  • 1. Data: 2006-05-02 15:14:23
    Temat: nieodpłatne świadczenia otrzymane od osoby z I i II grupy podatkowej
    Od: <t...@v...pl>

    Witam

    Czy to prawda ze nie ustala sie wartosci nieodplatnych swiadczen od osob z
    I i II grupy podatkowej (w rozumieniu ustawy o spadkach i darowiznach) ???
    Czy ktos jest w stanie podac podstawe prawna dla takiego stwierdzenia ?.

  • 2. Data: 2006-05-04 07:21:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 May 2006 t...@v...pl wrote:

    > Witam
    >
    > Czy to prawda ze nie ustala sie wartosci nieodplatnych swiadczen od osob z
    > I i II grupy podatkowej (w rozumieniu ustawy o spadkach i darowiznach) ???

    Pierwsze słyszę :)

    > Czy ktos jest w stanie podac podstawe prawna dla takiego stwierdzenia ?.

    Sam byłbym ciekaw co do "przypadku ogólnego".

    Są takie wyłączenia w przypadkach szczegółowych: powiedzmy co do
    użyczenia nieruchomości, świadczeń na rzecz DG itp - ale tych musisz
    szukać porozrzucanych po ustawie w przepisach dotyczących każdej
    ze spraw (najmu, DG) osobno. Ba, "metoda" zwolnienia jest za każdym
    razem inna.
    Powiedzmy:
    +++
    Art. 14.
    1. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
    uważa się [...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    [...]
    8) wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z wyjątkiem
    otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu
    przepisów o podatku od spadków i darowizn,
    [...]
    Art. 16.
    1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu [...]
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny albo [...] nie ustala się wartości czynszowej
    tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie
    stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-06 08:12:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 May 2006, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Pierwsze słyszę :)

    > Sam byłbym ciekaw co do "przypadku ogólnego".

    Ponieważ z maila na priv (uprzejmie proszę NIE na priv, ja naprawdę
    doradcą nie jestem) wynika że mogłem zostać źle zrozumiany - to
    raz jeszcze: *nie znam* takiego *zwolnienia* dla przypadku ogólnego!!!

    Podatek się NALEŻY, nie pisałem jakobym uważał że się NIE NALEŻY.

    W odróżnieniu od świadczeń rzeczowych oraz praw majątkowych, kiedy toto
    nazywa się "darowizna", objęte jest innym podatkiem, wyłączone z podatku
    dochodowego i JEST kwota zwolnienia - dla świadczeń o innym charakterze
    (upraszczając - mających formę "usługi") zwolnienia ogólnego AFAIK NIE
    MA!!!

    Podatek się IMO należy i IMHO protesty i zażalenia do US nic nie dają.

    Reklamacje trzeba składać na Wiejską w W-wie - a ile różnych
    partii i rządów było przy władzy nikt nie uznał za stosowne wprowadzić
    zwolnienia dla "usług o małej wartości świadczonych nieodpłatnie".

    Oczywiście taki postawienie sprawy (że podatek się należy) kłóci
    się z publicznie prowadzonymi (przez rzeczone władze i partie)
    rozważaniach np. o ulgach podatkowych dla "budujących systemem
    gospodarczym którym rodzina pomaga postawić dom" :>
    Ale co ja poradzę...
    Z przepisu mi wychodzi ze "podatek ma być". I już.

    Że przypomnę:

    > Są takie wyłączenia w przypadkach szczegółowych: powiedzmy co do
    > użyczenia nieruchomości, świadczeń na rzecz DG itp

    ...ale nie znam "zasady ogólnej".
    Ktoś zna, przyznać się?? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd