  • 1. Data: 2004-02-20 09:07:14
    Temat: PIT 5 L a możliwośc wpłaty podatku zaliczkowo
    Od: ELA<e...@i...pl>

    Witam.
    Problem jet następujący: do 20 stycznia złożyliśmy oświadczenie, że
    przyjmujemy sposób rozliczania się metodą liniową wg. stawki 19 %
    ( PIT-5L) . W gazecie podatkowej właściciel firmy wyczytał, że może w
    tym roku opłacać podatek zaliczkowo, na podstawie dochodu za 2002
    rok. W Urzędzie Skarbowym spotkaliśmy się z rozbieżnością informacji:

    a) jeżeli już złożyliśmy oświadczenie o metodzie rozliczania, to nie
    możemy złożyć ponownego oświadczenia o wyborze innej metody
    b) możemy wybrać metodę zaliczkową wpłaty podatku, ale nie
    możemy odliczyć składek na ubezpieczenie zdrowotne
    c) możemy jeszcze złożyć oświadczenie i wpłacać podatek zaliczkowo
    pomniejszony o ubezpieczenie zdrowotne, gdyż tak JEST napisane w
    uopdof.
    Moje pytanie: która odpowiedx jest prawdziwa ewentualnie gdzie i
    jakie przepisy wyjaśnią mi tę sytuację.

    I czy jeżeli odpowiedź "c" jest właściwa, to czy liczymy wg. wzoru;
    dochód z 2002 x 19% : 12 = podatek - u.z. = zaliczka do wpłaty?
    dzięki z góry za wszelkie podpowiedzi

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-02-20 09:28:49
    Temat: Re: PIT 5 L a możliwośc wpłaty podatku zaliczkowo
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Feb 2004, ELA wrote:

> [...]
    >+ tym roku opłacać podatek zaliczkowo, na podstawie dochodu za 2002
    >+ rok. W Urzędzie Skarbowym spotkaliśmy się z rozbieżnością informacji:
    [...]
> [...]
    >+ uopdof.
    >+ Moje pytanie: która odpowiedx jest prawdziwa ewentualnie gdzie i
    >+ jakie przepisy wyjaśnią mi tę sytuację.

    A ustawy o podatku dochodowym nigdy nie czytałaś ??
    +++
    6b. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, moga, bez obowiazku
    skladania deklaracji miesiecznych, wplacac zaliczki miesieczne w danym
    roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokosci 1/12 kwoty obliczonej, z
    zastrzezeniem ust. 6h i 6i, przy zastosowaniu skali podatkowej
    wysokosci osiagnietego dochodu (poniesionej straty), o którym mowa w art.
    45 ust. 1, lub w zeznaniu o wysokosci osiagnietego dochodu (poniesionej
    straty) z pozarolniczej dzialalnosci gospodarczej opodatkowanej na
    zasadach okreslonych w art. 30c, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2,
    zlozonym:
    1) w roku podatkowym poprzedzajacym dany rok podatkowy albo
    ....0
    6h. Podatnicy opodatkowani w danym roku podatkowym na zasadach okreslonych
    w art. 30c, którzy wybrali uproszczona forme wplacania zaliczek, kwote
    zaliczek obliczaja, z zastrzezeniem ust. 6i, od dochodu, o którym mowa w
    ust. 6b, przy zastosowaniu stawki podatku w wysokosci 19%.

    6i. Kwote zaliczki podlegajaca wplacie, obliczona w sposób okreslony w
    ust. 6b lub 6h, zmniejsza sie, z zastrzezeniem art. 27b ust. 1 pkt 1 i
    ust. 2, o kwote skladki na ubezpieczenie zdrowotne, oplaconej w danym
    miesiacu zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
    Funduszu Zdrowia.
    ---

    Przeczytaj całość, bo może akurat jakiś niuans dotyczyć twojego
    przypadku.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-02-20 10:49:23
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > I czy jeżeli odpowiedź "c" jest właściwa, to czy liczymy wg. wzoru;
    > dochód z 2002 x 19% : 12 = podatek - u.z. = zaliczka do wpłaty?

    a nie przypadkiem :
    ((dochód z 2002 x 19% ) - kwota wolna od podatku ) : 12 = podatek - u.z. =
    zaliczka do wpłaty?
    Bo ja tak właśnie wyliczyłem i pani w okienu informacyjnym nie miała
    zastrzeżeń....

