  • 1. Data: 2003-09-05 09:40:38
    Temat: Naliczony VAT
    Od: "Luqas" <l...@k...jest.kim.pl>

    Witam.
    Mam nadzieje na Wasza pomoc przy rozwianiu watpliwosci zwiazanej z VAT.

    Opis sytuacji:

    Jest firma X- zwolniona przedmiotowo z VAT, dzierzawi lokal i dostaje za to
    fakture VAT (22%) z czynszem od firmy Y, za ktora placi:-)
    Ale, ze lokal jest spory, wiec podnajmujemy go firmie Z. Na media wystawiamy
    firmie Z refakture i z VAT nie ma klopotu - naliczony = nalezny, wszystko
    gra. Natomiast czynsz za podnajem jest placony na podstawie odrebnej umowy
    (jest wartosc netto + 22% VAT) - zarabiamy na tym kilka zlotych i teraz
    pytanie: czy i na jakiej podstawie moge naliczac VAT od faktury wlasciciela
    tego lokalu (firmy Y). Watpliwosc z tad, ze firmie Z nie wystawiamy
    refaktury, jestesmy (firma X) zwolnieni premiotowo z VAT i po prostu mam
    watpliwosci czy jest to prawidlowe (pytanie czy nalezy tak skalkulowac cene
    za podnajem aby pokrywala wartosc naliczonego VAT ?).

    Pozdrawiam
    Łukasz Góralczyk

  • 2. Data: 2003-09-05 22:33:15
    Temat: Re: Naliczony VAT
    Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Luqas" <l...@k...jest.kim.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (jest wartosc netto + 22% VAT) - zarabiamy na tym kilka zlotych i teraz

    Kurcze - nie rozumiem :-(((
    Jesteście przedmiotowo zwolnieni z VAT? A jednocześnie wystawiacie faktury i
    refatury z 22% VAT?
    Jeśli dobrze kojarzę to zwolnieni przedmiotowo są zwolnieni bo wykonują
    TYLKO działalność zwolnioną. A tu firma X w umowie wynajmuje lokal za czynsz
    + 22% VAT?
    Czy coś pomieszałam?
    A poza tym:
    Lokal dzierżawicie czy wynajmujecie od firmy Y?
    W zakresie swej działalności macie wpis o wynajmowaniu lokali?

    Sorki ale czytałam kilka razy i coś mi tu nie pasuje. Może to ta późna pora.

    Pozdrawiam
    Wiewióra

  • 3. Data: 2003-09-08 07:42:43
    Od: "Luqas" <l...@k...jest.kim.pl>

    > wystawiamy
    >
    > Kurcze - nie rozumiem :-(((
    > Jesteście przedmiotowo zwolnieni z VAT? A jednocześnie wystawiacie faktury
    > refatury z 22% VAT?
    Zwolnienie jest przedmiotowe - za okreslony rodzaj dzialalnosci, a nie
    podmiotowe.

    > Jeśli dobrze kojarzę to zwolnieni przedmiotowo są zwolnieni bo wykonują
    > TYLKO działalność zwolnioną. A tu firma X w umowie wynajmuje lokal za
> [...]
    Jest to podnajem... Natomiast tu mnie zainteresowales - na jakiej podstawie
    firma zwolniona przedmiotowo moze wykonywac TYLKO dzialalnosc zwolniona?

    > A poza tym:
    > Lokal dzierżawicie czy wynajmujecie od firmy Y?
    Wynajmujemy...

    > W zakresie swej działalności macie wpis o wynajmowaniu lokali?
    Nie.

    > Sorki ale czytałam kilka razy i coś mi tu nie pasuje. Może to ta późna
    pora.

    > Pozdrawiam
    > Wiewióra
    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 4. Data: 2003-09-08 10:48:49
    Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl>

    > Zwolnienie jest przedmiotowe - za okreslony rodzaj dzialalnosci, a nie
    > podmiotowe.

