  • 11. Data: 2003-06-12 16:11:38
    Temat: Re: Nieuczciwy dostawca - co robić
    Od: "agagoc" <a...@N...wp.pl>

    Użytkownik "ela" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bca2kk$ovo$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > 4) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż
    > towarów lub usług,
    >
    > 5) wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    >
    > a) stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane,
    >
    > b) podające kwoty niezgodne ze stanem faktycznym,
    >
    > c) potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58
    > 83 Kodeksu cywilnego,
    >
    > - FAKTURY TE I DOKUMENTY CELNE NIE STANOWIĄ PODSTAWY DO OBNIŻENIA PODATKU
    > NALEŻNEGO ORAZ ZWROTU RÓŻNICY PODATKU LUB ZWROTU PODATKU NALICZONEGO

    na ten temat. Chodzi mi o radio ZET.
    Tam Weiss miał właśnie takie zadanie
    zlecone przez słuchacza. Nie wiem,
    czy słuchacz ów miał takowe potwierdzenie,
    ale pamiętam, co mówiła pani rzecznik
    ministerstwa i jakie to wszystko miało
    znaczenie dla Urzędu skarbowego.
    A mianowicie gość musiał oddać odliczony
    VAT, zapłacić karę i odsetki, co zniszczyło
    jego firmę. A ponadto oczywiście najpierw
    musiał uiścić należność do US a dopiero
    potem mógł próbować się odwoływać i dochodzić
    swojego. Pani w ministerstwie mówiła, że nie
    będzie tak źle i wogóle uspakajała,
    natomiast sam urząd zastosował wszystkie
    możliwe środki dyscyplinująceitp.
    Tak to niestety wyglądało. Podobna sprawa
    była także w sprawie dla reportera. Finał był
    dokładnie taki sam. Tylko bez wypowiedzi pani rzecznik.

    --
    pozdrawiam,
    agagoc

  • 12. Data: 2003-06-12 18:29:48
    Od: j...@i...pl (Jacek)

> [...]
    >
    > - FAKTURY TE I DOKUMENTY CELNE NIE STANOWIĄ PODSTAWY DO OBNIŻENIA PODATKU
    > NALEŻNEGO ORAZ ZWROTU RÓŻNICY PODATKU LUB ZWROTU PODATKU NALICZONEGO

    Zanim wywołałem ten wątek pogrzebałem trochę w przepisach i orzeczeniach.
    Wyszło mi, że nieświadomy odbiorca faktury , nieuwzględnionej przez oszusta
    w jego deklaracji VAT, jest właściwie na przegranej pozycji i kropka. Ja
    jestem w stanie zmusić oszusta do dokonania korekt deklaracji i wykazania w
    nich właściwych kwot podatku należnego. Nie mam tylko pewności czy fakt, że
    wspomniany podatek nie będzie zapłacony skutkuje negatywnie na kontrahentów
    takiego gnoja.
    Moje wątpliwości biorą się z wyroku TK z 16.06.1998 (sygn.akt U9/97), w
    uzasadnieniu którego
    czytam miedzy innymi:
    "przyjmujący fakturę w dobrej czy złej wierze od zbywcy, który nie OPŁACIŁ
    podatku od towarów i usług, nie może liczyć na obniżenie podatku należnego o
    kwotę podatku naliczonego."
    Kluczowe słowo "opłacił" i wątpliwość czy oznacza to, że pieniądze mają być
    na koncie urzędu skarbowego, bo jeśli tak to mój pomysł ze składaniem korekt
    jest głupi.
    Z drugiej strony w bełkocie prawniczym sformułowanie "opłacił" może
    oznaczać - złożył deklaracje, w której zadeklarował kwotę do zapłaty a
    jeśli nie zapłaci to ta deklaracja jest podstawą do wystawienia tytułu
    wykonawczego przez organ egzekucyjny.
    Jacek

  • 13. Data: 2003-06-12 20:16:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jun 2003, ela wrote:

    >+ doinformowałam się w US że jeżeli kupujacy wystąpi do
    >+ sprzedającego o potwierdzenie wpisu do ewidencji
    >+ i otrzyma takie potwierdzenie

    Komuś się wpisy pomyliły. Ważny jest wpis *faktury* do
    ewidencji na podstawie której został wystawiony VAT-7.

    >+ to w razie kontroli
    >+ winien poinformować że otrzymał takie potwierdzenie
    >+ i może spać spokojnie

    Z zastrzeżeniem jak wyżej :]

    >+ pozdrawiam ela

    Wzajem !

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    Apeluję o odpowiadanie *pod* cytatem !

    [...]
    - Gotfryd

  • 14. Data: 2003-06-13 06:48:51
    Temat: Odp: Nieuczciwy dostawca - co robić
    Od: "Slawomir Dabrowski" <s...@s...pl>

    Użytkownik ela <l...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bca2kk$ovo$...@n...news.tpi.pl...
    ,,,
    > - FAKTURY TE I DOKUMENTY CELNE NIE STANOWIĄ PODSTAWY DO OBNIŻENIA PODATKU
    > NALEŻNEGO ORAZ ZWROTU RÓŻNICY PODATKU LUB ZWROTU PODATKU NALICZONEGO

    To właściwie jakie jest Twoje zdanie? Bo z poprzedniego postu wynika, że
    uważasz, że machlojki dostawcy nie mają wpływu na odbiorce - może sobie
    odliczyć VAT i spać spokojnie, a teraz cytując przepis, który wyraźnie nie
    pozwala na odliczenie VATu niewykazanego w deklaracji przez dostawcę sama
    sobie przeczysz.

