  • 1. Data: 2011-01-01 17:20:32
    Temat: PCC a zakup auta w cenie wyższej od rynkowej
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

    Załóżmy, że wartość rynkowa samochodu wg Eurotax (albo innego katalogu
    jakiego akurat używa Urząd Skarbowy) wynosi 10000zł. Ja kupuję taki samochód
    za 12000zł, bo akurat mam wyjątkowe zaufanie do sprzedającego, albo ma
    bardzo rzadki kolor, który chciała żona, albo np. była licytacja na cele
    charytatywne i naturalną rzeczą była cena nieco wyższa niż wartość rynkowa.
    Czy Urząd Skarbowy będzie robił problemy, gdy będę składał deklarację PCC z
    podatkiem od kwoty 10000zł?

    Wychodzę z założenia, że "Podstawę opodatkowania stanowi natomiast wartość
    rynkowa rzeczy będącej przedmiotem powyższej umowy kupna-sprzedaży (art. 6
    ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych)",
    natomiast "wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się
    na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego
    rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia
    zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia
    dokonania tej czynności" (art. 6 ust. 2 ustawy).

    Swoją drogą - jak fragment ustawy "tego samego rodzaju i gatunku, z
    uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia" oraz "z dnia
    dokonania tej czynności" ma się do stosowania przez Urząd Skarbowy katalogów
    publikowanych raz w roku i podających wartość rynkową dla całej Polski
    (chyba, że o czymś nie wiem), podczas gdy różne modele mają różną
    rzeczywistą wartość rynkową w różnych regionach?

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

  • 2. Data: 2011-01-01 19:16:15
    Temat: Re: PCC a zakup auta w cenie wyższej od rynkowej
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/1/2011 11:20 AM, =Marcos= wrote:
> [...]
    > wartość rynkowa. Czy Urząd Skarbowy będzie robił problemy, gdy będę
    > składał deklarację PCC z podatkiem od kwoty 10000zł?

    mozesz spróbować,
    tym bardziej, ze kawałek dalej znajdziesz

    Jeżeli podatnik nie określił wartości przedmiotu czynności
    cywilnoprawnej lub wartość określona przez niego nie odpowiada, według
    oceny organu podatkowego, wartości rynkowej, organ ten wezwie podatnika
    do jej określenia, podwyższenia LUB OBNIŻENIA.

    Ale raczej z góry jesteś skazany na przegraną. Powód zawsze sie
    znajdzie. 12 tys od 10 tys za mało się różni. A rzeczoznawca ci zaraz
    wykaże, że za unikatowy kolor wartość rynkowa jest wyższa.

  • 3. Data: 2011-01-01 20:14:56
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

    > Ale raczej z góry jesteś skazany na przegraną. Powód zawsze sie znajdzie.
    > 12 tys od 10 tys za mało się różni. A rzeczoznawca ci zaraz wykaże, że za
    > unikatowy kolor wartość rynkowa jest wyższa.

    Na pewno wyższa, a nie niższa? Do kolorów standardowych łatwo dostać części
    blacharskie lub lakier producenta do "zapsikania" rysy. Unikatowy kolor
    zwiększa więc koszty utrzymania...

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl