  • 1. Data: 2003-03-18 11:32:54
    Temat: Platnosc prywatna karta za f-re...
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Bede kupowal sprzet (ŚT) w USA (przez siec).
    Chcialbym zaplacic karta, niestety karte "wypukla"
    mam tylko prywatnie. Czy moge zaplacic ta karta?
    Sprzet bedzie oficjalnie importowany, cena okolo 3500 USD.

    Firma jednosobowa - osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc...

  • 2. Data: 2003-03-18 12:18:43
    Temat: Re: Platnosc prywatna karta za f-re...
    Od: "yba" <y...@N...pl>

    "Jakub Jewuła" :
> [...]
    > Sprzet bedzie oficjalnie importowany, cena okolo 3500 USD.
    >
    > Firma jednosobowa - osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc...

    Ja tez juz pytalem o podobna sprawe i nic.
    Place prywatna karta kredytowa - wypukla, za zakupy dla firmy (paliwo,
    materiały biurowe i inne), które są "kup".
    Nastepnie splacam karte kredytowa z konta firmowego. Takze za zakupy
    prywatne, ktore nie sa "kup".

    Czy tego prawo zabrania?

    Ciekawe jest jeszcze to, ze kupujac za pomoca karty kredytowej naprade place
    po ok. miesiacu, kiedy splacam karte. Jak sie to ma do przepisu, ze w "kup"
    ida rzeczy "zaplacone"?

    pzdr
    ---
    yba

  • 3. Data: 2003-03-18 12:24:16
    Od: "B@ton" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yba" <y...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > materiały biurowe i inne), które są "kup".
    > Nastepnie splacam karte kredytowa z konta firmowego. Takze za zakupy

    Nie rozumiem... Placisz "firmowymi" pieniedzmi za prywatne zakupy???

    Pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2003-03-18 12:31:41
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> wrote in message
    > Firma jednosobowa - osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc...

    a czy to nie jest tak, że w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej
    jednoosobowo przez osobę fizyczną możemy płacić jak chcemy i z jakiego
    chcemy rachunku ?
    to jest nasz rachunek i jedyny warunek to wymóg banku, aby nie regulować
    opłat za DG z ROR oraz wskazać urzędowi skarbowemu numer rachunku

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 5. Data: 2003-03-18 12:44:08
    Od: "B@ton" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Sprzet bedzie oficjalnie importowany, cena okolo 3500 USD.
    >
    > Firma jednosobowa - osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc...

    Poruszalem bardzo podobny problem ale tez nie otrzymalem jednoznacznej
    odpowiedzi. Generalnie spotkalem rozne opinie (nawet w roznych US).
    Ksiegowa, ktora "obslugiwala" firme w ktorej pracuje zabraniala takich
    praktyk. Jej argumentacja wygladala mniej wiecej tak:

    - Pracownik nie moze "kredytowac" firmy. Poniesiony wydatek (firmy) musi
    miec odzwierciedlenie w wyplywie z kasy. Nie dopuszczalna jest sytuacja aby
    pracownik kupil np. paliwo piatego, a kase zwrocono mu np 15... US moze
    takie dzialanie traktowac jako pozyczke i wyciagnac odpowiednie konsekwencje
    (podatek od czynnosci cywilno - prawnych, odsetki etc.)

    Ksiegowa proponowala udzielanie pracownikowi "zaliczek". Wtedy nie bylo
    problemu, ale pytanie brzmi: jak dlugo pracownik moze miec zaliczke, jak
    szybko powienien sie z niej rozliczyc? No i czy US takiej zaliczkli tez nie
    moze potraktowac jako pozyczki, tylko ze w druga strone...

    Kolejna sprawa to problem faktury. Pracownik dostal zaliczke (przelewem), a
    zaplacil karta. Na fakturze widnieje: "forma platnosci: karta". Czy taka
    faktura jest OK, jesli zalozymy ze firma nie posiada karty platniczej...

    Biuro rachunkowe, ktore aktualnie onsluguje moja firme nie widzi w takich
    praktykach nic zlego. Przyjmuje kazda fakture i nie zwraca uwagi na "forme
    platnosci". Wychodzi z zalozenia: Jezeli pracownik chce cos kupic "na firme"
    z wlasnych pieniedzy i nikt go do niczego nie zmusza to moze to zrobic...

    Probowalem dowiedziec sie czegos w US, ale otrzymalem, 2 rozne opinie i
    zaprzestalem wysilkow. Jeden US twierdzil ze w tym nie ma nic zlego, drugi
    ze absolutnie tak nie wolno. Co najsmieszniejsze troche "przycisniety"
    zazadal pytania na pismie i odmowil kontynuacji dalszej rozmowy. Jako ze nie
    chce sprowadzac na swoja firme ewentualnego gniewu US, pytania na pismie nie
    zadalem.

