  • 1. Data: 2009-12-20 18:11:37
    Temat: Osoba fizyczna - usługi - podatek
    Od: beezle <b...@g...com>

    Witam Wszystkich,

    Planuję w niedalekiej przyszłości świadczenie usług (drobne związane z
    fotografią lub informatyką). Zgodnie z Ustawą o działalności gospodarczej,
    działalność gospodarcza to:

    "(...) zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz
    poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także
    działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły(...)"

    i dalej:

    "(...) działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły,
    prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której
    uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł
    wymienionych w dalszej części tej ustawy (...)"

    Działalność gospodarcza wymaga, by to co robię, odbywało się w sposób
    zorganizowany i ciągły. Przez zorganizowanie rozumiem prowadzenie biura, a
    ciągłość oznacza tu regularność, nieprzerwane działanie.

    Oczywiście między mną i osobą fizyczną, dla której wykonam usługę,
    podpisana będzie umowa cywilno-prawna (osoba fizyczna z osobą fizyczną
    umowy o dzieło/zlecenia nie podpiszą - [1])

    Teraz chcę odprowadzić od zarobionych pieniędzy podatek, tak aby US nie
    doczepił się. Ja rozliczam się za pomocą PIT-37. Chciałbym się jednak
    upewnić - rozumiem, że należy je uwzględnić w C-1 punkt 3 lub 5
    (DOCHODY I STRATY PODATNIKA / Przychód, Koszty uzyskania przychodów)?

    Co wówczas pisać w kolumnie "Koszt uzyskania przychodów"?
    Koszty poniesione na materiały użyte w trakcie wykonania usługi
    (zakup)?

    Co, gdyby przychody wynikały z wykonywanej działalności artystycznej
    (np. fotografia ślubna, okolicznościowa itp (zgodnie z art 13 ustawy
    o podatku dochodowym osób fizycznych)

    Proszę o wyrozumiałość - jestem młodą osobą i dopiero zaczynam zagłębiać
    się w tematykę.

    Pozdrawiam

    [1] http://tinyurl.com/yzu7wbf

  • 2. Data: 2009-12-20 18:52:41
    Temat: Re: Osoba fizyczna - usługi - podatek
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "beezle" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    > Działalność gospodarcza wymaga, by to co robię, odbywało się w sposób
    > zorganizowany i ciągły. Przez zorganizowanie rozumiem prowadzenie biura, a

    Biura. Tak i moze obowiazkowo z serkretarka na pelny etat i sprzataczka na
    mowe zlecenie.
    Bez tego o zoganizowaniu nie moze byc mowy :)

    > ciągłość oznacza tu regularność, nieprzerwane działanie.

    No tak. 24 godziny na dobe, 7 dni w tygodniu. Jak bedzie 5 minut przerwy to
    tez nie ma ciaglosci.

    > Oczywiście między mną i osobą fizyczną, dla której wykonam usługę,
    > podpisana będzie umowa cywilno-prawna (osoba fizyczna z osobą fizyczną
    > umowy o dzieło/zlecenia nie podpiszą - [1])

    A o jakiej to umowie cywilnoprawnej, roznej niz umowie zlecenia czy o dzielo
    myslales. Zdradz ten sekret.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-12-20 19:22:15
    Od: beezle <b...@g...com>

    > Biura. Tak i moze obowiazkowo z serkretarka na pelny etat i sprzataczka na
    > mowe zlecenie.
    > Bez tego o zoganizowaniu nie moze byc mowy :)

    Wiesz, mi chodzi po prostu o sporadyczne wykonanie usługi. Nie będę
    działalności gospodarczej zakładał z powodu wykonania kilku usług na rok
    (zdrowotne, podatek * 12 miesięcy)

    > No tak. 24 godziny na dobe, 7 dni w tygodniu. Jak bedzie 5 minut przerwy to
    > tez nie ma ciaglosci.

    Dobrze wiesz, że nie to mam na myśli. Chodzi o regularne
    wykonywanie usługi (np kilka razy w tygodniu / miesiącu itp).
    Po co w ogóle odpisujesz?

    > A o jakiej to umowie cywilnoprawnej, roznej niz umowie zlecenia czy o dzielo
    > myslales. Zdradz ten sekret.

    Czytałeś to, co wysłałem w poprzednim poście? Umowa zlecenie lub umowa o
    dzieło wymaga aby jedną ze stron była osoba prowadząca działalność, a ja
    takiej prowadzić nie chcę z powodów opisanych powyżej. Tak więc raczej
    umowa o treści podobnej do umowy o dzieło lub zlecenia, ale zatytułowana
    inaczej? Nie wiem - dlatego pytam. Jutro przedzwonię do US - będzie
    prościej.

