej ?
    Od: "Pawel Galinski" <g...@w...pl>

    Witam

    Sprawa wyglada tak : Dziadek ma mieszkanie, chce je wynajac. Oczywiscie
    dostaje emetyture.
    Komplikacja polega na tym ze mieszkanie bedzie wynajmowane w dwoch trybach :
    generalnie na stale,
    jednak w pewnych okresach na krotsze terminy ( od tygodnia do dwoch, trzech
    tygodni).

    Jak najtaniej to rozwiazac ?

    --
    pozdrawiam
    Pawel

  • 2. Data: 2004-07-15 21:14:38
    Temat: Re: Najem mieszkania - podatek, jak najkorzystniej ?
    Od: "Pawel Galinski" <g...@w...pl>

    Dodam ze dziadek nie prowadzi DG.

    --
    pozdrawiam
    Pawel

  • 3. Data: 2004-07-16 06:46:06
    Od: "L." <r...@p...onet.pl>

    podatek od najmu rozliczasz w picie rocznym. przychodem są kwoty faktycznie
    otrzymane.
    jesli ktos mieszkał (osoba fizyczna np. student) i nie zapłacił - to nie ma
    przychodu, nawet jesli była sporządzona umowa.
    jesli chodzi o wynajem dla firm - i zażyczą sobie fakturę - to nalezy
    zarejestrować sie jako płatnik vat i go ot tych faktur odprowadzać,
    pomniejszając o koszty zwiazane z tym mieszkaniem typu prąd, gaz, opłaty.
    mozna byc płatnikiem vat nie mając działalności gospodarcej.
    najem jest osobną formą działalności. w koszty mozesz dac ubezpieczenie
    mieszkania, podatek od nieruchomosci, koszty sprzątania wynikajace z
    rachunku.

    Mój dziadek ma 83 lata i ma kamienice, która wynajmuje firmie i osobom
    prywatnym.
    czynsz traktuje jako przychody zwolnione z vat, a firmie wystawia fakturę z
    vat.
    jesli przychody z najmu po odjeciu kosztów są kwotą , która podlega
    opodatkowaniu (czyli dochód * 19% - kwota wolna od podatku jest wieksze od
    zera)- to składa PIT 5 za dany miesiąc wykazujac dochody z tytułu najmu i
    płaci zaliczkę na podatek. jesli raz wyszedł dochód - to do konca roku
    musisz Pit5 składac, nawet jesli masz strate w nastepnych miesiącach.

    L.

  • 4. Data: 2004-07-16 08:34:43
    Od: "Pawel Galinski" <g...@w...pl>

    Dzieki. Juz rozumiem ze dziadek zglosi to w PICie rocznym. Mam tylko
    pytanie, czy do czasu zlozenia zeznania podatkowego za caly rok dziadek musi
    poinformowac US ze wynajmuje to mieszkanie, czy tez wystarczy ze zrobi to
    dopiero w marcu razem z tym PITem?

    --
    pozdrawiam
    Pawel

    www.wSopocie.spanie.pl

  • 5. Data: 2004-07-16 09:53:13
    Od: "L." <r...@p...onet.pl>

    musisz sobie wykalkulować czy wolisz płacić drobne zaliczki 1x w mc od
    wynajmu,
    czy raz na rok w marcu całość podatku.
    proponuję ze jesli wynajmuje studentom, osobom fizycznym a nie firmom, to 1x
    na rok.
    jesli jednak jakiejs firmie, to od razu płacić 19% od dochodu.

  • 6. Data: 2004-07-16 10:35:49
    Od: "Pawel Galinski" <g...@w...pl>

    Dzieki wielkie sporo mi sie rozjasnilo. Moze to dyletanctwo ale jeszcze
    zapytam.
    Czy do momentu zlozenia tego zeznania za rok podatowy dziadek musi prowadzic
    jakas obowiazkowa dokumntacje ,
    czy tez nie ma takiego obowiazku ?

    --
    pozdrawiam
    Pawel

    www.wSopocie.spanie.pl

  • 7. Data: 2004-07-16 13:59:56
    Od: "L." <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel Galinski" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zapytam.
    > Czy do momentu zlozenia tego zeznania za rok podatowy dziadek musi

    no dobrze by było gdyby kupił sobie taki bloczek KP czyli pokwitowanie
    wpłaty
    czynszu za mc... od kogo..., kwota...
    wtedy sam sie nie pogubi.
    jeden daje klientowi, drugi ma u siebie.
    na koniec roku sobie to zlicza i juz gotowe.

    dokumentacja to umowa najmu, wpłaty, koszty (jesli beda).

    L.

  • 8. Data: 2004-07-16 14:27:21
    Od: "Pawel Galinski" <g...@w...pl>

    Oki, wszystko jasne. Dzieki wielkie.

    --
    pozdrawiam
    Pawel

    www.wSopocie.spanie.pl

  • 9. Data: 2004-07-17 09:13:21
    Od: "Pawel Galinski" <g...@w...pl>

    Jeszcze jedno pytanie pozwole sobie zadac. Czy do momentu zlozenia zeznania
    rocznego dziadek nie powinien poinformowac US ze uzyskuje jakiekolwiek
    przychody z najmu lokalu ? Albo ze po prostu prowadzi taka dzialalnosc ?
    Tak, zeby nikt nie mogl sie przyczepic.

    --
    pozdrawiam
    Pawel

    www.wSopocie.spanie.pl

  • 10. Data: 2004-07-17 11:38:04
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 15 lip o godzinie 23:08, na pl.soc.prawo.podatki, Pawel Galinski
    napisał(a):

    > Sprawa wyglada tak : Dziadek ma mieszkanie, chce je wynajac. Oczywiscie
    > dostaje emetyture.

    A takie pytanie z innej beczki:
    - czy dziadek jest _właścicielem_ tego mieszkania czy jest najemcą tegóż?
    Jeżeli to drugie, to niech lepiej postara się o zgodę prawnego właściciela
    - której raczej i tak nie dostanie ;)

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423