    EMPI
    http://www.empimusic.z.pl

  • 4. Data: 2004-02-20 10:50:26
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > I czy jeżeli odpowiedź "c" jest właściwa, to czy liczymy wg. wzoru;
    > dochód z 2002 x 19% : 12 = podatek - u.z. = zaliczka do wpłaty?

    oczywiscie c i mozesz odliczac skladke na fundusz zdrowia. ja jestem w
    takiej samej sytuacji i dzis skladam oswaidczenie
    tylko mam jedna watpliwosc, w 2002 roku przez kilka miesiecy rozliczalem sie
    ryczaltem od przychodow ewidencjonowanych a pozniej kpir. czy mam zsumowac
    te dwa dochody do wyliczenia zaliczki?

    Pozdrawiam
    Chris

  • 5. Data: 2004-02-20 10:51:31
    Od: ELA<e...@i...pl>

    czytam, czytam i dalej nic z tego nie wiem.

    " Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą, bez obowiązku
    składania deklaracji miesięcznych, wpłacać zaliczki miesięczne w
    danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12
    kwoty obliczonej, z zastrzeżeniem ust. 6h i 6i," - to jest dla mnie
    jasne, " przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym
    roku podatkowym określonej w art. 27 ust. 1," i tu są "schody" bo w
    tym artykule wyraźnie określona jest skala podatkowa ( 19,30 i 40 % )
    która nie dotyczy naszej firmy
    ( Art. 9a. 1. Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym
    mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach
    określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy
    złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek
    lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w
    ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
    2. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób
    opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na
    zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do
    złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20
    stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego
    sposobu opodatkowania,)

    Ja nie mam pojęcia o interpretacji przepisów podatkowych, ale na mój
    rozum:
    złożyliśmy stosowne oświadczenie w terminie do 20-go stycznia
    korzystając z art 9a , więć jeżeli w dniu dzisiejszym złożę informację o
    wyborze zaliczkowego wpłacania podatku czyli 1/12 obliczonego
    podatku, " od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej
    wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu
    (poniesionej straty), o którym mowa w art. 45 ust. 1, lub w zeznaniu o
    wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej
    działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w
    art. 30c, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2, złożonym:

    1) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy", to
    będzie wszystko OK?

    A może się mylę???????
    POMOCY

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-02-20 10:56:20
    Od: ELA<e...@i...pl>

    > a nie przypadkiem :
    > ((dochód z 2002 x 19% ) - kwota wolna od podatku ) : 12 =
    podatek - u.z. =

    Przy podatku liniowym 19% nie ma kwoty wolnej od podatku!!! Hmm,
    na mój rozum dochód z 2002 x 19% : 12 = jw

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-02-20 20:02:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Feb 2004, ELA wrote:

> [...]
    >+ roku podatkowym określonej w art. 27 ust. 1," i tu są "schody" bo w
    >+ tym artykule wyraźnie określona jest skala podatkowa ( 19,30 i 40 % )

    "lub czasopisma..." ;)
    Pominęłaś (cytowane dalej !):
    "lub w zeznaniu o wysokosci osiagnietego dochodu (poniesionej straty)
    z pozarolniczej dzialalnosci gospodarczej opodatkowanej na zasadach
    okreslonych w art. 30c"
    Skoro tam jest "LUB" to stosuje się tę skalę która została wybrana:
    albo "schody" albo liniowa !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-02-20 20:06:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Feb 2004, CHRIS wrote:
    [...]
    >+ tylko mam jedna watpliwosc, w 2002 roku przez kilka miesiecy rozliczalem sie
    >+ ryczaltem od przychodow ewidencjonowanych a pozniej kpir.

    Czekaj. Z JEDNEJ DG czy z 2 RÓŻNYCH ?
    Bo przyznam że po którymś widzianym komentarzu nabrałem przekonania
    że nie można naraz być na ryczałcie i zasadach ogólnych, ale
    po kilku komentarzach (w rzepie zdaje się) przekonanie straciłem.
    Korzystając z okazji - chciałbym się wywiedzieć jak to jest :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-02-21 14:34:01
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > po kilku komentarzach (w rzepie zdaje się) przekonanie straciłem.
    > Korzystając z okazji - chciałbym się wywiedzieć jak to jest :)

    przez pierwsze pol roku bylem na ryczalcie a potem mialem przychody, ktore
    zmusily mnie do przejscia na zasady ogolne