  • 21. Data: 2002-10-25 13:13:21
    Temat: Re: POZYCZYLEM NA MIESZKANIE OD MAMY! I CO?
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...com>

    > To skad ten przyklad (wyciagniete z linku Rzeczpospolitej):
    >
    > "Jeżeli wnuczek otrzyma darowiznę na cel mieszkaniowy w
    > jednakowej wysokości od dziadka i babci, danina od darowizn
    > będzie się należała, gdy ich wartość przekroczy w sumie 36.228 zł."

    No właśnie Piotr wytłumaczył, choć może nie było to zupełnie jasne:
    9057 od jednej lub 18114 od wielu osób zwolnione od podatku niezależnie od
    tego, na co wydasz te pieniądze,
    oraz dodatkowo:
    9057 od jednej lub 18114 od wielu osób zwolnione od podatku pod warunkiem
    przeznaczenia pieniędzy na cele mieszkaniowe.
    Razem więć na cele mieszkaniowe można pożyczyć od wielu osób 36228 bez
    podatku.

    W artykule z Rzeczpospolitej jest napisane:
    Ulga obejmująca darowizny na cele mieszkaniowe (na wkład budowlany lub
    mieszkaniowy do spółdzielni, na budowę domu jednorodzinnego lub mieszkania w
    małym domu mieszkalnym, nabycie mieszkania stanowiącego odrębną
    nieruchomość) przysługuje NIEZALEŻNIE od odliczenia w postaci tzw. kwoty
    wolnej pomniejszającej wartość wszystkich dóbr nabywanych w drodze spadku
    lub darowizny.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 22. Data: 2002-10-25 16:23:52
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl> napisał w wiadomości

    > - Pożyczka już nie wchodzi w grę. Musiałbyś był ją zrobić, zarejestrować i
    > opłacić podatek 2% przed zakupem mieszkania. Pożyczka z nieopłaconym
    > podatkiem nie istnieje dla US - tak przynajmniej czytałem.

    Gdzie tak czytales? Mogl otrzymac pozyczke przed zakupem mieszkania.
    Oddzielna kwestia to oplacenie PCC od tej pozyczki. Nie zrobil tego w
    terminie to zaplaci odsetki za zwloke.

    Karol

  • 23. Data: 2002-10-25 16:49:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Oct 2002, Marcin Sławicz wrote:
    [...]
    >+ 3% płaci się od darowizn, ale pożyczki podlegają pod
    >+ podatek od czynności cywilno-prawnych, stąd ta stawka.

    A... jakoś widziałem że było o darowiznach i darowizny
    miałem na myśli... Wnoszę o uniewinnienie z kary za
    niedopilnowanie co kto pisał :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 24. Data: 2002-10-26 08:14:39
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    Pożyczka z nieopłaconym

    > Gdzie tak czytales? Mogl otrzymac pozyczke przed zakupem mieszkania.

    np. z artykułu

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_020402/p
    rawo/prawo_a_8.html

    "Trzeba tu jeszcze przywołać rygorystyczne stanowisko zajęte przez NSA w
    wyroku z 5 lutego 1999 r. (sygn. akt I SA/Gd 272/97), wedle którego
    podawanie źródeł pokrycia wydatków jest skuteczne tylko wtedy, gdy są nimi
    pieniądze wcześniej opodatkowane (np. dochody z pracy, działalności
    gospodarczej objęte podatkiem dochodowym) albo wolne od podatku (np.
    darowizny w wysokości nie powodującej obowiązku płacenia podatku od spadków
    i darowizn)."

    P.

  • 25. Data: 2002-10-26 11:58:07
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...com>

    Użytkownik "Miles Davis" <#miles_davis@wp.pl> napisał w wiadomości
    > - Do jakiej kwoty na taki cel moge pozyczyc od rodziny by nie placic
    > podatku? Jakie musze miec na te pozyczki dokumenty? Czy musze ja zglaszac
    > nawet jesli podatek bylby=0 bo to mala kwota od rodziny?

    Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych pozwala pożyczyć od każdej
    osoby z pierwszej grupy podatkowej do 9057 zł bez podatku:

    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    [...]
    10. pożyczki udzielane:
    [...]
    c. na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn - do
    wysokości kwoty nie podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem,
    d. innym osobom niż wymienione w lit. c), jeżeli łączna kwota lub wartość
    tych pożyczek udzielonych tej samej osobie nie przekracza w ciągu roku 1.000
    zł,
    [...]

    Proszę zauważyć, że pojęcie "łącznej kwoty" dotyczy tylko punktu d),
    natomiast w przypadku pożyczek od osób z I grupy podatkowej limit dotyczy
    każdego przypadku z osobna.