    > Pozdrawiam
    > SDD

    Ja również.

  • 4. Data: 2009-12-20 20:08:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    beezle wrote:

    > Dobrze wiesz, że nie to mam na myśli. Chodzi o regularne
    > wykonywanie usługi (np kilka razy w tygodniu / miesiącu itp).

    A kilka razy w roku to już jest nieregularnie?

    > Czytałeś to, co wysłałem w poprzednim poście? Umowa zlecenie lub
    > umowa o dzieło wymaga aby jedną ze stron była osoba prowadząca
    > działalność,

    Z jakiego konkretnie przepisu wyciągasz taki wniosek?

    > Jutro przedzwonię do US - będzie prościej.

    A to nie wiem czy Ci ich "rady" nie skomplikują sprawy,
    a i tak nic nie będą formalnie warte.

  • 5. Data: 2009-12-20 20:32:30
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 20.12.2009 21:08, cef wrote:

    > A kilka razy w roku to już jest nieregularnie?

    Na chlopski rozum - nie jest to w tym samym znaczeniu slowa co
    "regularnie dojezdzam do pracy".

    A zeby bylo dla wszystkich jasne (rowniez dla tych, co mysla o zalozeniu
    wlasnej dzialalnosci gospodarczej) - jest gdzies w prawie doprecyzowane,
    co ustawodawca mial na mysli, jakie dla niego znaczenie kryje
    "działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły"?

    Tzn. gdzie jest ta granica, gdzie dzialalnosc zarobkowa bedzie
    wykonywana w sposob:

    1) zorganizowany *i* ciagly -> dzialalnosc gospodarcza
    2) zorganizowany, ale nie ciagly -> nie jest to dzialalnosc gospodarcza
    3) ciagly, ale nie zorganizowany -> nie jest to dzialalnosc gospodarcza

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 6. Data: 2009-12-20 20:34:47
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Wiesz, mi chodzi po prostu o sporadyczne wykonanie usługi. Nie będę
    > działalności gospodarczej zakładał z powodu wykonania kilku usług na rok
    > (zdrowotne, podatek * 12 miesięcy)

    Wiesz, to tak, jakbys powiedzial - "Dla paru przejazdzek w roku nie bede
    sobie wyrabial prawka. Umiem jezdzic, a zaoszczedze te (min) 2 tysiace"

    > Dobrze wiesz, że nie to mam na myśli. Chodzi o regularne
    > wykonywanie usługi (np kilka razy w tygodniu / miesiącu itp).
    > Po co w ogóle odpisujesz?

    Zeby Cie uczulic, ze moze sie mylisz.

> [...]
    > umowa o treści podobnej do umowy o dzieło lub zlecenia, ale zatytułowana
    > inaczej? Nie wiem - dlatego pytam. Jutro przedzwonię do US - będzie

    Nie ma znaczenia jak sie nazywa umowa.
    Nawet jak ja nazwiesz ladnie podkreslonym boldem "Jerzy Dupa Kwiatkowski" a
    z tresci bedzie wynikalo, ze zgodnym zamiarem stron jest wykonanie dziela,
    to bedzie to umowa o dzielo.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2009-12-20 20:38:24
    Od: <s...@a...pl>

    > 3) ciagly, ale nie zorganizowany -> nie jest to dzialalnosc gospodarcza

    A tak się da?

  • 8. Data: 2009-12-20 20:40:30
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-12-2009 o 20:22:15 beezle <b...@g...com> napisał(a):

    > Wiesz, mi chodzi po prostu o sporadyczne wykonanie usługi. Nie będę
    > działalności gospodarczej zakładał z powodu wykonania kilku usług na rok
    > (zdrowotne, podatek * 12 miesięcy)

    Działalności się nie zakłada, ją się prowadzi. Co najwyżej
    niezarejetrowaną.

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2009-12-20 20:41:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-12-2009 o 21:38:24 <s...@a...pl> napisał(a):

    > A tak się da?

    Nie wiem, ale jakieś 20mln ludzi daje radę :)

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2009-12-20 20:42:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomasz Chmielewski wrote:

> [...]
    > doprecyzowane, co ustawodawca mial na mysli, jakie dla niego
    > znaczenie kryje "działalność zarobkową wykonywaną w sposób

    Nie jest doprecyzowane i dlatego należy uważać, bo za zorganizowane
    można uznać każde działanie, a ciągłość to np jest 2 razy.