    From: "Elvgreen" <e...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Nie ma siły na błędną decyzję US?
    Date: Sat, 1 Oct 2005 09:41:38 +0200

    Witam!
    Może ktoś mi doradzi czy mam szansę na uchylenie błędnej decyzji.
    Sprawę poruszałem już wcześniej, ale teraz posunęła się o krok do przodu.

    Pokrótce opiszę problem.

    1) US w 2004 r. nie zgodził się na odliczenie przeze mnie darowizny na cele
    harytatywno-opiekuńcze w 2003r w pełnej kwocie.
    2) Nie zgodziłem się dokonać korekty w związku z czym Naczelnik wydał
    decyzję podtrzymującą stanowisko US.
    3) Nie odwoływałem się.
    4) W tym roku Sąd Najwyższy w poszerzonym składzie wypowiedział się w tej
    sprawie. Okazało się, że to ja miałem rację a nie US.
    5) Złożyłem wniosek do US na podstawie art. 240 par. 1 Ustawy Skarbowej o
    uchylenie tamtej decyzji.
    6) Urząd wydał decyzję - brak zgody na uchylenie decyzji. Jako argument
    podają, że nie zaistniały żadne nowe okoliczności, które istniałyby w dniu
    wydania pierwszej decyzji, a o której US by wtedy nie wiedział.

    I teraz się zastanawiam - czy można w ogóle uchylić błędną decyzję i na
    jakiej podstawie?

    W Ustawie Skarbowej jest mowa o możliwości uchylenia decyzji albo
    stwierdzenia jej nieważności.

    Uchylić można gdy w kilku przypadkach (niżej podaję treść ustawy we
    wspomnianych artykułach).

    I teraz kolejne pytania (może dobra dusza mi odpowie):
    Co znaczy że "została wydana z naruszeniem przepisów właściwych"? (pkt. 1)
    Czy ta decyzja nie została wydana bez [właściwej] podstawy prawnej? (pkt. 2)
    Czy nie została wydana z rażącym naruszeniem prawa? (pkt. 3)
    Czy nie zawiera wady powodującej jej nieważność? (pkt. 7)

    I jedno pytanie natury proceduralnej:
    Jeśli złożyłem wniosek o uchylenie decyzji podając jako argument jeden powód
    (nowe okoliczności) a US tę decyzję odrzucił to czy mogę teraz skarżyć tę
    decyzję do Izby Skarbowej podając kolejne argumenty, czy tylko ten jeden, a
    gdybym chciał dorzucić kolejne "żale" to muszę złożyć wniosek znowu do US z
    nowym uzasadnieniem?

    Jestem zdeterminowany i chcę sprawę przeprowadzić tym razem do końca. Jeśli
    nawet przegram to zdobędę jakieś doświadczenie, którego do tej pory nie
    miałem. Może się przyda. A dobrym ludziom dziękuję za podpowiedzi.

    Uchylić można gdy:
    1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności
    faktyczne, okazały się fałszywe,

    2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,

    3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ podatkowy, który
    podlega wyłączeniu stosownie do art. 130-132,

    4) strona nie z własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,

    5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe
    dowody istniejące w dniu wydania decyzji nie znane organowi, który wydał
    decyzję,

    6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego
    organu,

    7) decyzja została wydana na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu,
    które zostały następnie uchylone lub zmienione w sposób mogący mieć wpływ na
    treść wydanej decyzji.

    Stwierdzić nieważność można gdy:

    1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,

    2) została wydana bez podstawy prawnej,

    3) została wydana z rażącym naruszeniem prawa,

    4) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,

    5) została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie,

    6) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter
    trwały,

    7) zawiera wadę powodującą jej nieważność na mocy wyraźnie wskazanego
    przepisu prawa,

    8) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą.