  • 1. Data: 2008-01-13 18:39:26
    Temat: e-porady.pit.pl - opinia
    Od: <s...@a...pl>

    Co myslicie o tym serwisie? Ja po przeczytaniu kilkudziesieciu odpowiedzi
    zaczynam się śmiać i dziwić "wiedzy" odpowiadających. Oto kilka z nich:

    ***

    Pytanie: Wiele firm nie dotrzymuje terminów odnośnie wystawiania faktur VAT
    i choć powinny one zostać wystawione w ciągu 7 dni od dnia dokonania
    sprzedaży, to niejednokrotnie otrzymuję faktury (oczywiście z datą
    prawidłową jednak) z miesięcznym opóźnieniem. Rozumiem, że zostały one
    wystawione o wiele później, gdyż nie podejrzewam, że poczcie w tej samej
    miejscowości zabiera tyle czasu doręczenie listu. Moje pytanie, to - czy
    jest jakiś określony czas na wysłanie faktury pomijając siedmiodniowy okres
    na jej wystawienie.

    Odpowiedź nr 7987: Nie ma żadnego terminu na wysłanie faktury. Należy ją
    wystawić w odpowiednim terminie i doręczyć kontrahentowi (ale tutaj terminu
    już nie określono).

    Nie podali podstawy odpowiedzi, ale jak wielokrotnie tu mówiliśmy, nie ma w
    przepisach obowiązku doręczania faktury odbiorcy (nie wiem jak z
    telekominikacyjnymi) - jest tylko obowiazek wystawienia.

    ***

    Pytanie: Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą na KPiR+VAT. Czy mogę
    zaksięgować fakturę, gdzie pominięto nazwę, a jest nazwisko, adres i NIP?

    Odpowiedź nr 15296: Nie, taki dokument nie będzie spełniał wymogów
    formalnych dokumentu księgowego. Nie może zostać uznany za fakturę.

    Dałbym sobie rękę uciąć, że ten dokument będzie fakturą, zawierajacą
    niepełne dane nabywcy. Jeśli bowiem nie można uznać tego dokumentu za
    fakturę, nie ma podstaw, by nabywca wystawił notę korygującą (notę
    wystawiamy do faktur). Dziwne.

    ***

    Pytanie: Czy mogę w 2007 roku otrzymać fakturę VAT za usługę wykonaną w 2006
    roku. W 2006 roku kupiłem nagrobek (pomnik),po zapłacie otrzymałem od
    sprzedającego jedynie potwierdzenie przyjęcia przez niego pieniędzy za
    zakupiony pomnik. W chwili obecnej sprzedający odmawia mi wystawienia
    faktury, twierdząc, że nie żądałem jej w dniu zakupu. Obecnie faktura
    potrzebna jest mi do US celem rozliczenia kosztów pogrzebowych. Sprzedający
    jest płatnikiem VAT.

    Odpowiedź nr 12702: Nie ma możliwości ubiegania się o wystawienie faktury.
    Faktura w takim przypadku powinna zostać bowiem wystawiona w terminie 7 dni
    od daty wydania towaru lub wykonania usługi. Możliwe jest natomiast
    wystawienie potwierdzenia zapłaty.

    Dlaczego nie ma możliwości? Podstawą odpowiedzi jest Art. 13 ust. 1
    Rozporządzenia Ministra Finansów (2005r Dz.U. Nr 95, poz. 798). Ale tu nic
    nie piszą, że nie mozna się ubiegać...

    ***

    Pytanie: W jaki sposób mam wystawić fakturę VAT (chodzi o datę wystawienia
    faktury), jeżeli minęło 7dni o dnia dokonania sprzedaży? Z tego co się
    orientuję, przepis mówi, że mam 7dni, aby fakturę wystawić. Czy tak?

    Odpowiedź nr 9650: Jeżeli nie występuje sprzedaż ciągła (termin wystawienia
    do 7 następnego miesiąca), wówczas wystawienie po terminie jest
    dopuszczalne, ale karalne.

    No to mnie zatkało. Wystawienie faktury po 7 dniach jest karalne??? Ponoć
    piszą o tym w art. 62 kks, ale ja tam tego nie znalazłem.

    ***

    I tak dalej typu: Jesli brak na fakturze za paliwo nr rejestracyjnego, to
    nie jest to już faktura...

