  • 11. Data: 2003-10-11 15:24:48
    Temat: Re[4]: Naliczony VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...ja,Krzysztof,ja...]
    >+ GSn> Nie wiem czy mam "w kolekcji" dokładnie te same :), ale w możliwość
    >+ GSn> refakturowania nie wątpię. Wątpliwości budzie jedynie fakt wykazywania
    >+ GSn> VAT
    >+
    >+ IMO mozna. Jak inaczej _dokladnie_ refakturowac? Netto jako brutto?
    >+ Brutto, ale bez wykazywania VAT? Brutto, ale bez wyszczegolniania
    >+ kwoty VAT?

    IM*H*O (ale *H*, zastrzegam że dywaguję) - albo brutto, albo
    na *rachunku* tak:
    wartość usługi: 100 zł
    koszty uboczne (podatek VAT): 22 zł

    IMO po prostu nie można "dokładnie refakturować" faktury
    VAT nie będąc podatnikiem, dlatego że:

    - podatek musi być wykazany
    - wykazany podatek musi być *odprowadzony*
    ++++++++
    Art. 33. 1. W przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna nie
    mająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której
    wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty także wówczas, gdy
    dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została
    zwolniona od podatku.
    --------
    Jednocześnie dla odbiorcy takiej "refaktury" jak proponujesz
    (czyli "dokładnej wystawionej przez niepodatnika VAT)
    wykazanego VATu nie można odliczyć jak niżej (jesteśmy
    zgodni).

    >+ Wtedy zmienia sie kwota uslugi, wiec nie ma spelnienia
    >+ podstawowego warunku refaktury.

    ...to prowadzi do wniosku: "nie da się".

    >+ GSn> (i możliwości jego odliczenia !) przez niepodatnika :)
    >+
    >+ Tego nie twierdzilem, ale rozwazmy. IMO nie mozna, bo trzeba by byc
    >+ VATowcem. Kto przeciw i dlaczego? :)

    To o "VATowcu" się zgadza.

    Ale twoja propozycja prowadzi do podwójnego opodatkowania
    VATem :) i IMO grozi uznaniem za nielegalnego podatnika
    tego co VAT wykazał (przepis o konieczności odprowadzenia
    wykazanego VAT jest IMO przede wszystkim wymierzony
    w ochronę Skarbu przy "dużych" transakcjach, a inne
    kary mogą być swoją drogą).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2003-10-13 11:17:30
    Temat: Re[5]: Naliczony VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Oct 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ Dnia 11 października 2003 o godzinie (17:24:48) napisano:
    >+ GSn> IM*H*O (ale *H*, zastrzegam że dywaguję) - albo brutto, albo
    >+ GSn> na *rachunku* tak:
    >+ GSn> wartość usługi: 100 zł
    >+ GSn> koszty uboczne (podatek VAT): 22 zł
    >+
    >+ Zastanawiam się, czy mimo zapisu o kosztach ubocznych wskazanie, ze
    >+ jest to podatek VAT, nie spelnia definicji "wykazania podatku".

    Hm... Tu mogłoby paść pytanie "w jakim celu" (to wykazanie) :)
    Do odliczenie - raczej nie, art.19:
    ++++++
    2. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych
    w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług
    ^^^^^^^^^^^
    -----

    [...]
    >+ Zalozmy, ze tak jest. Oznacza to oczywiscie podwojne opodatkowanie,
    >+ ale nieoplacalnosc ekonomiczna* takiej refaktury nie jest przeciez
    >+ zakazem prawnym.

    W tym coś jest :) Ale:

> [...]
    >+ wskazania odbiorcy towaru lub uslugi, a nie jak odsprzedaz. Podeprę
    >+ sie art. 5 ustawy o PTU:
    >+
    >+ "1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające
    >+ osobowości (...) jeżeli _wykonują we własnym imieniu i na własny
    >+ rachunek_ czynności, o których mowa w art. 2."
    >+
    >+ Moim zdaniem refakturant nie wykonuje we własnym imieniu i na własny
    >+ rachunek "przekazywanych" usług, a wydaje mi sie, ze linia cytowanego
    >+ przeze mnie orzecznictwa NSA tez zmierza w tym kierunku.

    Przyznam że to jest jakiś argument.
    Ciekawe co by US na takie dictum zapodał, wolę nie testować :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2003-10-14 00:00:33
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

> [...]

    GSn> VAT nie będąc podatnikiem, dlatego że:
    GSn> - podatek musi być wykazany
    GSn> - wykazany podatek musi być *odprowadzony*
    (...)
> [...]

    GSn> To o "VATowcu" się zgadza.

    GSn> Ale twoja propozycja prowadzi do podwójnego opodatkowania

    Trudno - ale zakazu rafaktury przy takim zalozeniu dalej nie widzę.

    * w szczegolnych sytuacjach VAT moze wynosic 0% i wtedy nie jest to
    tak niekorzystne dla refakturanta, jakby sie moglo wydawac (a i przy
    22% wolalbym stracic na VAT-cie niz nie refakturowac calosci kwoty).

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

    --