  • 1. Data: 2008-01-13 21:19:08
    Temat: Opłata adiacencka
    Od: "gothicus" <g...@p...onet.pl>

    Witam,

    mam małą zagwozdkę:

    Jest sobie działka o powierzchni kilka tysięcy m2 - z tej działki, będzie
    wydzielona mniejsza i w ramach darowizny własność tej mniejszej będzie
    przekazana z rodzica na dziecko.
    Czy w takiej sytuacji gmina może zarządać opłaty adiacenkiej? Wiem
    oczywiście, że byłoby to 30% od różnicy wartości - nie mniej jednak czy jest
    to opłata stosowana "z automatu" czy jedynie w sytuacji podziału dużej
    działki na mniejsze w celu sprzedana.

    Pozdrawiam

    Maciek

  • 2. Data: 2008-01-14 10:39:53
    Temat: Re: Opłata adiacencka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Jan 2008, gothicus wrote:

> [...]
    > to opłata stosowana "z automatu" czy jedynie w sytuacji podziału dużej

    Z opisu:
    http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/oplata_adiace
    ncka-a_2735.htm
    ...wynika, że sam wzrost wartości w wyniku "podziału lub scalenia"
    stanowi podstawę do opodatkowania, a nie fakt uzyskania przychodu
    ze zbycia.
    Opłata *pobierana od zbycia* (mimo, że określania z okazji zmiany
    planu zagospodarowania, ale do czasu zbycia "wisi") ma nazwę "renty
    planistycznej", w dwu słowach znalazłem tu:
    http://www.nieruchomosci.beskidy.pl/oplaty_adiacenck
    ie.htm

    ...i jak wynika z opisu, owa opłata należy się przy KAŻDYM zbyciu (przy
    darowiźnie też).

    pzdr, Gotfryd