    Pisałeś wcześniej, że firma X jest zwolniona przedmiotowo z VAT - dla mnie
    oznacza to, iż firma X zgodnie z art.10 ust.3 nie musi składać deklaracji i
    rozliczać się z podatku VAT w US bo prowadzi TYLKO działalność, która jest
    zwolniona /np.załącznik nr2/.

    > Jest to podnajem... Natomiast tu mnie zainteresowales - na jakiej
    podstawie
    > firma zwolniona przedmiotowo moze wykonywac TYLKO dzialalnosc zwolniona?

    Bo jeśli firma zwolniona przedmiotowo zacznie wykonywać czynności
    opodatkowane to przestaje być zwolniona - musi zacząć rozliczać się z VAT,
    składać deklaracje i dalej będzie prowadzić działalność, wykonując czynności
    opodatkowane oraz zwolnione z VAT.
    Ale nie jest to wtedy "firma zwolniona przedmiotowo z VAT" tylko "firma
    wykonująca m.in. czynności zwolnione z VAT" a to wielka różnica -
    szczególnie dla US.

    > Wynajmujemy...

    To też olbrzymia różnica - bo właściwie tylko z dzierżawy wolno wam czerpać
    pożytki czyli podnająć z zarobkiem. Jeśli wynajmujecie lokal a jest on dla
    was zbyt duży to powinniście tę część oddać właścicielowi czyli firmie Y a
    ona wynajmie go innej firmie /np wskazanej przez was/. Macie chociaż pisemną
    zgodę właściciela na podnajęcie? Nie można zarabiać na czyjejś własności!!!

    > Nie.

    To na jakiej podstawie wykonujecie taką działalność i obciążacie firmę Z za
    wynajęcie lokalu i za media? Co wystawiacie tej firmie Z - fakturę czy
    zwykły rachunek?

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 5. Data: 2003-09-08 12:34:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Sep 2003, Luqas wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > A jednocześnie wystawiacie faktury[...]
    >+ Zwolnienie jest przedmiotowe - za okreslony rodzaj dzialalnosci, a nie

    Napisz po polsku: składacie deklaracje VAT-7 ?
    Jeśli tak - to gdzie "zwolnienie" ?
    Jeśli nie - to co robicie z VATem ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 6. Data: 2003-09-09 08:08:13
    Temat: Re[2]: Naliczony VAT
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    W> Kurcze - nie rozumiem :-(((
    W> Jesteście przedmiotowo zwolnieni z VAT? A jednocześnie wystawiacie faktury i
    W> refatury z 22% VAT?

    Pamietam, ze widzialem wyrok NSA, w ktorym bylo napisane, ze mozna
    _refakturowac_, oczywiscie pod pewnymi warunkami, faktury VAT, nie
    bedac VATowcem. Jak znajde, to przytocze.

    W> To na jakiej podstawie wykonujecie taką działalność i obciążacie firmę Z za
    W> wynajęcie lokalu i za media?
    W> Wiewióra

    wKF: do refakturowania nie jest potrzebne prowadzenie dzialalnosci
    zwiazanej z przedmiotem refaktury (akurat tutaj nie mamy z tym do
    czynienia, bo pytajacy przyznal sie, ze dolicza pare zlotych za
    podnajem, ale tak to sformulowales, ze moznaby to uznac za ogolna
    regule). Zastanow sie - czy jesli zaczniesz refakturowac np. telefon
    firmie wynajmujacej od Ciebie, to musisz miec wpis o swiadczeniu uslug
    telekomunikacyjnych?

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 7. Data: 2003-09-09 09:44:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

> [...]
    >+ _refakturowac_, oczywiscie pod pewnymi warunkami, faktury VAT, nie
    >+ bedac VATowcem. Jak znajde, to przytocze.

    Przytocz, tego chyba nie mam w kolekcji ;)
    Istotne jest czy można "wykazać VAT" (i kupujący może go odliczyć).

