  • 1. Data: 2004-10-25 21:59:40
    Temat: Odszkodowanie, podatek i VAT
    Od: "Blazej Filimonow" <g...@s...com>

    Witam!

    Tytułem wstepu napiszę, że prowadzę działalność godpodarczą, i jestem
    płatnikiem VAT.
    Niedawno doświadczyłem kradzieży wykonanych przeze mnie fotografii
    (wykorzystywanych w prowadzonej DG). W wyniku kroków podjętych przez
    prawnika nie doszło do rozprawy i sprawca (inna osoba fizyczna prowadząca
    DG) zgodził się na podpisanie ugody pozasądowej w wyniku której zobowiązał
    się do zapłacenia tytułem zadośćuczynienia kwoty X. Zadośćuczynienie to
    spłynie na mój rachunek firmowy.
    I teraz 2 pytania:
    1. Czy od kwoty X należy odprowadzić podatek VAT? Pod hasłem odszkodowanie w
    nowej ustawie o VAT znalazłem tylko jedną wzmiankę mającą się do tego
    przypadku jak pięść do nosa.
    2. Czy od kwoty X (ew pomniejszonej o VAT) należy zapłacić podatek
    dochodowy?

    Co do punktu pierwszego to nawet nie wiem jak się za to zabrać. Może ktoś
    wie i napisze mi jak to ma być i w oparciu o jaką podstawę prawną(Ustawa o
    VAT - wiem, tylko o który punkty ...).
    Co do punktu drugiego, to przekopałem ustawę o podatku dochodowym od osób
    fizycznych i znalazłem w niej pewne rzeczy, tylko nie do końca wiem jak je
    zinterpetować w świetle konkretnej sprawy dotyczącej kradzieży zdjęć. W
    zasadzie całość konieczna dla rostrzygnięcia podatku siedzi sobie w
    Rozdziale 3, Art. 21, Ust.1, Punkt 3 lit. e) oraz g), i byc może punkt 3b).
    Kwota odszkodowania wynika wprost z ustawy o prawach autorskich i
    pokrewnych. Punkt 3b) można chyba wykluczyć ze względu na fakt, iż zawarta
    ugoda nie była ugodą sądową i nie zawracać sobie nim głowy. Co do 3 lit. e).
    Też chyba odpada, bo wydaje mi się, że to raczej chodzi o odszkodowania
    wynikające z uszczerbku na majątku, chociaż ten punkt tego nie precyzuje i
    słowo "związek" można tu interpretować na 100 sposobów. Punkt 3 lit. g)
    chyba przesądza sprawę, co do tego że podatek zapłacić trzeba (odszkodowanie
    wynika z mowy, aczkolwiek powstanie obowiązku zapłacenia odszkodowania nie
    jest wynikiem umowy. Byc może według tego punktu codzi o to, że
    odszkodowanie jest wynikiem wykonania punktu umowy który mówi o
    ewentualności powstania takiego odszkodowania w wyniku niewykonania któregoś
    z punktów umowy).
    I jeśli podatek ma być zapłacony, to czy powinienem go uwzględnić w
    przychodach firmy(KPiR) i rozliczyć podatkiem 19%, czy też rozliczyć się z
    niego dopiero w rocznym rozliczeniu (czyli poza DG) według skali
    progresywnej?

    Z chęcią usłyszę opinię tęgich głów, jakie zapewne przebywają na tej grupie.
    O ile fakt zapłacenia podatku nie jest czymś nowym (nie łudziłem się, że go
    nie zapłacę, ale znalazłem wzmiankę o takiej możliwości na stronach MF tu:
    http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=114&id=11361 punkt 62) to zupełnie
    nie wiem jak ma się w tym przypadku sprawa VATu.

    Błażej Filimonow
    http://www.e-gogle.pl