    Potwierdzeniem tej interpretacji jest artykuł
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_010526/p
    rawo/prawo_a_5.html :
    Jeżeli zatem ojciec pożycza synowi np. 20 tys. zł, mają oni obowiązek
    wniesienia 2-proc. podatku od nadwyżki ponad 9057 zł. Limit ten dotyczy
    pożyczki udzielanej przez jedną osobę. Jest on okresowo podwyższany,
    stosownie do - mówiąc najogólniej - postępów inflacji (aktualny obowiązuje
    od lutego 2001 r.). Tak więc bez podatku np. młoda osoba może pożyczyć na
    opłacenie kolejnych rat na budowę mieszkania przez developera za każdym
    razem od matki, ojca i np. babci jednorazowo 9057 zł. Nie ma tu ograniczenia
    w postaci rocznego okresu rozliczeń, jaki obowiązuje przy zwolnieniu
    obejmującym pożyczki między osobami innymi niż najbliżsi (do wysokości nie
    przekraczającej 1000 zł, o czym dalej). Niezależnie od tej formy pomocy,
    młoda osoba może, oczywiście, od wszystkich wskazanych osób otrzymać na ten
    cel darowizny zwolnione z podatku od spadków i darowizn.

    Nowelizacja ustawy Dz.U. z 2002 r. Nr 121, poz. 1031 z dnia 7 czerwca 2002
    r. zmienia brzmienie punktów c i d:
    art. 9:
    a) w pkt 10:
    - lit. c) i d) otrzymują brzmienie:
    "c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I
    grupy
    podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na
    zasadach określonych w przepisach o podatku od spadków i
    darowizn,
    d) na podstawie umowy zawartej między innymi podmiotami niż osoby,
    których mowa w lit. c), jeżeli łączna kwota lub wartość pożyczek
    otrzymanych od tego samego podmiotu nie przekracza w ciągu
    kolejnych
    12 miesięcy 1 000 zł,",

    , co być może zmienia interpretację tych punktów (może ktoś to prawidłowo
    zinterpretuje?). Jakkolwiek ustawa (poprawki) wchodzi w życie dopiero z
    dniem 1 stycznia 2003 r.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 26. Data: 2002-10-26 15:55:55
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]
    > gospodarczej objęte podatkiem dochodowym) albo wolne od podatku (np.
    > darowizny w wysokości nie powodującej obowiązku płacenia podatku od

    Powyzsze odnosi sie do legalnosci zrodel przychodu (opodatkowanie lub
    zwolnienie od podatku dochodowego).
    A nie do faktu uiszczenia lub nie PCC.

    Poza tym ominales inny akapit:

    "Wydatki przekraczające dochody mogą też być dokumentowane kredytami i
    pożyczkami, także prywatnymi, nawet zaciągniętymi od bliskich. Trzeba jednak
    pamiętać, że pożyczki prywatne podlegają co do zasady podatkowi od czynności
    cywilnoprawnych, a przed 2001 r. - opłacie skarbowej (zwolnione są pożyczki
    i kredyty udzielane przez bank)."

    Karol

  • 27. Data: 2002-10-28 07:50:09
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik Piotr Wypych <c...@c...atomnet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:apbftj$i09$...@n...tpi.pl...

    > Znaczki? Czy darowizne trzeba rejestrować w US?

    Czy trzeba ? Z info. w US wynika, ze tak.

    MarcinP

  • 28. Data: 2002-10-28 08:02:50
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    > , co być może zmienia interpretację tych punktów (może ktoś to prawidłowo
    > zinterpretuje?). Jakkolwiek ustawa (poprawki) wchodzi w życie dopiero z
> [...]

    Sorki Panowie, ale czegos nie rozumiem.
    Albo przyjmiemy, ze dyskusja ta toczy sie w celach sportowych
    i wtedy wszystko OK,
    albo ktos ma problem bo nie wie jak ladnie wszystko UrzSk
    przedstawic, zeby ten sie nie przyczepil.
    Jesli drugi przypadek, to po 2 albo 3 dniach toczenia tutaj dyskusji
    i kilkunastu postach (rowniez ode mnie, gdzie moze w paragrafach
    jestem cienki, ale w praktyce droge przechodzilem a przez to sluze
    przykladem) ten ktos ma nadal watpliwosci, to moze poprostu powinien
    zadzwonic do US na informacje (albo jeszcze lepiej pojechac i pojsc
    do dzialu "Darowizn") i wszystkiego sie pieknie dowiedziec.
    Jak bedzie mial info. ze zrodla i najlepiej z wlasnego US (bo roznice
    regionalne moga byc - nie w wysokosci kwot, ale w sposobie
    zalatwiania) to bedzie spokojny i wyluzowany a tak
    watek siega mega rozmiarow a watpliwosci wcale nie mniej.
    US nie gryza!!!

    pozdrawiam
    MarcinP