  • 1. Data: 2004-02-20 09:22:37
    Temat: ŚT - stawka amortyzacyjna a KUP, czy można zmniejszyć odpis ?
    Od: "NF" <n...@o...pl>

    Witam,
    Czy mogę zmniejszać wielkość odpisu amortyzacyjnego miesięcznie w kosztach ?
    Czy też zawsze musi być to stała ustalona na początku wielkość ?
    Czy ew. mogę zastosować czasowe wyłączenie z exploatacji śT by uznać, że
    wielkość amortyzacji powinna być mniejsza.
    Np - byłem chory (choć tego nie udokumentowałem) i nie mogłem przez tydzień
    jeździć samochodem - czy mogę wówczas zmniejszyć wielkość odpisu
    proporcjonalnie?
    I czy okresy amortyzacji mogą być traktowane bardziej dowolnie ... czyli w
    grudniu wpadły w koszty wszystkie odpisy za rok 2003 a w styczniu 2004 już
    tylko za 1 m-c roku 2004 ?

    Z góry dziękuję za informacje
    Pozdrawiam
    //NF

  • 2. Data: 2004-02-20 13:42:35
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > Witam,
    > Czy mogę zmniejszać wielkość odpisu amortyzacyjnego miesięcznie w kosztach
    ?
    > Czy też zawsze musi być to stała ustalona na początku wielkość ?
    Rata jest stala...

    > Czy ew. mogę zastosować czasowe wyłączenie z exploatacji śT by uznać, że
    > wielkość amortyzacji powinna być mniejsza.
    Mozesz, ale warto miec dwa slowa wyjasnienia przy nocie na amortyzacje (z
    praktycznej przyczyny: za kilka miesiecy zapomnisz co sie dzialo).

    > Np - byłem chory (choć tego nie udokumentowałem) i nie mogłem przez
    tydzień
    > jeździć samochodem - czy mogę wówczas zmniejszyć wielkość odpisu
    > proporcjonalnie?
    Hmmm, a czy jest sens? Choroba to nie zaprzestanie dzialalnosci tylko
    uzasadniona przerwa...

    > I czy okresy amortyzacji mogą być traktowane bardziej dowolnie ... czyli w
    Moga, zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym...

    > grudniu wpadły w koszty wszystkie odpisy za rok 2003 a w styczniu 2004 już
    > tylko za 1 m-c roku 2004 ?
    Zalezy od przyjetej metody amortyzacji.

    > Z góry dziękuję za informacje
    Nie ma za co, generalnie polecam zapoznanie sie z ustawa o podatku
    dochodowym.

    Pozdrawiam
    LG

  • 3. Data: 2004-02-20 19:57:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Feb 2004, Łukasz Góralczyk wrote:

> [...]
    >+ > miesięcznie w kosztach ?
    >+ > Czy też zawsze musi być to stała ustalona na początku wielkość ?

    Tak dla porządku: "w ramach roku".
    W każdym nowym roku rozliczeniowym można zmienić wartość współczynnika
    amortyzacji, podwyższyć "od urzędowego" oczywiście tylko dla tych
    dla których jest am. przyspieszona :) ale od nowelizacja na zeszły rok
    (tj. z listopada 2002) można obniżać już dowolnie (poprzednio było
    do min. 1/2).

    [...]
    >+ > grudniu wpadły w koszty wszystkie odpisy za rok 2003 a w styczniu 2004 już
    >+ > tylko za 1 m-c roku 2004 ?
    >+ Zalezy od przyjetej metody amortyzacji.

    Przyznam że pytanie czytelne nie jest :), ale akurat na dowolny wybór
    (miesięcznie/kwartalnie/rocznie) ustawa pozwala.
    [...]
    >+ generalnie polecam zapoznanie sie z ustawa o podatku dochodowym.

    Generalnie się zgadzam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)