  • 1. Data: 2002-10-07 09:50:36
    Temat: DG a umowa o dzieło
    Od: Agnieszka Krysiak <p...@p...tukan.pl>

    Witam,

    Szukałam porady w archiwach, ale tego, co znalażłam, nie potrafię
    odnieść do mojej sytuacji, a przynajmniej chcę się upewnić, czy dobrze
    mi się wydaje.
    Otóż mam jednoosobową DG, nie płacę VATu, zajmuję sie tłumaczeniami. Mam
    zawrzeć umowę o dzieło. I teraz - czy wystarczy, że wystawię rachunek i
    wpiszę to do kpir, czy, jak wyczytałam w archiwum, muszę wyliczać koszty
    i jeszcze inne rzeczy? Jak to zrobić? Byłabym wdzięczna, gdyby ktoś mi
    to objaśnił, albo wskazął gdzie w sieci można znaleźć w miare prosty
    opis postępowania - prosty, bo już jedna osoba próbowała mi to wyjaśnić,
    ale ona nie prowadzi DG i mi całkiem zamotała... :)

    Agnieszka
    --
    .-._ http://www.pieski.tukan.pl/ _.-.
    ) {_}^ )' Agnieszka Krysiak '( ^{_} (

  • 2. Data: 2002-10-07 12:46:42
    Temat: Odp: DG a umowa o dzieło
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

    Moim zdaniem jest tak - podepre sie przepisem z UPDOF
    (Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w
    art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    pkt 8) przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej
    lub przedsiębiorcy - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla
    potrzeb tych podmiotów i tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz
    ludności)
    - jezeli prowadzisz DG np. tlumaczenia to wykonujesz te uslugi na rzecz
    ludnosci bo kazdy moze do ciebie zapukac i za odpowiednia cene zazyczyc
    sobie wykonania tlumaczenia. A jesli tak to zgodnie z przytoczonym przepisem
    nie mozna przychodow z uslug tlumaczen w twoim przypadku uznac za osobiste
    wykonanie tych uslug na podstawie umowy zlecenia/o dzieło. A jesli tak to
    jest to zrozumialym jest, ze jest to przychod z DG.

    Na marginesie wspomne, ze (niestety)nie znam nikogo kogo by US ukaral w
    zwiazku ze sprawa, o ktorej piszesz.

    krys

  • 3. Data: 2002-10-07 20:09:10
    Temat: Re: DG a umowa o dzieło
    Od: Agnieszka Krysiak <p...@p...tukan.pl>

    Jakże cieszy mnie, że "Krys" <g...@p...onnet.pl> pisze:

    /../
> [...]
    >wykonanie tych uslug na podstawie umowy zlecenia/o dzieło. A jesli tak to
    >jest to zrozumialym jest, ze jest to przychod z DG.

    Hmmm... Grypa mnie bierze i mam problem ze zrozumieniem - przepraszam,
    żem ciumokowata. :)
    Czyli mogę podpisać taką umowę, czy raczej nie? Dodam rozjaśniająco, że
    tłumaczenie to ulotki dla muzeum, a umowę mam jutro podpisywać.

    Agnieszka
    --
    .-._ http://www.pieski.tukan.pl/ _.-.
    ) {_}^ )' Agnieszka Krysiak '( ^{_} (

  • 4. Data: 2002-10-07 21:22:08
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Oct 2002, Agnieszka Krysiak wrote:

> [...]
    >+ opis postępowania - prosty, bo już jedna osoba próbowała mi to wyjaśnić,
    >+ ale ona nie prowadzi DG i mi całkiem zamotała... :)

    Oj, ale ty też zamotałaś :)
    Po kolei:
    1. *Ty* masz realizować umowę, czy *kogoś* chcesz (w swojej DG)
    zatrudnić jako podwykonawcę ?
    Jeśli 1.1 to:
    2. Masz *zamiar* wykonać dzieło jako DG czy jako umowę osobistą ?

    Do niektórych przypadków komentarze już dostałaś ;) !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-10-08 07:38:57
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0210072319440.23166-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...

> [...]
    > 2. Masz *zamiar* wykonać dzieło jako DG czy jako umowę osobistą ?
    >
    > Do niektórych przypadków komentarze już dostałaś ;) !

