  • 1. Data: 2002-08-20 07:09:06
    Temat: Samochód na raty jako ST
    Od: "andi" <a...@a...com.pl>

    cześć

    mam pewien problemik

    rozpoczynam działalność gospodarczą (mam samochód (prywatny)za który spłacam
    raty w banku, więc bank jest wpisany do dowodu rej. jako współwłaściciel)

    czy w takim przypadku mogę wprowadzić samochód do firmy jako ST, bez
    większych
    ceregieli, czy będę musiał się trochę nagimnastykować ?

  • 2. Data: 2002-08-22 13:27:47
    Temat: Odp: Samochód na raty jako ST
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

    Użytkownik andi <a...@a...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ajsq9c$a1f$...@s...futuro.pl...
> [...]
    > większych
    > ceregieli, czy będę musiał się trochę nagimnastykować ?

    Oczywiscie, ze mozesz; w wkocie netto z faktury +ewentualne inne koszty
    poniesione przed oddaniem do uzytkowania np. rejestracja, radio itp.
    W koszty co miesiac amortyzacja + odsetki zaplacone(na podstawie dowodu
    zaplaty i harmonogramu splat z umowy)

    krys

  • 3. Data: 2002-08-26 10:29:56
    Temat: Re: Samochód na raty jako ST
    Od: "Krzysztof Goworek" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krys" <g...@p...onnet.pl> napisał w wiadomości
    (...)
> [...]
    > poniesione przed oddaniem do uzytkowania np. rejestracja, radio itp.
    > W koszty co miesiac amortyzacja + odsetki zaplacone(na podstawie dowodu
    A jeżeli odsetki uiszczam elektronicznie i nie mam żadnego dowodu zapłaty (oprócz ew.
    wydruku historii operacji) ?
    --
    K.G.

  • 4. Data: 2002-09-04 08:36:02
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

    Użytkownik Krzysztof Goworek <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:akd0bj$982$...@s...futuro.pl...
> [...]
    > (...)
    > A jeżeli odsetki uiszczam elektronicznie i nie mam żadnego dowodu zapłaty

    nie wiem w jakim banku masz konto. ja mam w mbank, kolega ma w inteligo i
    nie ma problemow z drukowaniem potwierdzen przelewu prz czym bankowy
    dokument elektroniczny nie wymaga podpisu

    krys>

  • 5. Data: 2002-09-04 09:04:08
    Temat: Re: Odp: Samochód na raty jako ST
    Od: w...@e...up.net.pl (Jacek Wolniak)

    In article <ak2oqk$seh$1@news.onet.pl>, Krys wrote:

> [...]
    > poniesione przed oddaniem do uzytkowania np. rejestracja, radio itp.
    > W koszty co miesiac amortyzacja + odsetki zaplacone(na podstawie dowodu

    niestety jest maly problem, bylem w tej samej sytuacji co Ty tzn. przed
    rozpocz?ciem dzia?alno?ci kupilem samochód na raty i gdy rozpoczyna?em
    dzia?alno?ae to wprowadzi?em go jako ST. Od tego momentu wszelakie koszty
    zwi?zane z samochodem + odsetki traktowa?em jako koszt do momentu kontroli
    z US. US stwierdzi? ?e je?eli samochód by? kupiony przed rozpocz?ciem
    dzia?alno?ci to odsetek nie mo?na traktowaae jako koszt. By?o z tym wiele
    zamieszania, zasi?ga?em j?zyka u wielu ksi?gowych i 50% mówi?a ?e mo?na a
    50% ?e nie. Na moje nieszcz??cie mój US stwierdzi? ?e nie (US pozna?ski),
    mo?e w Twoim US stwierdz? ?e mo?na.

