    From: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: PCC a zakup auta w cenie wyższej od rynkowej
    Date: Sat, 1 Jan 2011 18:20:32 +0100

    Załóżmy, że wartość rynkowa samochodu wg Eurotax (albo innego katalogu
    jakiego akurat używa Urząd Skarbowy) wynosi 10000zł. Ja kupuję taki samochód
    za 12000zł, bo akurat mam wyjątkowe zaufanie do sprzedającego, albo ma
    bardzo rzadki kolor, który chciała żona, albo np. była licytacja na cele
    charytatywne i naturalną rzeczą była cena nieco wyższa niż wartość rynkowa.
    Czy Urząd Skarbowy będzie robił problemy, gdy będę składał deklarację PCC z
    podatkiem od kwoty 10000zł?

    Wychodzę z założenia, że "Podstawę opodatkowania stanowi natomiast wartość
    rynkowa rzeczy będącej przedmiotem powyższej umowy kupna-sprzedaży (art. 6
    ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych)",
    natomiast "wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się
    na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego
    rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia
    zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia
    dokonania tej czynności" (art. 6 ust. 2 ustawy).

    Swoją drogą - jak fragment ustawy "tego samego rodzaju i gatunku, z
    uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia" oraz "z dnia
    dokonania tej czynności" ma się do stosowania przez Urząd Skarbowy katalogów
    publikowanych raz w roku i podających wartość rynkową dla całej Polski
    (chyba, że o czymś nie wiem), podczas gdy różne modele mają różną
    rzeczywistą wartość rynkową w różnych regionach?

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl