  • 11. Data: 2002-10-25 09:22:34
    Temat: Re: POZYCZYLEM NA MIESZKANIE OD MAMY! I CO?
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    3%, a po przekroczeniu określonej kwoty nawet 7%.

    > Z czego wynika limit 18100zł? Wszędzie się spotykałem z limitem bodajże
    9051
    > zł od jednej osoby w I grupie pokrewieństwa, czyli niezależnie od matki,
    > ojca, siostry, syna itd.

    Na zakup mieszkania mnozysz limit razy dwa.

    >Ponadto nie było sprecyzowane jaki jest okres
    > obowiązywania limitu (czy np. za dwa lata mogę znowu pożyczyć?).

    Nie wim jak pozyczanie, darowizna raz na 5 lat.

    MarcinP

  • 12. Data: 2002-10-25 09:39:41
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Oct 2002, Marcin Sławicz wrote:
    [...czyjeś...]
    >+ > (maksymalna darowizna od wszystkich darczyńców nie może przekroczyć 18100
    >+ > zl )
    >+ > Darowizna od większej kwoty jest już opodatkowana i od darczyńców z I
    >+ > grupy podatkowej wynosi 3%, a po przekroczeniu określonej kwoty nawet 7%.
    >+
    >+ Z czego wynika limit 18100zł? Wszędzie się spotykałem z limitem bodajże 9051
    >+ zł od jednej osoby w I grupie pokrewieństwa, czyli niezależnie od matki,

    Możesz podać gdzie to "wszędzie" było ? ;)

    Idź do źródła:
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/doc/ustawa_o_podatk
    u_od_spadkow_i_darowizn.pdf
    i poczytaj art. 4.4, później było rozp. podwyższające wartość,
    wszystkie opisy leżą i marnują się pod:
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/spadki.shtml

    >+ ojca, siostry, syna itd. Ponadto nie było sprecyzowane jaki jest okres
    >+ obowiązywania limitu (czy np. za dwa lata mogę znowu pożyczyć?).

    Wiesz, jak ktoś cytuje to nie jest zobowiązany przepisywać
    wszystko jak leci - bo to nie cytat a plagiat ;)

    >+ Po przekroczeniu limitu płaci się 2% podatku od nadwyżki (a nie 3%).

    Zeznaj kto takie coś uchwalił - bo zdaniem oficjalnych
    dokumentów (j.w.) płaci się 3%, 5%, 7&, 9%, 12%, 16%, 20%
    - ale 2% nigdzie nie przyuważyłem ;)

    >+ Proszę mnie sprostować, jeśli się mylę.

    Ależ proszę... !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 13. Data: 2002-10-25 10:47:13
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...com>

    > Zeznaj kto takie coś uchwalił - bo zdaniem oficjalnych
    > dokumentów (j.w.) płaci się 3%, 5%, 7&, 9%, 12%, 16%, 20%
    > - ale 2% nigdzie nie przyuważyłem ;)

    Uchwaliło to Ministerstwo Finansów, a przeczytałem to tam, gdzie leżą
    przepisy i się marnują. 3% płaci się od darowizn, ale pożyczki podlegają pod
    podatek od czynności cywilno-prawnych, stąd ta stawka.

    *** Cytat:
    Podatek od czynności cywilnoprawnych
    W katalogu czynności cywilnoprawnych, wymienionym w art. 1 ustawy z dnia 9
    września 2000 roku (Dz. U. Nr 86, poz. 959 ze zm.), podlegających
    opodatkowaniu tym podatkiem znajdują się pożyczki. Stosownie jednak do art.
    9 pkt 10 lit. c) powyższej ustawy zwolnione są pożyczki udzielane na
    podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w
    rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn - do wysokości
    kwoty nie podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.
    [...] Obecnie dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej, kwota nie
    podlegająca opodatkowaniu wynosi 9057 zł. Oznacza, że zwolnione są od
    podatku umowy pożyczki zawierane między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej, niezależnie od ilości zawartych umów, jeżeli łączna kwota
    pożyczek nie przekroczy w okresie 5 lat, licząc od dnia zawarcia pierwszej
    umowy, kwoty 9057 zł . Przekroczenie tej kwoty oznacza, że opodatkowana
    zostanie nadwyżka ponad tę kwotę.
    *** Koniec cytatu

    Skąd więc wynika kwota ponad 18000 zł?

    Marcin

  • 14. Data: 2002-10-25 11:20:05
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    > Skąd więc wynika kwota ponad 18000 zł?
    >
    > Marcin

    Stad, ze jesli darowizna jesz przeznaczona na zakup
    mieszkania/domu to ja podwajasz.
    Jesli chcesz paragraf, to Ci nie dam,
    ale zadzwon do informacji US to Ci o tym powiedza.
    MarcinP

  • 15. Data: 2002-10-25 11:22:22
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik MarcinP <b...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:apb9dl$4d8$...@n...tpi.pl...

    > Stad, ze jesli darowizna jesz przeznaczona na zakup
    > mieszkania/domu to ja podwajasz.
    > Jesli chcesz paragraf, to Ci nie dam,
    > ale zadzwon do informacji US to Ci o tym powiedza.
    > MarcinP

    znalazlem
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_020824/p
    rawo/prawo_a_8.html

  • 16. Data: 2002-10-25 12:17:11
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    > Stad, ze jesli darowizna jesz przeznaczona na zakup
    > mieszkania/domu to ja podwajasz.
    > Jesli chcesz paragraf, to Ci nie dam,

    Pomagam:

    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nie przekraczającej 9 057 zł od
    jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 18 114 zł w
    okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te lub rzeczy
    obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni,
    budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu jednorodzinnego albo
    nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

    Powyzsze jest niezależne od tej kwoty 9 tys od której nie płaci się podatku,
    stad to dodakowe 18 114 (nie podwojenie).

    --
    Piotr Wypych
    CODER - Programy geodezyjne

  • 17. Data: 2002-10-25 12:41:16
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    > 5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę

    (...)
    > stad to dodakowe 18 114 (nie podwojenie).

    To skad ten przyklad (wyciagniete z linku Rzeczpospolitej):

    "Jeżeli wnuczek otrzyma darowiznę na cel mieszkaniowy w
    jednakowej wysokości od dziadka i babci, danina od darowizn
    będzie się należała, gdy ich wartość przekroczy w sumie 36.228 zł."

    pozdrawiam
    MarcinP
    ps
    nie bede dyskutowal na paragrafy - za slaby jestem
    Znam fakty, miesiac temu zalatwialem sprawe darowizn w US
    i od 2 osob (1stopien pokrewienstwa) mozna uzyskac
    na cel mieszkaniowy 36 tysiecy (z hakiem).
    Decyzje o podatku 0% juz mam u siebie

  • 18. Data: 2002-10-25 12:57:40
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    > Przechodzilem to jakies miesiac temu, idzie bezproblemowo, kosztuje pare
    > zlotych (znaczki skarbowe)

    Znaczki? Czy darowizne trzeba rejestrować w US?

    P.

  • 19. Data: 2002-10-25 13:03:31
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    > Kupilem mieszkanie, 50% odlozylem sam, 50% pozyczylem bez odsetek od mamy,
    > cala kwote musze mamie oddac w dogodnym dla mnie terminie.
    >
    > Chce sie wykrecic od placenia podatku od tej pozyczki:

    > - Ale nie wydajac ani grosza tylko odkladajac. Zywila mnie dziewczyna, u
    > niej mieszkalem.

    To może być śliskie. Jeżeli nie udowodnisz tego przekonywająco (np. papiery
    z banku , że zakładałeś lokaty i podejmowałeś pieniądze w odpowiedniej
    chwili) to zapewne tego nie przełkną i zrobią tak (a przynajmniej tak sobie
    wyobrażam):

    - wyliczą Twoje wydatki z tabelki (obecnie pewnie ze 600 - 650/miesiąc).
    Jeżeli masz niższe - to proszę - udowadniaj (jak udowodnić, że nie jesteś
    wielbłądem? Radzę zbierać paragony za zakup bułek i mleka...)
    - zsumują zarobki z roku zakupu mieszkania, może w drodze łaski doliczą z
    poprzedniego roku (minus wydatki na utrzymanie), no chyba, że masz podkładki
    z banku (lokaty, osczędności itp)

    Zabraknie zapewne trochę pieniędzy, i do tego trzeba dorobić legendę:

    - Darowizny. Nie jest dla mnie jasne, ile w końcu mozna pożyczyć od
    krewnych/kolegów, ale może to sie wyjaśni w toku dyskusji. 18 tys na pewno

    Jeżeli nadal za mało
    - Pożyczka już nie wchodzi w grę. Musiałbyś był ją zrobić, zarejestrować i
    opłacić podatek 2% przed zakupem mieszkania. Pożyczka z nieopłaconym
    podatkiem nie istnieje dla US - tak przynajmniej czytałem.
    - Zapewne jest jakaś kwota pożyczki wolna od podatku, ale chyba
    niewielka.....i nie wiem jaka.
    - Radzę więc kupić w banku blankiety wekslowe, w cenie zakupu jest już
    opłata skarbowa, która nie jest datowana. Wypisz Mamie antydatowane weksle
    na 5%, płatne po okazaniu, i już masz legalną pożyczkę. Najgorsze co może
    Cię spotkać, to US każe dopłacić 2% (+odsetki) podatku od pożyczki (ale
    niekoniecznie, była o tym dyskusja na liście). Ale US już nie będzie mógł
    odrzucić tych weksli jako dowodu pożyczki. Tak przynajmniej sądzę. Pamietaj,
    że przy zwrocie pożyczki Mama zapłaci podatek dochodowy od tych 5%.

    P.

  • 20. Data: 2002-10-25 13:12:42
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    > Możesz podać gdzie to "wszędzie" było ? ;)
    >
    > Idź do źródła:

    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/doc/ustawa_o_podatk
    u_od_spadkow_i_darowizn.
    pdf

    No właśnie, przeczytałem i nadal nie rozumiem:

    w Art 4.1.4 jest:
    Zwalnia się od podatku: .....18 114... obdarowany przeznaczy na wkład
    budowlany ....

    a dalej :

    Art. 9. 1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby,
    własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
    1) 9 057 zł -

    Ja to rozumiem jak sumę: 18 114 na cele mieszkaniowe od 2 krewnych I grupy i
    ponadto jeszcze po 9 057 od każdego krewnego I grupy, może nawet i od tych
    samych... Czy myślę zbyt życzeniowo?

    P.