    I tu jest pies pogrzebany - nikt nie potrafi albo nie chce odpowiedziec na
    pytanie czy "mozna sobie wybierac": umowa wykonywana osobiscie czy w
    wykonaniu DG. Bylbym jednak ostrozny ze wzgledu na VAT. Wspomniany przeze
    mnie art 13 updof i sforormulowanie "i tego samego rodzaju usług nie
    wykonuje na rzecz ludności) nie mialby sensu jesli mozna by bylo sobie
    wybierac.
    I raz koszty zryczaltowane a raz do kpkir, raz fakturka z VAT i z pieczatka
    a raz rachunek osobisty. W ten sposob jestesmy blisko ansurdu.

    rowniez pozdrawiam, krys

  • 6. Data: 2002-10-08 08:16:42
    Od: Agnieszka Krysiak <p...@p...tukan.pl>

    Jakże cieszy mnie, że Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Oj, ale ty też zamotałaś :)
    > Po kolei:
    >1. *Ty* masz realizować umowę, czy *kogoś* chcesz (w swojej DG)
    > zatrudnić jako podwykonawcę ?

    Robię tłumaczenie dla muzeum. Przepraszam za nieścisłość.

    > Jeśli 1.1 to:
    >2. Masz *zamiar* wykonać dzieło jako DG czy jako umowę osobistą ?
    >
    > Do niektórych przypadków komentarze już dostałaś ;) !

    No właśnie - nie wiem, czy mogę tak czy tak. W zasadzie jest mi to
    obojętne, ale przypuszczam, że muzeum wolałoby, żeby umowa była
    podpisana z firmą.
    A więc: czy jako firma mogę spokojnie podpisać taką umowę (pytam, bo
    nasłuchałam się i naczytałam się w różnych wątkach tylu wersji, że po
    prostu nie wiem), i jeśli tak, to w jaki sposób się to księguje?
    Przyznam, ze o ile odpowiedź na moje pierwsze pytanie jest pilna (umowę
    mam podpisywać za 2 godzinki) to co do księgowania mogę poczekać (jeśli
    w ogóle jest o czym pisać :-))

    Agnieszka
    --
    .-._ http://www.pieski.tukan.pl/ _.-.
    ) {_}^ )' Agnieszka Krysiak '( ^{_} (

  • 7. Data: 2002-10-08 10:42:44
    Od: Agnieszka Krysiak <p...@p...tukan.pl>

    Już teraz wiem prosto ze źródła. Zadzwonilam do skarbowki i tam mnie w
    prostych, żołnierskich słowach poinformowano, że nie mogę na firmę tego
    zrobić. Chyba, że będzie to coś niezwiązanego z działalnością...
    Co otwiera nowe pole do rozważań... :)

    Agnieszka
    --
    .-._ http://www.pieski.tukan.pl/ _.-.
    ) {_}^ )' Agnieszka Krysiak '( ^{_} (

  • 8. Data: 2002-10-08 11:11:16
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

> [...]
    > prostych, żołnierskich słowach poinformowano, że nie mogę na firmę tego
    > zrobić. Chyba, że będzie to coś niezwiązanego z działalnością...

    Przepraszam ale teraz to dopiero nic nie rozumiem!? Z wypowiedzi twojej
    wynika, ze w ramach DG rozliczac tylko mozesz sprawy niezwiazane z DG a moze
    cos zle czytam?
    krys

  • 9. Data: 2002-10-08 11:36:36
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

> [...]
    >prostych, żołnierskich słowach poinformowano, że nie mogę na firmę tego
    >zrobić. Chyba, że będzie to coś niezwiązanego z działalnością...

    Ale jesli Twoja firma zajmuje sie tlumaczeniami, to musisz to zrobic na
    firme - tyle ze umowa nie bedzie sie nazywala "umowa o dzielo" tylko "umowa
    o tlumaczenie ulotki" i po prostu - wpis w KPiR.

    Powitam z otwartymi ramionami! >>> http://link.interia.pl/f1661

  • 10. Data: 2002-10-09 09:13:43
    Od: Agnieszka Krysiak <p...@p...tukan.pl>

> [...]

    >wynika, ze w ramach DG rozliczac tylko mozesz sprawy niezwiazane z DG a moze

    :) Nie, z tobą wszystko w porządku, tylko ja mam problemy z nazewnictwem i
    rozumieniem pewnych spraw. :)

    Agnieszka
    --
    .-._ http://www.pieski.tukan.pl/ _.-.