  • 15. Data: 2003-06-13 06:56:28
    Od: "Slawomir Dabrowski" <s...@s...pl>

    Użytkownik Jacek <j...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:008c01c3310f$c9f5b760$73a272c3@oemcomputer..
    .
> [...]
    > oznaczać - złożył deklaracje, w której zadeklarował kwotę do zapłaty a
    > jeśli nie zapłaci to ta deklaracja jest podstawą do wystawienia tytułu

    Moim zdaniem złożeniem deklaracji nawet niezapłaconej powinno Cię
    zabezpieczyć, oczywiście jeżeli delikwent jest zarejestrowanym płatnikiem
    VAT (widziałeś zgłoszenie?).
    Zresztą jak już złoży tą deklaracje to niedopłatę już z niego wyduszą ;)

  • 16. Data: 2003-06-13 07:46:15
    Od: "ela" <l...@w...pl>

> [...]
    > pozwala na odliczenie VATu niewykazanego w deklaracji przez dostawcę sama

    było o zabezpieczeniu sie przed takimi dowcipnisiami
    czyli wystąpić do dostawcy o ewidencję VAT i deklarację VAT
    i otrzymani potwierdzenia że transakcje są ujęte w ewidencji VAT
    i w deklaracji VAT to wrazie kontroli nalezy przedstawić takowy
    dowód i mimo że kontrolujący u Twojego kontrahenta / dostawcy/
    nie znależli kopi faktur możesz spać spokojne
    jeżeli moje wywody i tak są malo przekonujące proponuję rozmowę
    z kompetentnę osobą w US nie
    piszpanną pozdrawiam ela

  • 17. Data: 2003-06-13 08:17:34
    Od: "Slawomir Dabrowski" <s...@s...pl>

> [...]
    > nie znależli kopi faktur możesz spać spokojne
    > jeżeli moje wywody i tak są malo przekonujące proponuję rozmowę

    Masz to na piśmie? Jeżeli nie to wiesz ile to jest warte?
    Zapoznałaś się z art. 32a ustawy? Chyba nie, bo tam wyraźnie pisze o
    "dodatkowym zobowiązaniu" czyli o w tym wypadku o dodatkowo wymierzanych 30%
    kwoty niesłusznie odliczonego VATu, natomiast samą kwotę podatku naliczonego
    trzeba zwrócić o czym, też wyraźnie, pisze w przytoczonym przez Ciebie art.
    rozporządzenia.

  • 18. Data: 2003-06-13 08:50:33
    Od: "ela" <l...@w...pl>

    > Masz to na piśmie? Jeżeli nie to wiesz ile to jest warte?
    > Zapoznałaś się z art. 32a ustawy?

    Art. 32a. (249) 1. Podatnik wystawiający fakturę VAT, na pisemne żądanie
    nabywcy towaru lub usługi, ma obowiązek:
    1) udostępnić do wglądu oryginał lub uwierzytelniony notarialnie odpis
    potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 9,
    2) umożliwić, w zakresie sprzedaży towarów na rzecz nabywcy:
    a) wgląd w dowody księgowe oraz ewidencję, o której mowa w art. 27,
    b) otrzymanie kopii deklaracji dla podatku od towarów i usług, w tej
    części, która dokumentuje jej złożenie za okres, w którym powstał obowiązek
    podatkowy u podatnika będącego sprzedawcą.
    2. Podatnik ma obowiązek potwierdzić odbiór pisemnego żądania, o którym mowa
    w ust. 1.

    myślę że to jest właśnie to pismo

    3. W przypadku gdy nabywca towaru lub usługi posiada potwierdzenie odbioru
    żądania, o którym mowa w ust. 2, a nie uzyska od podatnika informacji, o
    których mowa w ust. 1, i zawiadomił o tym właściwy urząd skarbowy, przed
    rozpoczęciem u niego kontroli, a w trakcie tej kontroli stwierdzone zostanie
    odliczenie podatku z faktur wystawionych przez podatnika, o którym mowa w
    ust. 1, niepotwierdzonych kopią, przepisów art. 27 ust. 5-8 w części
    dotyczącej ustalenia dodatkowego zobowiązania nie stosuje się.

  • 19. Data: 2003-06-13 11:50:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jun 2003, ela wrote:

> [...]
    >+ nabywcy towaru lub usługi, ma obowiązek:
    >+ 1) udostępnić do wglądu oryginał lub uwierzytelniony notarialnie odpis

    OK. BTW: nie chciało mi się szukać, thx za zacytowanie :)

> [...]
    >+
    >+ > Chyba nie, bo tam wyraźnie pisze o "dodatkowym zobowiązaniu"

    Ano, czyli o tzw. "sankcji VAT".
    Tłumacząc na polski: dostawca ukrywa sprzedaż na 20 000 zł netto.
    Odliczamy VAT na kwotę 4 400 zł
    Robi się afera, bo wykrywamy "kantowanie", zgłaszamy jak trzeba.
    No i IMHO US daruje nam jak najbardziej 1 320 zł sankcji.
    Ale 4 400 zł *musimy zwrócić*, z odsetkami oczywiście !
    Dobrze napisałem czy coś się nie zgadza ??

    No i możemy sobie wystąpić w sprawie cywilnej do kontrahenta :>
    Pamiętając że ów kontrahent ma na głowie US i jest mu winien
    4400+1320 - razem 5720 zł plus odsetki ! (nie, to nie ja wymyslam
    ze VAT można czasami zapłacić podwójnie :>) z postępowaniem
    karnoskarbowym - nie licząc oczywiście kar z tego wynikłych.
    Kto wyegzekwuje pieniądze: US czy my ? ;>
    W sprawie o której mowa - wiadomo że kontrahent nie ma pieniędzy
    żeby wszystko popłacić :(

    pozdrowienia, Gotfryd