  • 1. Data: 2004-08-23 10:05:18
    Temat: Niepodpisywanie faktury VAT i niezamówione uslugi??
    Od: "Kosmo" <k...@w...pl>

    A jak to jest z fakturami za uslugami?? rozwazam dwie sytuacje (druga jest
    prawdziwa):

    1. Przychodzi do mnie faktora za jakas kosmiczna usluge ktora moze i
    faktycznie miala miejsce ale byla zopelnie przezemnie nie zamowiona. Faktura
    przychodzi w liscie poleconym ktory nieopatrznie podpisuje (wiec jest dowod
    ze dostarczono ja), co z takimi fakturami tylko sad?? A jak w miedzy czasie
    zostane dopisany do rejestry dloznikow??

    2. Jest sobie hurtownia, ktora ma z klientami podpisane umowy: od
    generowanego obrotu hurtownia zwraca klientom 1%, klient na ten 1% wystawia
    fakture i kompensowana ona jest przy rozliczaniu naleznosci, co jesli klient
    jest nieuczciwy i wystawia za wysokie faktury. Do tej pory mozna bylo przy
    wykryciu takiej faktury po prostu jej nie podpisac i klient nie mogl
    zaliczyc jej do kompensaty. Teraz nieuczciwy klient od razu wystawia faktore
    i kompensuje

    Jak zabezpieczyć sie w dwu przypadkach ktore opisalem?? jest jakis sposob
    czy musze koniecznie rozejzec sie za jakims dobrym prawnikiem??

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-08-23 23:04:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Aug 2004, Kosmo wrote:

> [...]
    >+ ze dostarczono ja), co z takimi fakturami tylko sad?? A jak w miedzy czasie
    >+ zostane dopisany do rejestry dloznikow??

    Moment. A ten sąd to na jakiej podstawie ??
    Co z tego że *dostałeś* fakturę ? Czy ją *akceptowałeś* ?

> [...]
    >+ wykryciu takiej faktury po prostu jej nie podpisac i klient nie mogl

    A co było powodem, że "nie mógł zaliczyć" ? :)
    Uwaga: rozróżnij "zaliczyć do dowodów księgowych" (z czego wychodzi
    mu *własny* podatek) oraz "zaliczyć do wymagalnych należności".

    >+ Teraz nieuczciwy klient od razu wystawia faktore
    >+ i kompensuje

    Ech... a *na jakiej podstawie* (kompensuje) ?

    Może ci powystawiamy f-ry tak po 1000 zł od grupowicza, wygląda na
    to że się przejmiesz tym iż *sobie* ściągamy kłopot na głowę (VAT :))
    i zapłacisz, tak ? ;)
    Albo coś kupimy i wystawimy kompensatę "za dobre słowo" - też
    zaakceptujesz ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-08-24 12:22:48
    Od: "Kosmo" <k...@w...pl>

    > Moment. A ten sąd to na jakiej podstawie ??
    > Co z tego że *dostałeś* fakturę ? Czy ją *akceptowałeś* ?

    No a jeśli to ja dostane z odroczonym terminem płatności (powiedzmy 30 dni)
    i ten kto mi wysłał fakturę (list polecony) to moge jej nie zaakceptować
    dobrze rozumiem??

    A jeśli coś kupie i będe miał odroczony termin płatności to na tej samej
    zasadzie też mogę stwierdzic że transakcji nie było tak??

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-08-24 12:23:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Kosmo wrote:

> [...]
    >
    > A jeśli coś kupie i będe miał odroczony termin płatności to na tej
    > samej zasadzie też mogę stwierdzic że transakcji nie było tak??

    Wreszcie może niektórzy nauczą się, że faktura *nie jest* właściwym
    dokumentem do potwierdzania odbioru towaru albo wykonania usługi. Do
    tego celu służą całkiem inne dokumenty (np WZ w wypadku towarów)

  • 5. Data: 2004-08-24 12:49:59
    Od: "Kosmo" <k...@w...pl>

    > Wreszcie może niektórzy nauczą się, że faktura *nie jest* właściwym
    > dokumentem do potwierdzania odbioru towaru albo wykonania usługi. Do
    > tego celu służą całkiem inne dokumenty (np WZ w wypadku towarów)

    Tyle że temat traktuje o usługach nie zamówionych... a teraz odwrucę to :
    wykonałem komuś usługę (konserwacja drukarki powiedzmy...) wystawiam fakturę
    z 7 dniowym terminem i po 7 dniach dzwonie z ponagleniem i dowiaduje sie że
    usługi nie było... na to też jest jakiś dodatkowy dokument (jedyne co mi
    przychodzi do głowy to protokół przekazania usługi)?? No i jakoś na stacjach
    benzynowych Shell dostaję fakture bez podpisu ale WZ już nie... dlaczego??
    Skoro faktura z tamtąd nie spełnia warunku dowodu księgowego to jak ją
    księgować (dowód przecież musi mieć podpisy art 22 pkt 5 i 6 ustawy o
    rachunkowości). Ostatnio w sklepie kupiłem żarówkę oszczędną dostałem
    fakture bez podpisów, WZ nie?? kto popełnił błąd ja(bo powinienem żądać
    dowodu księgowego) czy sklep (bo mogę się wyprzeć w przypadku odroczonej
    płatności) ?? A co z usługami gdzie łaczy sie pracę (robociznę) z
    częściami??? co tu jest dowodem księgowym jeśli nie faktura na której
    napiszę: "towar i sprzęt po naprawie odebrano"?? tej też nie należy
    podpisywać??