    [...]
    >+ wKF: do refakturowania nie jest potrzebne prowadzenie dzialalnosci
    >+ zwiazanej z przedmiotem refaktury

    A to bez wątpienia.

    >+ (akurat tutaj nie mamy z tym do
    >+ czynienia, bo pytajacy przyznal sie, ze dolicza pare zlotych za
    >+ podnajem,

    :)

    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 8. Data: 2003-09-18 10:04:17
    Temat: Re[3]: Naliczony VAT
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 9 września 2003 o godzinie (11:44:25) napisano:

    GSn> Przytocz, tego chyba nie mam w kolekcji ;)
    GSn> Istotne jest czy można "wykazać VAT" (i kupujący może go odliczyć).

    Gotfrydzie, niedowiarku ;)
    Nie mam jeszcze tego wyroku, o ktory mi chodzilo, ale na zachete mam
    dwa inne (moze sie przydadza do Twojej kolekcji):

    1) III SA 1637/99
    "Przepisy ustawy z 1993 r. o VAT ani też przepisy wykonawcze do tej
    ustawy nie regulują zagadnienia refakturowania, w tym refakturowania
    usług ubezpieczeniowych zwolnionych od podatku z mocy art. 7 ust. 1
    pkt 2 ustawy. Nie moze to jednak oznaczać, ze refakturowanie usług
    dokonywane być nie może."

    2) I SA/Ka 1375/97
    "1. W przypadku refakturowania usług stosowana jest stawka, jaka
    obowiazuje dla danej usługi pod warunkiem niezmiennego jej charakteru
    i braku doliczenia jakiejkolwiek kwoty przez refakturujacego.
    "Refakturowanie" w praktyce polega na zafakturowaniu odsprzedazy usług
    (np. transportowych) bez doliczania jakiejkolwiek marży.
    2. Przy refakturowaniu usługi transportowej należy naliczać podatek od
    towarów i usług wg stawki 22% bez względu na to, czy podwykonawca
    usługi jest podatnikiem podatku od towarów i usług i wykazać go na
    fakturze VAT (wówczas podatek ten bedzie podatkiem naliczonym,
    podlegajacym odliczeniu od podatku należnego), czy tez podwykonawca
    nie jest podatnikiem od towarów i usług i wystawić na generalnego
    wykonawcę rachunek uproszczony, nie naliczajac w nim podatku od
    towarów i usług. 0 naliczeniu podatku od towarów i usług przy
    refakturowaniu usług decyduje bowiem rodzaj usługi, a nie to, czy
    podwykonawca jest podatnikiem podatku od towarow i usług."

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 9. Data: 2003-09-18 11:40:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Nie mam jeszcze tego wyroku, o ktory mi chodzilo, ale na zachete mam
    >+ dwa inne (moze sie przydadza do Twojej kolekcji):

    Nie wiem czy mam "w kolekcji" dokładnie te same :), ale w możliwość
    refakturowania nie wątpię. Wątpliwości budzie jedynie fakt wykazywania
    VAT (i możliwości jego odliczenia !) przez niepodatnika :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 10. Data: 2003-09-18 17:57:02
    Temat: Re[4]: Naliczony VAT
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 18 września 2003 o godzinie (13:40:14) napisano:
> [...]

    GSn> Nie wiem czy mam "w kolekcji" dokładnie te same :), ale w możliwość
    GSn> refakturowania nie wątpię. Wątpliwości budzie jedynie fakt wykazywania

    IMO mozna. Jak inaczej _dokladnie_ refakturowac? Netto jako brutto?
    Brutto, ale bez wykazywania VAT? Brutto, ale bez wyszczegolniania
    kwoty VAT? Wtedy zmienia sie kwota uslugi, wiec nie ma spelnienia
    podstawowego warunku refaktury.

    GSn> (i możliwości jego odliczenia !) przez niepodatnika :)

    Tego nie twierdzilem, ale rozwazmy. IMO nie mozna, bo trzeba by byc
    VATowcem. Kto przeciw i dlaczego? :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl