  • 1. Data: 2006-09-30 19:54:07
    Temat: Osobowy czy ciężarowy?-brak w dowodzie rejest. inf. o dop. ładowności
    Od: bsado <b...@g...pl>

    Witam

    Posiadam prywatnie auto 9-osobowe (VW T4) zarejestrowane jako osobowe,
    jednakże ani w dow. rej. ani karcie pojazdu nie ma wpisu o dop.
    ładowności (wg producenta jest to ponad 750kg) - a do celów podatkowych
    wg ustawy, samochód osobowy to taki, którego dop. ładown. nie przekracza
    500kg (mój więc dla celów podatkowych powinien być zaliczony do
    ciężarowych).
    Nie chcę tego samochodu wprowadzać do EŚT (różne powody), jednakże miło
    by było obejść ograniczenia dotyczące aut osobowych. Ograniczenia w
    zaliczaniu wydatków w koszty uzyskania przychodu dotyczą tylko
    samochodów osobowych i samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.
    Jeśli podatnik wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej
    własny samochód ciężarowy - wlicza w koszty faktycznie poniesione
    wydatki i nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
    I w związku z tym mam pytanie, czy mam podjechać na stację kontroli
    pojazdów (czy jakaś inna instytucja np. Autoryzowany Salon Sprz.) w celu
    wydania takowego zaświadczenia i dokonać wpisu w Urzędzie komunikacji?
    Może ktoś już przerabiał taki przypadek i byłby w stanie podzielić
    doświadczeniami?
    Za wszelkie wskazówki z góry dziękuję.

    pozdr
    bsado

  • 2. Data: 2006-10-01 07:50:49
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik bsado napisał:
> [...]
    > wg ustawy, samochód osobowy to taki, którego dop. ładown. nie przekracza
    > 500kg (mój więc dla celów podatkowych powinien być zaliczony do

    ta definicja dotyczy podatku VAT

> [...]
    > zaliczaniu wydatków w koszty uzyskania przychodu dotyczą tylko
    > samochodów osobowych i samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.

    w dochodowym nie ma mowy o ładowności
    "poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, z
    zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji
    środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika "

    > Jeśli podatnik wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej
    > własny samochód ciężarowy - wlicza w koszty faktycznie poniesione
    > wydatki i nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

    i to się zgadza, ale znowu od strony dochodówki, na potrzeby której
    musisz mieć samochód dostawczy, a na potrzeby VAT musi spełniać warunki
    wykazane w ustawie - nie chce mi sie sięgać do niej, ale w VATowskiej
    jest chyba właśnie mowa o warunkach, jakie musi spełniać samochód, żeby
    można było odliczyć podatek VAT od paliwa (oraz od jego zakupu, co
    ciebie już nie dotyczy) a nie o samochodzie ciężarowym czy dostawczym

    > I w związku z tym mam pytanie, czy mam podjechać na stację kontroli
    > pojazdów (czy jakaś inna instytucja np. Autoryzowany Salon Sprz.) w celu
    > wydania takowego zaświadczenia i dokonać wpisu w Urzędzie komunikacji?

    jeżeli chcesz odliczać VAT od paliwa, to bez względu na to, czy bęziesz
    prowadził ewidencję jak do osobówki czy nie, bo dostawczy ( ale ty
    wspominasz, ze auto jest zarejestrowane jako osobowe na 9 osób, przy VAT
    chyba jest mowa o 10 osobach, żeby spełniało warunki) to i tak musisz
    mieć takie zaświadczenie

  • 3. Data: 2006-10-01 16:36:25
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    > Jeśli podatnik wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej
    > własny samochód ciężarowy - wlicza w koszty faktycznie poniesione
    > wydatki i nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

    Chciałbym się odnieść do fragmentu powyżej.
    Czyli mając samochód z wpisem w DR "samochód ciężarowy" i używając go do
    celów własnej DG nie trzeba prowadzić EPP?? Z czego to wynika?
    A co w takim razie można zaliczyć do *faktycznie poniesionych wydatków*
    i na jakiej podstawie??

    Postroofki

    --
    nick......: DaNsOuNd
    name......: Daniel Rykowski

  • 4. Data: 2006-10-02 07:45:22
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik DaNsOuNd napisał:

> [...]
    > celów własnej DG nie trzeba prowadzić EPP?? Z czego to wynika?
    > A co w takim razie można zaliczyć do *faktycznie poniesionych wydatków*

    na podsatwie dokumentów potwierdzających faktyczne poniesienie wydatku;>

    oczywiście zgodnie z rozp.min.dot.prowadzenia podatkowej książki
    przychdów i rozchodów