  • 1. Data: 2005-06-23 16:12:41
    Temat: Re: Odliczenie wartości gruntu
    Od: "J.K." <k...@o...pl>

    Użytkownik "Omo" <M...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:d9emh0$hfp$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > mieszkaniami, mieszkania sprzedać, zysk zgarnąć (ew. stratę przeboleć).
    > W tym celu chcemy założyć spółkę cywilną, która rzeczoną chałupę
    > podwykonawcami postawi.
    > Juz na początku nurtuje mnie takie pytanie: czy koszt zakupu działki przez
    > spółkę wchodzi w koszty uzyskania przychodu? Coś mi dzwoni, że nie można
    > odliczyć zakupu ziemi, czy też nie można wliczyc jej w koszty - mam
    > nadzieję, że się mylę?
    > Jaką przyjąć taktykę, aby pieniądze wydane na działkę nie zostały ponownie
    > (już kiedyś wszak zapłaciliśmy od nich podatek) opodatkowane?

    Cena zakupu gruntu oczywiście jest kosztem uzyskania przychodu.
    Trzeba przy sprzedaży pobrać 7% VAT w przypadku sprzedaży lokali
    mieszkalnych
    - od gruntu i od lokalu - razem. Oczywiście każda sprzedaż to lokal i część
    przypadającego gruntu.
    Właściwie sprzedaje się lokal z gruntem i odprowadza się 7% VAT. Lokale
    użytkowe 22% VAT.
    Podobno od 2007 r. ten VAT ma być równy na wszystkie rodzaje lokali - 22%.

  • 2. Data: 2005-06-23 20:05:59
    Od: "J.K." <k...@o...pl>

> [...]
    > część
    >>
    > Bardzo dziękuję za podpowiedzi.
    > A co się dzieje, jeśli kupimy tę działkę przed założeniem spółki (po
    > połowie) ? Jak ją wprowadzić do spółki? Obawiam się, że jeśli wprowadzimy
    > ją
    > jako udziały, czy aport, czy kapitał zakładowy (nie jestem mocny w
    > terminologii), to przy sprzedaży mieszkań razem z gruntem podatek
    > zapłacimy
    > również od wartości działki? A może od dochodu osięgniętego ze sprzedaży
    > da
    > się odliczyć wartość początkowo wniesionego gruntu?

    Właśnie w tym jest jakiś tam problem. O ile wiem, to US są skłonne uznać
    wartość
    początkową aportu na podstawie faktur, aktów notarialnych itp. Nie bardzo
    lubią
    kiedy aport wprowadzany jest na podstawie wyceny. Ale z drugiej strony za
    wprowadzany
    aport płaci się opłatę chyba skarbową coś tam 0,02 % wartości (zależy od
    wartości bo jest
    chyba 2-stopniowa skala). Wówczas US pewnie woli aby wartość aportu była
    realna
    i prawdziwa. W każdym razie myślę że grunt można kupić przed założeniem
    spółki.
    Przecież będzie na tą okoliczność akt notarialny z ceną.
    Nie wyobrażam sobie sytuacji aby wartość tak zakupionego gruntu nie była
    liczona jako koszt.

  • 3. Data: 2005-06-24 06:20:12
    Od: Harry <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl>

    Omo teraz jest cos takiego jak "wykladnia US" i jest to
    blogoslawienstwem uwazam. Popros US o potwierdzenie na pismie, ze bedzie
    mozna sobie to odliczyc i wtedy bedzie spokuj, bo zaden
    urzednik-sku...el nie zrobi ci chamstwa jak bedziesz mial papier ;)

  • 4. Data: 2005-06-24 07:10:12
    Od: "J.K." <k...@o...pl>

    Użytkownik "Harry" <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:d9g8ld$8ek$2@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > uwazam. Popros US o potwierdzenie na pismie, ze bedzie mozna sobie to
    > odliczyc i wtedy bedzie spokuj, bo zaden urzednik-sku...el nie zrobi ci