    i jeszce jedna uwaga wczoraj rozmawiaj?c z jak?? ksi?gow? o tej sprawie
    dowiedzia?em si? ?e od cz??ci u?ytych do naprawy, przegladów tak wprowadzonego
    samochodu nie mo?na odliczaae VATu ( dotychczas odlicza?em i jak mia?em
    kontrol? to si? nie doczepili ) nie wiem co o tym my?leae - ci??ko jest
    bed?c laikiem samemu prowadziae ksi?gowo?ae firmy a ka?dy "doradca ksi?gowy"
    powie ci co? innego

    Ostatnio znajomy podpowiedzia? mi podobno dobr? rzecz na takie kwestie
    sporne i w?tpliwe z US.
    Piszesz do US pismo w którym opisujesz co chcesz zrobiae i jak
    i zadajesz pytanie czy jest to zgodne z przepisami, US ma jaki? tam
    ustawowy czas aby Ci odpowiedzieae na pi?mie, je?eli odpowiezd? pozytywnie
    to chowasz pismo do teki i jeste? czysty.
    pzdr. Jacek

  • 6. Data: 2002-09-04 09:12:25
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Jacek Wolniak napisał:

    > i jeszce jedna uwaga wczoraj rozmawiając z jakąś księgową o tej sprawie
    > dowiedziałem się że od części użytych do naprawy, przegladów tak wprowadzonego
    > samochodu nie można odliczać VATu ( dotychczas odliczałem i jak miałem
    > kontrolę to się nie doczepili ) nie wiem co o tym myśleć - ciężko jest
    > bedąc laikiem samemu prowadzić księgowość firmy a każdy "doradca księgowy"
    > powie ci coś innego
    Zaraz... A skąd jej takie cos do głowy przyszło??? Nie ma w tym
    względzie żadnego ograniczenia. A juz na pewno prawo do odliczenia VAT
    *nie zależy* od sposobu nabycia samochodu.
    Może poproś księgową o pokazanie przepisu.
    Juz kolejny raz słysze że "księgowa mi powiedziała" ale jakos te
    księgowe cichną jak sie je prosi o pokazanie podstawy prawnej.
    US sie nie doczepił bo nie miał podstaw - odliczenia były prawidłowe.
    Ustawa w tym zakresie jest jasna - jeżeli nie mówi że nie można, a
    wydatek jest KUP, to można.
    Ograniczenie w odliczaniu VAT przy sam. osobowych dotyczy wyłącznie:
    - zakupu samochodu oraz jego leasingu lub wynajmu
    - zakupu paliw silnikowych do sam. osobowych

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2002-09-04 09:43:50
    Od: w...@e...up.net.pl (Jacek Wolniak)

    In article <3...@i...pl>, Maddy wrote:
> [...]
    > *nie zale?y* od sposobu nabycia samochodu.
    > Mo?e popro? ksi?gow? o pokazanie przepisu.
    > Juz kolejny raz s?ysze ?e "ksi?gowa mi powiedzia?a" ale jakos te
    > ksi?gowe cichn? jak sie je prosi o pokazanie podstawy prawnej.
    > US sie nie doczepi? bo nie mia? podstaw - odliczenia by?y prawid?owe.
    > Ustawa w tym zakresie jest jasna - je?eli nie mówi ?e nie mo?na, a
    > wydatek jest KUP, to mo?na.
    > Ograniczenie w odliczaniu VAT przy sam. osobowych dotyczy wy??cznie:
    > - zakupu samochodu oraz jego leasingu lub wynajmu
    > - zakupu paliw silnikowych do sam. osobowych

    Je?eli kto? taki jak ja czyli laik w sprawach ksiegowych prowadzi samodzielnie
    papierki firmy ( bo chce ) i szuka wyja?nie? w?tpliwych kwestji
    to co chwila napotyka si? na jak?? "?yczliw? ksi?gow?" która podpowiada mu
    co? zupe?nie innego ni? poprzednia.
    I komu tu wierzyae ? kiedy? próbowa?em sam dokopaae si? czego? w przepisach,
    dziennikach ustaw itd ale po 4 godzinach zrezygnowa?em.
    pzdr. Jacek

