  • 1. Data: 2003-01-15 21:23:59
    Temat: Odliczanie skladki na ubezp. zdrowotne - czy TV kłamie?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Sorry, ze wracam z tym tematem, ale......

    Kiedys grupa skutecznie mi wytlumaczyła jak to jest z tym odliczaniem
    skladek ZUS.
    Napisano że:

    - składki spoleczne mozna na PIT-5 lub w KPiR
    - składki na FP wyłącznie w KPiR
    - składkę zdrowotną wyłącznie na PIT-5, bo nie od przychodu sie ja odlicza,
    ale od podatku (a moze dochodu?).

    Abstrahuję od kwestii memerialowo-kasowej.

    O wielu dni w kółko w TV slyszę, że 8% składkę zdrowotną
    zapłacimy z własnej kieszeni, bo nie bedzie jej można odliczać od podatku.

    Coś sie im w TV pochrzanilo?
    A weszly moze jakies zmiany rozliczania tego?
    A moze nic sie nie zmienilo?

    To jak to w koncu jest (bedzie) z tą skladką?

    Dzieki,

    Latet

  • 2. Data: 2003-01-15 21:34:01
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    Latet wrote:
    > O wielu dni w kółko w TV slyszę, że 8% składkę zdrowotną
    > zapłacimy z własnej kieszeni, bo nie bedzie jej można odliczać od podatku.

    A Ty jeszcze wierzysz TV????
    8% płacisz, odliczasz zaś tyle co do tej pory. Różnica między 8% a starą
    składką jest prezentem dla min. Łapińskiego i jego wesołej kamandy.

    --
    = Pozdrawiam ================================ MauP ==
    = Piotr M. Kumor === GG 1676929 === ph.+48602796599 =

  • 3. Data: 2003-01-15 22:17:38
    Od: "Zygmunt Kałuża" <e...@h...pl>

    Niedokładnie słuchasz:
    Można odliczyć w PIT-5 od podatku 7,75 % jako zdrowotne, pozostałe 0,25 %
    nie.

    Z.K.

  • 4. Data: 2003-01-15 23:00:40
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Niedokładnie słuchasz:
    > Można odliczyć w PIT-5 od podatku 7,75 % jako zdrowotne, pozostałe 0,25 %
    > nie.

    Tak z czystej ciekawosci - jak oni to "zrobili", ze tak wlasnie jest/bedzie?
    Osobny przepis prawny mowi ile mozna odliczyc, a osobny ile skladka wynosi?
    I ten pierwszy nie nadąża za tym drugim, czy jak?
    Czy po prostu teraz uchwalili taką specjalną podwyzke skladki, nie objętą
    odliczaniem?

    Tak na wszelki wypadek -
    - czy pozostale skladki zusowe wpisuje gdzie trzeba (do KPiR lub PIT-5)
    w takich kwotach, w jakich je ostatnio się placiło,
    czy tez np. nie wiem czegos w rodzaju, ze od 3 miesiący jakaś tam skladowa
    wynosi
    1.62%, a odliczyc mozna 1.55%, bo tyle wynosila wczeniej ???

    Dzieki,

    Latet

  • 5. Data: 2003-01-16 06:38:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Latet napisał:

> [...]
    > I ten pierwszy nie nadąża za tym drugim, czy jak?
    > Czy po prostu teraz uchwalili taką specjalną podwyzke skladki, nie objętą

    Jedna ustawa - o ubezpieczeniach zdrowotnych - okresla ile składki na
    ubezpieczenie zdrowotne masz zapłacić a druga, o podatku dochodowym od
    osób fizycznych, właściwie nie związana, określa ile tej skladki możesz
    sobie od podatku odliczyć.

    Pamiętaj, że nie ma jakiegoś starego, rzymskiego prawa że składka
    zdrowotna ma byc odliczana od podatku. To wszystko zależy od tego jak to
    ureguluje ustawodawca.
    Słyszałam wypowiedź jakiejś urzędniczki z MinFin (niech ja piekło
    pochłonie) z której wynikało (z wypowiedzi, nie z urzędniczki :-) ) że
    sam fakt iz wiekszośc składki mozna potrącic z podatku to juz jest
    wielka łaska ustawodawcy.... paranoja...

    Inne składki ZUS odliczamy "po staremu"... na razie ...

    Maddy katastroficzna z rana

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-01-16 07:24:39
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Dzieki!

    Slyszalem rano, ze Senat debatuje m.in. nad poprawką, dzięki której
    calosc moglaby byc odliczana. Oby!

    Pzdrwm,

    latet

  • 7. Data: 2003-01-16 08:19:47
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Slyszalem rano, ze Senat debatuje m.in. nad poprawką, dzięki której
    > calosc moglaby byc odliczana. Oby!
    Moze te wersje mieli juz dawno przygotowana - teraz ja "wyciagna z rekawa" i
    zyskaja punkt dla popularnosci Senatu.
    Jak z tymi srodkami dla kas chorych, co minister zablokowal, aby za chwile
    je zwolnic, po uchwaleniu nowej ustawy, jako jej pozytywny rezultat ...
    Moze sie myle, ale marketing zaczyna przenikac nawet do Parlamentu.
    WSm

  • 8. Data: 2003-01-16 08:31:11
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Maddy" [...]

> [...]
    > sam fakt iz wiekszośc składki mozna potrącic z podatku to juz jest
    > wielka łaska ustawodawcy.... paranoja...

    To nie bardzo jest paranoja, lecz wg mnie:
    "nalozenie na obywatela ciezaru o charakterze podatku".

    I dlatego ciekawi mnie czemu nie zajmie sie tym TK.
    Dokad skladka jest w calosci odliczana od podatku
    to co innego...

    Boguslaw

  • 9. Data: 2003-01-16 09:09:24
    Od: Kocki <a...@a...pl>

    Użytkownik Maddy napisał:

> [...]
    > wielka łaska ustawodawcy.... paranoja...
    >
    > Inne składki ZUS odliczamy "po staremu"... na razie ...

    Jezzzuu... Juz sie nie dziwie, ze citroen poszedl do Slowakow. Nawet
    jakysmy dali im duzo korzystniejsze warunki bytu, to zbyt duzo
    kosztowali by prawnicy, ktorzy zapanuja nad naszymi corazto
    upraszczanymi przepisami prawno-podatkowymi ;)

    Kocki

  • 10. Data: 2003-01-16 13:30:16
    Od: "Leszek" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:b05qjq$qt0$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...
    /.../
> [...]
    >
    > I dlatego ciekawi mnie czemu nie zajmie sie tym TK.
    > Dokad skladka jest w calosci odliczana od podatku

    Dokładnie tak jest to klasyczne obciążenie o charakterze podatkowym -
    sprawdza się to, co prorokowałem dawno temu. Że wprowadzając składkę na
    ubezpieczenie, żeby nikt nie psioczył, to odliczą ją w całości od podatku
    (więc wyjdzie podatnikowi na to samo), a potem to "rozłączą", najlepiej
    kosztem jakiejś minimalnej kwoty. Jak się będą ludzie krzywić, to powiedzą,
    że to średnio raptem 4 PLN. Tyle, że co ich potem powstrzyma od tego, zeby z
    8 zrobić 28, a od podatku odliczać po staremu 7,75 ?

    LM