  • 1. Data: 2006-03-03 11:25:12
    Temat: PIT 37 emeryta z dodatkową działalnością - problem
    Od: i...@p...pl

    Witam,
    Mam wątpliwość przy wypełnianiu PIT-a 37 za 2005.
    PIT-a wypełniam przy pomocy programu PITYNG
    ze strony www.pity.pl. PIT dotyczy emeryta
    z dodatkowym dochodem czyli "działalność wykonywana
    osobiście" (C1 pkt.3). W "działalności wykonywanej osobiście"
    są dwa źródła dochodu umowa o dzieło i umowa zlecenie.
    Są to prace wykonywane na rzecz jednego pracodawcy
    więc PIT od niego jest jeden - PIT 8B. W rubryce
    koszty uzyskania przychodu jest więc kwota 1771,68.
    Gdy do formularza programu wprowadzam dane
    z PIT-a 8B w wyniku dostaję nadpłatę (do zwrotu)
    ok. 500 zł. Wpisuję więc teraz dane z PIT-a 40A (ZUS) czyli
    emerytura i po wprowadzeniu tych danych dostaję
    do zwrotu tylko 10 gr. (!) czyli gdzieś ucieka ta nadpłata
    500 zł za wcześniejszy PIT 8B.
    Gdy próbnie wypełniam same dane z emerytury (PIT 40A)
    też dostaję nadpłatę w kwocie 10 gr. ! Dla przypomnienia
    - wpis samych danych z działalności wykonywanej osobiście
    (bez emerytury) daje nadpłatę 500 zł. Skąd to się bierze,
    że po wpisaniu do formularza obydwu źródeł dochodów
    (działalność osobista + emerytura) traci się tą nadpłatę ?
    Czy to jest problem w wysokości kosztów uzyskania przychodów
    z działalności wykonywanej osobiście (rubryka 42 PIT-37) ?
    Bo to chyba z jej powodu powstaje tak duża nadpłata
    przy wypełnianiu formularza wyłącznie z działalności.
    Dla jasności - próby przeprowadziłem też z innym programem
    do wypełniania PIT-ów zatem wykluczam błąd programu.
    Czy ktoś to potrafi wytłumaczyć ?
    Nie wiem czy przypadkiem nie podaję tu zbyt mało informacji.
    Jeżeli tak to proszę powiedzieć co jeszcze muszę podać.

    Liczący na pomoc
    Ircys

    PS
    Przepraszam za podwójny post ale widzę, że wcześniejszy jest
    z "krzaczkami"

  • 2. Data: 2006-03-03 20:32:34
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik <i...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem czy przypadkiem nie podaję tu zbyt mało informacji.
    > Jeżeli tak to proszę powiedzieć co jeszcze muszę podać.
    >
    > Liczący na pomoc
    > Ircys

    Po prostu - w planie taryfowym "PIT progresywny" masz pakiet darmowego
    podatku w wysokosci bodajze 530,08, co odpowiada dochodowi 2789,90. Pula ta
    nalezy sie neizaleznie od tego, z jakiego operatora korzystasz.

    Gdy abonent korzysta z uslugi "Emerytura+", wowczas jego operator - ZUS te
    pule darmowego podatku odlicza co miesiac, ze praktycznie po roku nie trzeba
    nic doplacic - co miesiac retaryfikuej bowiem zaliczki, pomniejaszjac je o
    1/12 kwoty puli darmowegopodatku, czyli 44,17 zl (okolo).

    Jesli ktos dorabia jeszcze na zlecenei czy dzielo - to tak, jakby dzwonil
    przez prefiks - jego operator (zleceniodawca) tej kwoty mu nie odlicza, nie
    uwzglednia kwoty wolnej, ale od kazdej zarobionej zlotowki potraca rowne
    19%.

    Jesli wiec abonent dzwoni tylko przez prefiks, wowczas regulator - Fiskus,
    uwzglednaijac mu nalezna pule darmowego podatku zwraca owe okolo 530,08

    Jesli abonent korzysta tylko z operatora ZUS, to tez nei ma mu czego
    zwracac.
    Jesli korzysta z uslug obudwu operatorow, to - jako, ze darmowa pula jest
    tylko jedna i operator uslugi "Emerytura+" juz ja uwzglednil w billingu -
    tez niema co zwracac :)

    Sorry za forme - ale dla stalego bywalca pl.misc.telefonia tak trzeba :)

    Pozdrawiam
    SDD
    .

  • 3. Data: 2006-03-03 21:22:23
    Od: i...@p...pl

> [...]
    > tez niema co zwracac :)
    >
    > Sorry za forme - ale dla stalego bywalca pl.misc.telefonia tak trzeba :)

    Straaaasznie to skomplikowałeś ale dzięki za odpowiedź :)
    Już teraz wiem o co chodzi !

    Ircys