    Moje zdanie na temat tego serwisu - jest beznadziejny! A co Wy o nim
    myślicie?

  • 2. Data: 2008-01-13 18:50:59
    Temat: Re: e-porady.pit.pl - opinia
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    s...@a...pl wrote:
    > Co myslicie o tym serwisie? Ja po przeczytaniu kilkudziesieciu odpowiedzi
    > zaczynam się śmiać i dziwić "wiedzy" odpowiadających. Oto kilka z nich:
    >
    > ***
    [ciach]

    > Moje zdanie na temat tego serwisu - jest beznadziejny! A co Wy o nim
    > myślicie?

    Potwornie niesolidni i nieterminowi.
    Płatne porady prawne i owszem są okay, ale odpowiedzi na pytania są na
    odwal się.

  • 3. Data: 2008-01-13 19:04:09
    Od: <s...@a...pl>

    > [ciach]
    > Potwornie niesolidni i nieterminowi.
    > Płatne porady prawne i owszem są okay, ale odpowiedzi na pytania są na
    > odwal się.

    Widzę. Ja rezygnuję z ich usług.

    Właśnie przeczytałem, że:

    Pytanie: Czy mogę faktury doręczane klientowi drukować na papierze firmowym,
    a kopie - na zwykłym białym, dla oszczędności?

    Odpowiedź nr 647: Takie rozwiązanie nie jest możliwe, bowiem kopia różniłaby
    się od oryginału.
    Fakturą nie jest bowiem sam nadruk, ale całość dokumentu, razem z
    papierem.Dopuszcza się zwyczajowo odstępstwa w zakresie koloru czy rodzaju
    papieru, ale nie nadruków na fakturze (choć zawsze zależy to od rodzaju
    nadruku - zapewne papier firmowy zawierający delikatny wzorek z logo firmy
    będzie
    dopuszczalny w omawianym przypadku jako oryginał przy białej kopii).Taka
    interpretacja wynika ze znaczenia słów "oryginał" i "kopia", użytych w
    ustawie o VAT.
    Podstawa prawna: Art. 106 ust. 6 Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia
    2004-03-11

    Co do podstawy - chyba na chybił-trafił celowali i sie nie udało.
    A co do odpowiedzi - no to nieźle. Ja na samokopiującym papierze oryginał
    mam biały, kopie żółte i różowe. A zatem różni się oryginał od kopi kolorem
    papieru. A zdaniem e-porady nie mogą. No to mnie kontrola juz udupi... Jesli
    przystawiacie pieczątki - uważajcie! Postawicie troche w innym miejscu na
    kopii i oryginał nie bedzie równał się kopii!

    no coment

  • 4. Data: 2008-01-14 00:41:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    s...@a...pl wrote:

    > Widzę. Ja rezygnuję z ich usług.

    ja już zrezygnowałem.

  • 5. Data: 2008-01-14 09:25:36
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2008 o 19:39:26 <s...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    > niepełne dane nabywcy. Jeśli bowiem nie można uznać tego dokumentu za
    > fakturę, nie ma podstaw, by nabywca wystawił notę korygującą (notę

    Tutaj to niezle - przecież na fakturze ma być imię, nazwisko i NIP.
    Nazwa, jako dopisek do firmy, gdzie jak gdzie ale na fakturze być nie musi
    :)

    pozdr,
    tommyz

  • 6. Data: 2008-01-14 09:29:43
    Od: <s...@a...pl>

    > Tutaj to niezle - przecież na fakturze ma być imię, nazwisko i NIP.
    > Nazwa, jako dopisek do firmy, gdzie jak gdzie ale na fakturze być nie
    > musi :)

    Brakuje imienia. Ich zdaniem to powoduje, że dokument przestaje być fakturą.

  • 7. Data: 2008-01-14 09:45:07
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-01-2008 o 10:29:43 <s...@a...pl> napisał(a):

    > Brakuje imienia. Ich zdaniem to powoduje, że dokument przestaje być
    > fakturą.

    Ah, przeoczyłem że brak imienia.
    Czyli - jeśli wydrukujesz fakturę bez imienia, to to nie jest faktura
    i trzeba jeszcze raz drukować?
    I gdy kontroler z US zauważy taki
    świstek bez imienia to oczywiście nie każe zapłacić wykazanego VAT-u
    bo to "oczywiście nie faktura" :) ?

    pozdr,
    tommyz

  • 8. Data: 2008-01-14 10:27:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Jan 2008, s...@a...pl wrote:

    > Co myslicie o tym serwisie?

