  • 1. Data: 2004-06-01 15:19:29
    Temat: Paragon fiskalny zamiast faktury?
    Od: "PiotrS" <p...@a...torun.pl>

    Witam
    W Najwyzszym Czasie z 22.05.2004. przeczytalem
    rzecz nastepujaca:

    "Od chwili wcielenia Polski do UE nie mozna odliczac sobie
    VAT-u od paliwa tzw. ciezarowek z kratka (na placu
    boju pozostaje citroen i zuk ....)
    Traci zatem sens wystawianie faktur za paliwo na stacjach
    benzynowych. Ilu z nas odwazy sie nie wziac faktury i sprobowac
    zaliczyc benzyne w koszty utrzymania przychodu na podstawie
    paragonu z kasy fiskalnej, jak to jest w wiekszosci panstw UE?
    Jesli cos nie jest zakazane, to czy nie jest dozwolone?"
    (Z artykulu "Mentalnosc wieznia" Pawla Falickiego)

    Czy ja dobrze rozumiem, ze wg autora podstawa rozliczenia
    z US nie musi byc faktura, a wystarczy paragon z kasy fiskalnej
    jezeli VATu nie mozna odliczyc?
    I czy to jest prawda?

    Piotr

  • 2. Data: 2004-06-01 15:33:35
    Temat: Re: Paragon fiskalny zamiast faktury?
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > Ilu z nas odwazy sie nie wziac faktury i sprobowac
    > zaliczyc benzyne w koszty utrzymania przychodu na podstawie (...)
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    A co to "koszt utrzymania przychodu"???
    Bo ja chyba nie w temacie jestem...

    PawelZ
    -----------

  • 3. Data: 2004-06-01 15:40:37
    Od: "PiotrS" <p...@a...torun.pl>

    Użytkownik "Bozoo" <z...@z...eu.org> napisał w wiadomości
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > A co to "koszt utrzymania przychodu"???
    > Bo ja chyba nie w temacie jestem...
    >

    > PawelZ
    > -----------

    Oczywiscie koszt uzyskania przychodu.
    Czy teraz w temacie?

    Piotr

  • 4. Data: 2004-06-01 15:41:08
    Od: "vladi" <x...@i...pl>

    > I czy to jest prawda?

    nie wiem ale na shellu juz nie trzeba podpisywac faktur :)

    vladi

  • 5. Data: 2004-06-01 17:24:48
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

    Użytkownik "PiotrS" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości

    > Czy ja dobrze rozumiem, ze wg autora podstawa rozliczenia
    > z US nie musi byc faktura, a wystarczy paragon z kasy fiskalnej
    > jezeli VATu nie mozna odliczyc?
    > I czy to jest prawda?

    IMHO w odniesieniu do KPiR tak. Paragon fiskalny spełnia wymagania par.12
    ust.3 pkt.2 rozporządzenia o KPiR i na podstawie par.13 pkt.5 tegoż
    rozporządzenia może być uznany za dowód księgowy. Jedyny dodatkowy wymóg to
    żeby sprzedawca się podpisał na tym paragonie.

    Darek

  • 6. Data: 2004-06-01 18:43:19
    Od: "Piotr" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Darek W." <a...@p...pop.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > rozporządzenia może być uznany za dowód księgowy. Jedyny dodatkowy wymóg
    > żeby sprzedawca się podpisał na tym paragonie.

    Rzeczywiscie jest to tak sformulowane. Tylko, ze to sie zdaje dotyczyc tylko
    operacji wymienionych w && 13 i 14, a tam nic nie ma o paliwie w kraju
    (za granica jest).
    A ciekawe, ze &13 w pkt 5 odwoluje sie do &12u3p2, ktory odwoluje sie
    wlasnie do &13. Czy to jest jakies zapetlenie czy ja czegos nie rozumiem?
    W kazdym razie nie jestem pewien, czy na podstawie tych przepisow
    moznaby uznac paragon ze stacji beznynowej /w Polsce/ za wystarczajacy
    dokument.

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 7. Data: 2004-06-01 19:34:16
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@p...com.pl> napisał w wiadomości

    > Rzeczywiscie jest to tak sformulowane. Tylko, ze to sie zdaje dotyczyc
    tylko
    > operacji wymienionych w && 13 i 14, a tam nic nie ma o paliwie w kraju
    > (za granica jest).

    Par.13 pkt.5 mówi: "Dowodami księgowymi są [...pkt.5...] dokumenty
    zawierające dane, o których mowa w par.12 ust.3 pkt 2". Dokument ten może
    więc dotyczyć właściwie dowolnej rzeczy, byle tylko zawierał odpowiednie
    dane czyli wystawcę, datę wystawienia, przedmiot operacji z jego ilością i
    wartością oraz podpis osoby uprawnionej.

    > A ciekawe, ze &13 w pkt 5 odwoluje sie do &12u3p2, ktory odwoluje sie
    > wlasnie do &13. Czy to jest jakies zapetlenie czy ja czegos nie rozumiem?

    Troszkę zagmatwane, ale nie do końca :-). Par.12 odwołuje się do typów
    dokumentów wymienionych w par.13 i 14, par. 13 odwołuje się do rodzaju
    danych wymienionych w par.12, więc nie jest to całkiem to samo. Ale mogłoby
    to być rzeczywiście lepiej sformułowane. To zresztą i tak mały pikuś w
    porównaniu z nową ustawą PTU ;-)

    Darek

  • 8. Data: 2004-06-01 20:14:07
    Od: "Piotr" <p...@p...com.pl>

> [...]
    mogłoby
    > to być rzeczywiście lepiej sformułowane. To zresztą i tak mały pikuś w

    Musze sobie to wszystko na spokojnie przemyslec. Moze rzeczywiscie branie
    faktur jednak nie jest potrzebne.
    Na szescie VAT mnie nie dotyczy - to a propos ustawy PTU :-)

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 9. Data: 2004-06-01 22:34:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Jun 2004, PiotrS wrote:
    [...]
    >+ Czy ja dobrze rozumiem, ze wg autora podstawa rozliczenia
    >+ z US nie musi byc faktura, a wystarczy paragon z kasy fiskalnej
    >+ jezeli VATu nie mozna odliczyc?

    Jak widzę cytat to rozumiem że autor o to *pyta* :)

    >+ I czy to jest prawda?

    Nie wiem, ja bym chyba wstrzymał się z uznaniem że jest to
    "zakup materiału pomocniczego w jednostce handlu detalicznego"
    (par.14.4 rozp. ds. KPiR !).
    I widzę że zdaniem autora to wahanie jest nienormalne.
    Potwierdzam, jest. W "normalnym" kraju powinienem wpisywać
    bez namysłu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-06-01 22:37:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Jun 2004, Darek W. wrote:

> [...]
    >+ IMHO w odniesieniu do KPiR tak. Paragon fiskalny spełnia wymagania par.12
    >+ ust.3 pkt.2 rozporządzenia o KPiR i na podstawie par.13 pkt.5 tegoż

    ...a dlaczego par.14.4 nie pasuje ? Zakładam oczywiście że owo paliwo
    nie jest materiałem handlowym :)

    >+ może być uznany za dowód księgowy. Jedyny dodatkowy wymóg to
    >+ żeby sprzedawca się podpisał na tym paragonie.

    ....no ale par.14.4 nie wymaga podpisów.
    Pytaniem jest czy są chętni na robienie testów z paliwem i US ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)