  • 11. Data: 2009-12-20 21:06:09
    Temat: Re: Osoba fizyczna - usługi - podatek
    Od: <s...@a...pl>

    > Nie wiem, ale jakieś 20mln ludzi daje radę :)

    Ci na umowach o pracę (tych masz na myśli, prawda?) też wykonują pracę w sposób
    zorganizowany. Ustawodawca potraktował takie zorganizowanie inaczej. Pytanie,
    czy da siew sposób niezorganizowany, ale ciągły.

  • 12. Data: 2009-12-20 21:06:37
    Od: beezle <b...@g...com>

    > Nie ma znaczenia jak sie nazywa umowa.
    > Nawet jak ja nazwiesz ladnie podkreslonym boldem "Jerzy Dupa Kwiatkowski" a
    > z tresci bedzie wynikalo, ze zgodnym zamiarem stron jest wykonanie dziela,
    > to bedzie to umowa o dzielo.

    Masz rację, jednak moje wątpliwości biorą się stąd:
    http://tinyurl.com/yc72ohj i z tego co napisał Tomasz Chmielewski.

    Tak więc pytam tu i tam i chciałbym wiedzieć co i jak - tak, aby
    potem ktoś się nie "przyczepił" :P (<cynizm>cokolwiek zrobię i tak narażę
    się na interpretację konkretnego urzędnika?</cynizm>

    Pozdrawiam Wszystkich i dziękuję za odpowiedzi :)

  • 13. Data: 2009-12-20 21:40:42
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-12-2009 o 22:06:09 <s...@a...pl> napisał(a):

    > Ci na umowach o pracę (tych masz na myśli, prawda?) też wykonują pracę w
    > sposób zorganizowany.

    Tak, ale organizuje im to ktoś inny niż oni sami.

    --
    Tomek

  • 14. Data: 2009-12-20 21:51:53
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    beezle wrote:

    > Tak więc pytam tu i tam i chciałbym wiedzieć co i jak - tak, aby
    > potem ktoś się nie "przyczepił" :P

    Niektórzy wg definicji prowadzą działalność, ale udają, że
    to stałe umowy o dzieło. Więc można i tak.
    Cokolwiek zrobisz, Ty będziesz odpowiadał, więc
    sobie przekalkuluj czy się opłaca.

  • 15. Data: 2009-12-21 09:29:42
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 20.12.2009 21:42, cef wrote:

    > Nie jest doprecyzowane i dlatego należy uważać, bo za zorganizowane
    > można uznać każde działanie, a ciągłość to np jest 2 razy.

    2 razy to ciagle dzialanie? Definicja wyjatkowo mocna duszaca
    przedsiebiorczosc - nie wiem, czy to ustawodawca mial na mysli.

    Wynikaloby z tego, ze gdy np. w wieku 18 lat kupilem kilogram
    ziemniakow, i sprzedalem go sasiadce 2x drozej; po czym majac lat 40,
    zrobilem to samo - przez te wszystkie lata prowadzilem ciagla
    dzialalnosc gospodarcza (dzialalnosc handlowa)?

    Gdyby prawo gospodarcze w Polsce bylo przyjazne _drobnym_
    przedsiebiorcom, osobom, ktore chca sie uniezaleznic (jak osoba
    zakladajace niniejszy watek), powinno moim zdaniem byc to doprecyzowane
    w prawie w stylu "osoba osiagajaca miesieczne przychody wieksze od
    minimalnego wynagrodzenia, ...".

    Tak wiec ponawiam pytanie - kto (urzad, osoba) potrafi jednoznacznie
    ustalic, co jeszcze nie jest dzialalnoscia gospodarcza ("działalność
    zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły"), a co juz nia jest?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 16. Data: 2009-12-21 09:38:23
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 20.12.2009 21:38, s...@a...pl wrote:

    > A tak się da?

    Dzisiaj pomagam w sprzataniu, jutro tapetuje mieszkania, a pojutrze
    roznosze gazety. A co bedzie dalej, to sie zobaczy.

    Jak najbardziej jest to dzialalnosc prowadzona w sposob ciagly,
    niezorganizowany.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 17. Data: 2009-12-21 09:43:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

> [...]
    > roznosze gazety. A co bedzie dalej, to sie zobaczy.
    >

    > Jak najbardziej jest to dzialalnosc prowadzona w sposob ciagly,

    Powiedz mi zatem, po ilu dniach prowadzenia straganu na targowisku
    trzeba zarejestrować DG? I dlaczego jest tak, że urzędy i sądy uznają,
    że samo poszukiwanie klientów jest już prowadzeniem DG?