    W najważniejszym tekście na stronie brakuje linku - otóż jest tam
    zapis "Gwarancja jakości!", pod nim powinien być link, wskazujący
    na czym owa gwarancja polega. Dla przykładu (z opisanych w poście)
    czy pójdą za podatnika do US i NSA, jak mi jeden z drugim, kiedy wystąpię
    w roli konsumenta, odmówi wystawienia rachunku w ciągu 3 miesięcy
    (zgodnie z Ordynacją) od zakupu na przykład...
    Prawda? :>

    > Ja po przeczytaniu kilkudziesieciu odpowiedzi
    > zaczynam się śmiać i dziwić "wiedzy" odpowiadających. Oto kilka z nich:
    [...]
> [...]
    > zaksięgować fakturę, gdzie pominięto nazwę, a jest nazwisko, adres i NIP?
    >
    > Odpowiedź nr 15296: Nie, taki dokument nie będzie spełniał wymogów

    Dobre, zaiste.
    Pomijając mozliwość "przyczepienia się" US (co być może fachowiec
    powinien przy okazji wykazać, podając podstawę prawną), fakt "nieuznania
    za fakturę" zaczyna wzbudzać szacunek :P

> [...]
    > jest płatnikiem VAT.
    >
    > Odpowiedź nr 12702: Nie ma możliwości ubiegania się o wystawienie faktury.

    No i dziwisz się później sprzedawcy pomnika, że on się na taki opis
    powoła? Nie dość, że mu fachowcy odpowiedzieli, to jeszcze ZAPŁACIŁ,
    więc to musi być dobre... ech...

    > Faktura w takim przypadku powinna zostać bowiem wystawiona w terminie 7 dni
    > od daty wydania towaru lub wykonania usługi. Możliwe jest natomiast
    > wystawienie potwierdzenia zapłaty.

    Tia. A ustawę to ciekawe kiedy czytali (żeby sprawdzić, KIEDY faktura
    podpada pod limit 7-dni wystawienia).

> [...]
    >
    > Odpowiedź nr 9650: Jeżeli nie występuje sprzedaż ciągła (termin wystawienia
    > do 7 następnego miesiąca), wówczas wystawienie po terminie jest

    Mnie by też zatkało :)

    > Moje zdanie na temat tego serwisu - jest beznadziejny! A co Wy o nim
    > myślicie?

    Nie czytałem, z okazji ich odpłatności, ale z Twoich przykładów wynika
    że powinni sobie zaaplikować darmowe przeczytanie 30 000 postów z tej
    grupy tudzież odpowiednią ilość stron na publicznych darmowych forach www
    Zero więcej niż typowy zaczynający DG, bo skoro chcą komentować... ;)

    Oczywiście nie znaczy to wcale że większość ich porad podpada pod
    takie wypunktowanie, pod jakie podpadli z Twojej strony :)
    Niemniej... rzeczywiście, mogliby czytać własne odpowiedzi :P

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-01-14 10:32:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Jan 2008, s...@a...pl wrote:

> [...]
    > przystawiacie pieczątki - uważajcie! Postawicie troche w innym miejscu na
    > kopii i oryginał nie bedzie równał się kopii!

    Prawdę mówiąc, to za część tego zamieszania odpowiada ustawodawca,
    wprowadząc pojęcie kopii ktora nie jest kopią ("oryginalnej kopii",
    różniącej się od oryginału treścia "kopia" oraz brakiem słowa
    "oryginał") tudzież owym opisem narzucając iż to "papier" (a nie
    jego treść) stanowi fakturę, z zastrzeżeniami do czego od zawsze
    się na grupie zgadzamy :) (że powinny być "egzemplarze faktury"
    i starczy, przy okazji treść można by PDFem wysyłać).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-01-14 11:28:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Oczywiście nie znaczy to wcale że większość ich porad podpada pod
    > takie wypunktowanie, pod jakie podpadli z Twojej strony :)
    > Niemniej... rzeczywiście, mogliby czytać własne odpowiedzi :P
    Nie mają czasu na czytanie tego co piszą, są za bardzo zapracowani.
    Ba, nawet nie mają czasu na czytanie tego co się do nich pisze.