    Własnie to delikatnie starałem się zasygnalizować.o r
    Problem nie w tym czy wartość gruntu będzie kosztem. Będzie.
    Jest jedynie kwestia wartości księgowej. Można przecież grunt mieć od
    dziesiątków lat.
    Też będzie kosztem. Tyle tylko że przepisy mówią że np. środki trwałe
    wprowadza się
    w koszty po cenie nabycia plus jakiś tam transport, ubezpieczenie, cło itp.
    Nie wyjaśniają jak wprowadzić - ujawnić - środek który był nabyty np. dawno.
    Jedynie widziałem pewne ślady możliwości (konieczności) wprowadzania środków
    trwałych aportem w przypadku spółek. W spółkach jest to na oko naturalne.
    Przecież aportem może być nawet np. nazwa firmy, logo, firma z jej
    klientami.
    To trzeba wycenić. Tego się nie kupuje. To ma wartość.
    Tak że przy spółce sprawa jest prostsza. Wartość po kosztach nabycia -
    lub (i tu wątpliwości) - wartość zgodnie z wyceną. Wyceniać można samemu.
    Nie ma wymogu aby robił to rzeczoznawca, ale tak lepiej. Aport dał by jeden
    ze wspólników,
    ale podział dochodu można ustalać bez względu na wysokość wkładów,
    tyle że warto ten podział wcześniej ustalić np. procentowo.
    Zawsze jednak warto mieć to na papierze. Wystąpić z zapytaniem do US.
    Mają na to 3 miesiące bodajże. Było jakieś zawirowanie że nie będą
    odpowiadać
    na pytania hipotetyczne a tu jest taka sytuacja bo spółki jeszcze nie ma.
    Ale słyszałem że mają i w takich wypadkach odpowiadać. W zapytaniu
    koniecznie
    podać swoje stanowisko i opinię w sprawie.

  • 5. Data: 2005-06-24 15:24:53
    Od: "Tomek" <s...@p...wp.pl>

> [...]
    > spółkę wchodzi w koszty uzyskania przychodu? Coś mi dzwoni, że nie można
    > odliczyć zakupu ziemi, czy też nie można wliczyc jej w koszty - mam

    Owszem, koszty zakupu gruntu stanowią KUP, ale dopiero w momencie jego
    sprzedaży.

    Ja też mam pytanie do ciebie: ten grunt ma być w spółce traktowany jako
    towar czy jako środek trwały?

  • 7. Data: 2005-06-24 19:55:35
    Od: "Omo" <M...@f...onet.pl>

  • 8. Data: 2005-06-24 20:09:40
    Od: "Omo" <M...@f...onet.pl>

    > Nie wyobrażam sobie sytuacji aby wartość tak zakupionego gruntu nie była
    > liczona jako koszt.

    Sam miód lejesz na moje nastawione uszy :)
    Sprawdzę to jeszcze u źródła, ale z nadzieją patrze w przyszłość.

    Pozdrawiam - Omo

  • 9. Data: 2005-06-25 08:03:28
    Od: "Omo" <M...@f...onet.pl>

    >Wystąpić z zapytaniem do US.

    Dzięki, tak zrobię - nie lubię niepewności.
    A co myślicie Panowie o takiej sytuacji:
    Kupujemy działkę jeszcze przed założeniem spółki. Kolega i ja - żonaci, więc
    działka będzie kupiona jako majątek wspólny - małżeński, po połowie działki
    na każde stadło.
    Następnie wraz z kolegą, lecz już bez żon, zakładamy spółkę cywilną. Czy
    możemy wnieść w aporcie po całej swojej połowie działki, czy żony muszą się
    znaleźć w spółce?
    Przepraszam za marudzenie i troszkę NTG, ale ośmieliliście mnie swoją
    życzliwością :)
    Pozdrawiam - Omo

  • 10. Data: 2005-06-27 19:15:29
    Od: "Omo" <M...@f...onet.pl>

    Użytkownik "Tomek" <s...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Ja też mam pytanie do ciebie: ten grunt ma być w spółce traktowany jako
    > towar czy jako środek trwały?

    Hmmm.... Myślę, że jako towar ... Jeszcze jedna rzecz, której do końca nie
    przemyślałem, dzięki za zwrócenie uwagi na problem.

    Pozdr. - Omo
    PS. Przepraszam za opóźnienie w odpowiedzi - nie było mnie.