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2009-12-21 09:57:11
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2009-12-21 10:29, Tomasz Chmielewski wrote:

    > 2 razy to ciagle dzialanie? Definicja wyjatkowo mocna duszaca
    > przedsiebiorczosc - nie wiem, czy to ustawodawca mial na mysli.

    Nie chciałbym burzyć Twojego świata, ale zdaniem MF nawet działanie
    jednokrotne jest czasami działaniem ciągłym ;-)

    Click --> http://www.nettax.pl/serwis/nowosci/2007/070529_12.h
    tm

> [...]
    > ustalic, co jeszcze nie jest dzialalnoscia gospodarcza ("działalność
    > zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły"), a co juz nia jest?

    Napisz do MF o interpretację indywidualną. Tylko ona jest wiążąca dla US.

    W każdym innym przypadku zawsze istnieje ryzyko, że trafisz na
    nawiedzonego urzędnika i będziesz musiał udowadniać, że nie jesteś
    wielbłądem.

    Piotrek

  • 19. Data: 2009-12-21 10:13:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Dec 2009, beezle wrote:

> [...]

    Błąd w założeniu.
    Przecież DG osoby fizycznej właśnie na tym polega!

    > Czytałeś to, co wysłałem w poprzednim poście? Umowa zlecenie lub umowa
    > o dzieło wymaga aby jedną ze stron była osoba prowadząca działalność,

    ...być może fizyczną (osobą)...

    > a ja
    > takiej prowadzić nie chcę z powodów opisanych powyżej. Tak więc raczej
    > umowa o treści podobnej do umowy o dzieło lub zlecenia, ale zatytułowana
    > inaczej?

    Art.65.2 Kodeksu Cywilnego.
    Link:
    _117.html

    Stawiasz sprawę na głowie - popatrz, co napisał Tomek.

    > Nie wiem - dlatego pytam. Jutro przedzwonię do US - będzie
    > prościej.

    Polecam archiwum :)
    Bardzo polecam. To nie ta osoba, która udzieli Ci odpowiedzi,
    będzie ewentualnym kontrolerem.
    BTW: czemu wszyscy boją się TYLKO US?
    Sprawy przegrane przed ZUSem są chyba bardziej dolegliwe.
    Fakt, że nie słychać aby ZUSy dzieliły na prawo i lewo mandatami
    za "byle papierek" (a w USach jest to częstsze), ale przy
    zaległych składach czyta się o różnych wyrokach.

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2009-12-21 10:22:34
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 21.12.2009 10:43, Liwiusz wrote:

    > Powiedz mi zatem, po ilu dniach prowadzenia straganu na targowisku
    > trzeba zarejestrować DG?

    Idealnie by bylo - gdy osiagniesz w danym miesiacu przychod X, przez
    trzy miesiace. Jak nie - plac po prostu podatek od tego, co zarobiles.
    Prosto i czytelnie, z pozytkiem dla wszystkich.

    > I dlaczego jest tak, że urzędy i sądy uznają,
    > że samo poszukiwanie klientów jest już prowadzeniem DG?

    Bo polityka w naszym kraju skonstruowana jest tak, ze wazniejsze jest,
    czy w szkolnej sali wisi krzyz, niz to, czy kilkaset tysiecy osob moze
    zyc na wlasny rachunek.

    Ale na stronach stosownego ministerstwa powinna znalezc sie wiazaca
    wykladnia, ktora rozjasnilaby takie watpliwosci bez zakladania, ze kazdy
    jest potencjalnym przestepca podatkowym.

    Nie powinno byc tak, ze osoba, chcaca utrzymywac sie na wlasny rachunek
    (mowie o _minimalnej_ dzialalnosci, jak zakladajacy watek), musi:

    - zaplacic doradcy podatkowemu / prawnikowi za wiedze,
    - potem i tak moze zostac "udupiona" przez widzimisie urzednika skarbowego.

    Byloby to z pozytkiem dla wszystkich: wieksze zatrudnienie, wieksze
    wplywy z podatkow.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org