  • 6. Data: 2004-08-24 12:56:19
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <k...@w...pl> napisal(a):
    > No i jakoś na stacjach
    > benzynowych Shell dostaję fakture bez podpisu ale WZ już nie... dlaczego??

    A po co? Zapłaciłeś, dostałeś fakturę. Żaden sąd nie uwierzy, że nie
    było usługi, skoro zapłaciłeś. Gdyby mieli Ci sprzedać na kredyt, to na
    pewno by się lepiej zabezpieczyli.

    > Skoro faktura z tamtąd nie spełnia warunku dowodu księgowego to jak ją
    > księgować (dowód przecież musi mieć podpisy art 22 pkt 5 i 6 ustawy o
    > rachunkowości).

    O Boże, tylko nie znowu... Już doszliśmy na tej grupie, że faktury bez
    podpisu są ważne w świetle tej ustawy bo nie mają podpisu ze względu na
    szczególną technikę wystawiania, którą opisuje ustawa o VAT (bo to ona,
    a raczej rozporządzenie do niej, określa sposób wystawiania faktury
    VAT).

    > Ostatnio w sklepie kupiłem żarówkę oszczędną dostałem
    > fakture bez podpisów, WZ nie?? kto popełnił błąd ja(bo powinienem żądać
    > dowodu księgowego)

    Dostałeś fakturę VAT zgodnie z ustawą o VAT. Sprzedawca wypełnił swój
    obowiązek i koniec. Nikt Ci nie obiecywał dowodu księgowego w świetle
    ustawy o rachunkowości, a zwłaszcza w świetle Twojego pojmowania tej
    ustawy..
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl - rejsy morskie

  • 7. Data: 2004-08-24 13:05:48
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 8/24/2004 2:49 PM, Kosmo wrote:

> [...]
    > usługi nie było... na to też jest jakiś dodatkowy dokument (jedyne co mi
    > przychodzi do głowy to protokół przekazania usługi)??[...]

    Hint:
    - prosze przysłać faksem formalne zamówienie z akceptacją kwoty i/lub
    cennika
    - proszę podpisać protokół wykonania usługi....

    data, zazwisko, co, kto, kiedy i dlaczego, wymieniono część zamienną
    typ/nr... etc.

    Bardzo często zdarza się, że pańcia w rachubie pyta się potem: a za co
    to? - a Ty jej wtedy karteczkę.
    A jak klient upiardliwy, to przedpłata.

    Pzdr; Catbert

  • 8. Data: 2004-08-24 13:20:15
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Kosmo <k...@w...pl> wrote:
> [...]
    > usługi nie było... na to też jest jakiś dodatkowy dokument (jedyne co mi
    > przychodzi do głowy to protokół przekazania usługi)??

    Umowa? Protokół wykonania usługi?

    > No i jakoś na stacjach
    > benzynowych Shell dostaję fakture bez podpisu ale WZ już nie... dlaczego??

    Płacisz gotówką, więc nie mają Cię za co ścigać. Teoretycznie mógłbyś
    spróbować zażądać zwrotu tej gotówki (bo nie ma potwierdzenia odebrania
    towaru) - ale myślę, że gdzieś na kamerce by Cię mieli.

    > Skoro faktura z tamtąd nie spełnia warunku dowodu księgowego to jak ją
    > księgować (dowód przecież musi mieć podpisy art 22 pkt 5 i 6 ustawy o
    > rachunkowości).

    Ustawa o rachunkowości jest niezgodna z VI Dyrektywą. Właście (p)osły
    w pocie czoła starają się coś z tym zrobić.

    > częściami??? co tu jest dowodem księgowym jeśli nie faktura na której
    > napiszę: "towar i sprzęt po naprawie odebrano"?? tej też nie należy
    > podpisywać??

    Nikt nie zabrania podpisywania. Szczególnie że sformułowanie 'towar i sprzęt
    odebrano' to w zasadzie nie jest faktura (tego RMF nie wymaga), tylko taki
    protokół na tej samej kartce papieru. I ten protokół podpisujesz tak
    naprawdę. Na fakturze Twój podpis jest zbędny. Ale oczywiście możesz się
    podpisać, możesz nawet namalować domek z drzewkiem i słoneczkiem ;-)

    P.