  • 1. Data: 2005-10-01 07:41:38
    Temat: Nie ma siły na błędną decyzję US?
    Od: "Elvgreen" <e...@g...pl>

    Witam!
    Może ktoś mi doradzi czy mam szansę na uchylenie błędnej decyzji.
    Sprawę poruszałem już wcześniej, ale teraz posunęła się o krok do przodu.

    Pokrótce opiszę problem.

    1) US w 2004 r. nie zgodził się na odliczenie przeze mnie darowizny na cele
    harytatywno-opiekuńcze w 2003r w pełnej kwocie.
    2) Nie zgodziłem się dokonać korekty w związku z czym Naczelnik wydał
    decyzję podtrzymującą stanowisko US.
    3) Nie odwoływałem się.
    4) W tym roku Sąd Najwyższy w poszerzonym składzie wypowiedział się w tej
    sprawie. Okazało się, że to ja miałem rację a nie US.
    5) Złożyłem wniosek do US na podstawie art. 240 par. 1 Ustawy Skarbowej o
    uchylenie tamtej decyzji.
    6) Urząd wydał decyzję - brak zgody na uchylenie decyzji. Jako argument
    podają, że nie zaistniały żadne nowe okoliczności, które istniałyby w dniu
    wydania pierwszej decyzji, a o której US by wtedy nie wiedział.

    I teraz się zastanawiam - czy można w ogóle uchylić błędną decyzję i na
    jakiej podstawie?

    W Ustawie Skarbowej jest mowa o możliwości uchylenia decyzji albo
    stwierdzenia jej nieważności.

    Uchylić można gdy w kilku przypadkach (niżej podaję treść ustawy we
    wspomnianych artykułach).

    I teraz kolejne pytania (może dobra dusza mi odpowie):
    Co znaczy że "została wydana z naruszeniem przepisów właściwych"? (pkt. 1)
    Czy ta decyzja nie została wydana bez [właściwej] podstawy prawnej? (pkt. 2)
    Czy nie została wydana z rażącym naruszeniem prawa? (pkt. 3)
    Czy nie zawiera wady powodującej jej nieważność? (pkt. 7)

    I jedno pytanie natury proceduralnej:
    Jeśli złożyłem wniosek o uchylenie decyzji podając jako argument jeden powód
    (nowe okoliczności) a US tę decyzję odrzucił to czy mogę teraz skarżyć tę
    decyzję do Izby Skarbowej podając kolejne argumenty, czy tylko ten jeden, a
    gdybym chciał dorzucić kolejne "żale" to muszę złożyć wniosek znowu do US z
    nowym uzasadnieniem?

    Jestem zdeterminowany i chcę sprawę przeprowadzić tym razem do końca. Jeśli
    nawet przegram to zdobędę jakieś doświadczenie, którego do tej pory nie
    miałem. Może się przyda. A dobrym ludziom dziękuję za podpowiedzi.

    Uchylić można gdy:
    1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności
    faktyczne, okazały się fałszywe,

    2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,

    3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ podatkowy, który
    podlega wyłączeniu stosownie do art. 130-132,

    4) strona nie z własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,

    5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe
    dowody istniejące w dniu wydania decyzji nie znane organowi, który wydał
    decyzję,

    6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego
    organu,

    7) decyzja została wydana na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu,
    które zostały następnie uchylone lub zmienione w sposób mogący mieć wpływ na
    treść wydanej decyzji.

    Stwierdzić nieważność można gdy:

    1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,

    2) została wydana bez podstawy prawnej,

    3) została wydana z rażącym naruszeniem prawa,

    4) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,

    5) została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie,

    6) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter
    trwały,

    7) zawiera wadę powodującą jej nieważność na mocy wyraźnie wskazanego
    przepisu prawa,

    8) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą.

  • 2. Data: 2005-10-01 10:46:56
    Temat: Re: Nie ma siły na błędną decyzję US?
    Od: "pit." <petero2@o2_SPAM_.pl>

    Użytkownik "Elvgreen" <e...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podają, że nie zaistniały żadne nowe okoliczności, które istniałyby w dniu
    > wydania pierwszej decyzji, a o której US by wtedy nie wiedział.

    [ciach]

    obawiam sie ze nic nie bedzie mozna zrobic,
    bo wyroki sadow nie dzialaja wstecz....
    gdyby po wyroku sadu US nie zgodzil sie na odliczenie to co innego...

  • 3. Data: 2005-10-01 12:21:00
    Od: "Elvgreen" <e...@g...pl>

    Użytkownik "pit." <petero2@o2_SPAM_.pl> napisał w wiadomości
    > obawiam sie ze nic nie bedzie mozna zrobic,
    > bo wyroki sadow nie dzialaja wstecz....
    > gdyby po wyroku sadu US nie zgodzil sie na odliczenie to co innego...

    Właśnie się tego boję.
    Przejrzałem mądre książki i już znalazłem błąd jaki popełniłem - złożyłem
    wniosek o uchylenie decyzji a tego nie można zrobić bo procedury były
    poprawne.
    Jednak można chyba stwierdzić nieważność decyzji, skoro wydana została moim
    zdaniem bez podstawy prawnej (źle interpretowali prawo).

    Co to znaczy "naruszenie przepisów o właściwości"?

  • 4. Data: 2005-10-01 12:27:05
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

> [...]
    > moim zdaniem bez podstawy prawnej (źle interpretowali prawo).
    > Co to znaczy "naruszenie przepisów o właściwości"?

    A nie możesz teraz złożyć korektę zeznania podatkowego za tamten rok, i
    wtedy jak zaskarżą to /nie będą chcieli uznać/ to powołać się na tą
    decyzję sądu?

    btw. ja się nie znam, tak tylko kombinuje...

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2005-10-01 12:37:52
    Od: "m." <m...@w...pl>

> [...]
    moim
    > zdaniem bez podstawy prawnej (źle interpretowali prawo).
    >
    > Co to znaczy "naruszenie przepisów o właściwości"?

    Jest coś takiego jak właściwość miejscowa i rzeczowa. Uogólniając w.
    miejscowa - obejmuje obszar który podlega pod dany US (np. poszczególne
    dzielnice W-wy podlegają pod konkretne urzędy),w. rzeczowa - tzn że zakres
    działania US obejmuje takie a nie inne sprawy (np. kiedyś do akcyzy właściwy
    był US, a teraz nie - teraz jest UC).

    Żeby powołać się na naruszenie właściwości decyzję musiałby wydać nie ten
    organ co powinien - czy to ze względu na zakres psraw do jakich jest
    powołany, czy też ze względu na inną podległość miejscową sprawy
    (podatnika).
    Raczej to nie wchodzi w rachubę.

    pozdrawiam
    m.

  • 6. Data: 2005-10-01 12:49:19
    Od: "m." <m...@w...pl>

> [...]
    > wydania pierwszej decyzji, a o której US by wtedy nie wiedział.
    >
    > I teraz się zastanawiam - czy można w ogóle uchylić błędną decyzję i na

    [ciach]

    > Stwierdzić nieważność można gdy:
    >
    > 1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,
    >
    > 2) została wydana bez podstawy prawnej,
    >
    > 3) została wydana z rażącym naruszeniem prawa,

    [ciach]

    Próbuj ewentualnie Stwierdzenia niewaznści ze względu na rażące naruszenie
    prawa. Poniżej cytuję wyrok NSA, który może pomóc. Ale bez porządnego
    prawnika ciężko będzie wygrać.
    Powodzenia.

    m.

    2002.11.12 wyrok NSA III SA 3630/00 Prz.Podat. 2003/7/62
    w Warszawie
    1. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności nie może przeradzać się w
    postępowanie o charakterze merytorycznym, co oznacza, że Minister Finansów
    nie może badać na nowo zasadności stanowiska zajętego przez izbę skarbową.
    2. Pojęcie rażącego naruszenia prawa nie ma ściśle określonego znaczenia
    (art. 247 § 1 pkt 3 ordynacji podatkowej), co jednak nie oznacza, że
    kategoria rażącego naruszenia prawa ma charakter całkowicie abstrakcyjny. O
    rażącym naruszeniu prawa możemy mówić, gdy występuje oczywista sprzeczność
    decyzji wymiarowych z przepisami prawa materialnego, która powoduje
    oczywiste skutki w postaci zawyżonego zobowiązania podatkowego i odsetek od
    zaległości podatkowej.

  • 7. Data: 2005-10-01 15:08:37
    Od: "Elvgreen" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > decyzję sądu?
    >
    > btw. ja się nie znam, tak tylko kombinuje...

    Też tak kombinowałem, ale niestety to nie wchodzi w rachubę. Korektę mógłbym
    złożyć gdybym przy zakwestionowaniu przez US wysokości odliczenia zgodził
    się na naniesienie poprawek i ich interpretację. Dziś złożyłbym korektę i po
    sprawie. Ja się nie zgodziłem, naczelnik wszczął postępowanie i wydał
    decyzję od której mogłem się odwołać. Niestety zabrakło mi determinacji i
    konsekwencji i sprawę pozostawiłem. Teraz korekty złożyć nie mogę. Mogę
    jedynie walczyć o uznanie nieważności tamtej decyzji.

    Jeśli tamta decyzja była niesłuszna, to dlaczego nie można stwierdzić jej
    nieważności?

  • 8. Data: 2005-10-01 15:15:52
    Od: "Elvgreen" <e...@g...pl>

    Użytkownik "m." <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie może badać na nowo zasadności stanowiska zajętego przez izbę skarbową.

    Ale ten punkt chyba jest na moją niekorzyść?

> [...]
    > decyzji wymiarowych z przepisami prawa materialnego, która powoduje
    > oczywiste skutki w postaci zawyżonego zobowiązania podatkowego i odsetek

    A ten na moją korzyść ;)
    Ale mam pytanie jeszcze natury proceduralnej. Czy jeśli wniosłem o uchylenie
    tamtej decyzji (na podstawie art. 240 ordynacji), na co US się nie zgodził i
    od tego mam czas na odwołanie to czy w odwołaniu mogę powoływać się na
    artykuł 247 ordynacji, czy też muszę złożyć kolejny wniosek?

    A tak poza tym to wielkie dzięki za podpowiedzi.

  • 9. Data: 2005-10-01 16:13:37
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Elvgreen napisał:

> [...]
    > od tego mam czas na odwołanie to czy w odwołaniu mogę powoływać się na
    > artykuł 247 ordynacji, czy też muszę złożyć kolejny wniosek?

    ja bym wystpila wpierw o stwierdzenie niewaznosci, bowiem moim zdaniem
    zadne nowe dowody nie zaistnialy
    natomiast co istotne, uchwala 7 sedzow chyba, o ktora sie sprawa rozbija
    zostala opublokowana w ONSA, i w zwiazku z czym jest pewne, ze to
    stanowisko obliguje kazdy urzad do takiego interpretowania tych darowizn.

  • 10. Data: 2005-10-02 20:29:52
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Możesz się odwołać i jednoczesnie złożyć nowy wniosek tylko po co ?
    Uchylenie Ci uwalą a na "rażące naruszenie prawa" też raczej nie masz co liczyć.
    Weż pod uwagę , że są sytuacje odwrotne tzn podatnik dysponuje korzystną dla
    siebie decyzją i prawomocną. Jakaś pewność prawnej niewzruszalności decyzji
    prawomocnych musi funkcjonować i obowiązywać obydwie strony. Rażące naruszenie
    to nie wytrych do wszystkiego co prawomocne a nie koniecznie sprawiedliwe czy
    zadawalające.Definiowano to kiedyś jako "falandyzację".
    Oceń skalę "bitwy" i mierz siły na zamiary.

    Powodzenia-Kriss