  • 8. Data: 2002-09-04 10:21:29
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Jacek Wolniak napisał:

    > Jeżeli ktoś taki jak ja czyli laik w sprawach ksiegowych prowadzi
    > samodzielnie papierki firmy ( bo chce ) i szuka wyjaśnień
    > wątpliwych kwestji to co chwila napotyka się na jakąś "życzliwą
    > księgową" która podpowiada mu coś zupełnie innego niż poprzednia. I
    > komu tu wierzyć ? kiedyś próbowałem sam dokopać się czegoś w
    > przepisach, dziennikach ustaw itd ale po 4 godzinach zrezygnowałem.

    Jacku - podstawowa rada. Jeżeli ktoś mówi Ci że nie możesz robic
    czegos co dotychczas robiłes albo może robic cos o czym myslales że
    jest zabronione, pytaj o podstawe prawną.
    Księgowa na średnim poziomie powinna Ci ja chciaz w przybliżeniu
    podać. Może byc tez inne źródło z którego zaczerpnęła taka a nie inna
    informację, np. jakis wyrok czy artykuł w prasie. A tam juz z reguły
    podstawa prawna jest przywołana.
    Jeżeli otrzmasz odpowiedź "zawsze tak robiłam" to nie jest to osoba
    ktorej rady moga Ci wyjśc na zdrowie.

    Maddy

    ps. ustaw sobie poprawne kodowanie znaków

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2002-09-04 10:36:23
    Od: w...@e...up.net.pl (Jacek Wolniak)

    In article <3...@i...pl>, Maddy wrote:
> [...]
    > czegos co dotychczas robi?es albo mo?e robic cos o czym myslales ?e
    > jest zabronione, pytaj o podstawe prawn?.
    > Ksi?gowa na ?rednim poziomie powinna Ci ja chciaz w przybli?eniu
    > podaae. Mo?e byc tez inne 1/4 ród?o z którego zaczerpn??a taka a nie inna
    > informacj?, np. jakis wyrok czy artyku? w prasie. A tam juz z regu?y
    > podstawa prawna jest przywo?ana.
    > Je?eli otrzmasz odpowied 1/4 "zawsze tak robi?am" to nie jest to osoba
    > ktorej rady moga Ci wyj?c na zdrowie.
    >
    > Maddy
    >
    > ps. ustaw sobie poprawne kodowanie znaków

    Dzieki, tak wlasnie staram sie robic ale najczesciej pytajac o
    podstawe prawna dostaje odpowiedz "jest to w jakiejs ustawie"
    lub "tak sie robi". Staram sie byc ostroznym i niktore rady
    traktowac z przymruzeniem oka i odpuscic sobie jakies pieniadze
    jezeli nie jestem pewien ale zawsze pozostaje pytanie
    co je?eli miala racje ?
    pzdr Jacek

  • 10. Data: 2002-09-04 10:43:51
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

    Jacku, napisz prosze jaka byla podstawa odrzucenia kosztow odsetek jako kup
    w twojej dzialanosci.
    Wydaje mi sie niedorzeczne, ze mozna kwestionowac zaliczenie do kup odsetek
    od kredytu dot. samochodu wprowadzonego do ewidencji srodkow trwalych.
    Rownie dobrze mozna bylo by kwestionowac koszty naprawy bo np.: "samochod
    sie zuzyl jak jezdzil wczesniej prywatnie".
    Nie jest wazne kiedy byl kupiony wazne jest ze jest MOJ a firma to JA i w
    kazdym czasie moge cos mojego przekazac na cele firmowe i na odwrot.
    Jesli moze tu byc jakis klopot to tylko z VAT przy przekazaniu rzeczy
    kupionych na firme z odliczeniem vat a poxniej przekazanych na potrzeby
    gospodarstwa domowego.

    krys