  • 1. Data: 2003-03-02 23:42:15
    Temat: PDOP i od czynności cywilnoprawnych
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    Moje pytanie dotyczy zagadnienia opodatkowania podwyższenia kapitału
    zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Zmiana umowy spółki
    dotycząca podwyższenia kapitału zakładowego jest opodatkowana podatkiem od
    czynności cywilnoprawnych. Dodatkowo, jeżeli podwyższenie następuje z
    kapitałów zapasowych lub rezerwowych utworzonych z zysku spółki, stanowi to
    dochód wspólników i jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych w
    wysokości 15%, gdzie płatnikiem jest spółka. Nie mogę więc zrozumieć kwestii
    następującej:
    - czy najpierw oblicza się podatek od czynności cwyilnoprawnych i uiszcza go
    się a następnie od pozostałej kwoty pdop,
    - czy też suma, o którą podwyższa się kapitał zakłoadowy, jest obłożona
    podwójnym podatkiem,
    - czy też jest to skontruowane w jakiś inny sposób..?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2003-03-03 23:37:18
    Temat: Re: PDOP i od czynności cywilnoprawnych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Mar 2003, Paweł Hajdys wrote:

> [...]
    >+ - czy najpierw oblicza się podatek od czynności cwyilnoprawnych i uiszcza go
    >+ się a następnie od pozostałej kwoty pdop,

    Wg tego co napisałeś, byłoby: "tak, ale formalnie na odwrót" :)
    IMO najpierw wspólnicy mają dochód (i CIT), później ów dochód "idzie"
    na kapitał (i PCC). Jakby nie liczyć - (1+CIT)*(1+PIT) jest
    przemienne, choć same kwoty rozłożą się inaczej :)

    pzdr, Gotfryd