    Jak wiec widac nie wiem czy wolno czy nie. Osobiscie kupuje rozne rzeczy na
    firme, biore faktury i place KK, ale czy takie dzialanie jest w pelni
    legalne to nie wiem.

    Kolejny problem, ktore teraz mi sie nasunal to co w sytuacji: kupilem
    komputer za 1000PLN, wzialem fakture, ale firma ma stan kasy: 0 (na dzien w
    ktorym dokonalem zakupu) ... czy ksiegowosc nie bedzie miala "ale", jak to
    rozliczy?

    Pozdrawiam

    Baton

  • 6. Data: 2003-03-18 13:30:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2003, yba wrote:
    [...]
    >+ Ciekawe jest jeszcze to, ze kupujac za pomoca karty kredytowej naprade place
    >+ po ok. miesiacu, kiedy splacam karte. Jak sie to ma do przepisu, ze w "kup"
    >+ ida rzeczy "zaplacone"?

    A rozliczasz się kasowo ??
    Ja bym spłatę potraktował tak: jako OF masz umowę kredytową z bankiem
    (na kartę). Z tych środków udzielasz pożyczki na swoje DG.
    Wg ustawy taka "pożyczka własna" ani jej odsetki KUP nie są,
    IMHO traktujesz jako własne pieniądze ("po prostu").
    Natomiast czy fakt zapłaty kartą "osobistą" nie może spowodować
    zarzutu że owa karta (lub "jej" konto) jest kontem wykorzystywanym
    dla celów DG (i co za tym idzie - wykazywanym w ewidencji
    przychodów lub KPiR choćby odsetek) to już inna sprawa.
    IMO ryzyko jest !

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-03-18 13:34:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2003, B@ton wrote:
    [...]
    >+ > Bede kupowal sprzet (ŚT) w USA (przez siec).
    >+ > Chcialbym zaplacic karta, niestety karte "wypukla"
    >+ > mam tylko prywatnie.

    (dedukcja: właściciel. A coś o wróżkach tu bywa komentowane... ;>)
    [...]
> [...]
    >+ ktorym dokonalem zakupu) ... czy ksiegowosc nie bedzie miala "ale", jak to

    Kupiłeś jako właściciel czy pracownik ?
    Bo jeśli chodzi o właściciela - to on na swoje DG może wydawać
    dowolną ilość pieniędzy :), najwyżej US go spyta skąd je ma ;>
    Mógł dać pracownikowi "do ręki"... (lepiej jakby miał "papier",
    ale to inna sprawa :))

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-03-18 13:40:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2003, B@ton wrote:

> [...]
    >+ > prywatne, ktore nie sa "kup".
    >+
    >+ Nie rozumiem... Placisz "firmowymi" pieniedzmi za prywatne zakupy???

    A czym się różnią pieniądze "firmowe" od "prywatnych"
    w 1. osobowej DG, że tak spytam ? :)
    Nie mylić z kontem ! (tu mam zdanie odrębne :)).
    Taka kwestia pojawiała się m.in. ze strony ksiegowych ("co
    ja mam zrobić, przylazł szef i skonfiskował 2kzł z kasy,
    jak to zaksięgować ??!" :)).
    Odpowiedź która wtedy padła była dość oczywista (jak się ją
    obejrzało :)) - "zaksięgować jako zaliczkę z zysku !".

    Tak z ciekawości: niby jak twoim zdaniem właściciel wypłaca
    *sobie* pieniądze, jeśli nie przez pobranie z kasy lub konta ??

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR)

  • 9. Data: 2003-03-18 13:43:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2003, plusz wrote:
    [...]
    >+ to jest nasz rachunek i jedyny warunek to wymóg banku, aby nie regulować
    >+ opłat za DG z ROR oraz wskazać urzędowi skarbowemu numer rachunku

    Ano, po pierwsze Jakub ma zamiar płacić z osobistego konta
    za rzeczy związane z DG, a po drugie - to IMHO niekoniecznie
    'tylko' regulamin: jeśli konto jest używane "do celów związanych
    z DG" to oprócz zgłoszenia do US (i ZUS) powinno być rozliczane
    (w znaczeniu: odsetki jako przychód do KPiR lub ew. przychodu !)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-03-18 14:05:55
    Od: "yba" <y...@N...pl>

    "Gotfryd Smolik news" :
    > A rozliczasz się kasowo ??
    memoriałowo

    > Ja bym spłatę potraktował tak: jako OF masz umowę kredytową z bankiem
    > (na kartę). Z tych środków udzielasz pożyczki na swoje DG.
    Tak jest.

    > Wg ustawy taka "pożyczka własna" ani jej odsetki KUP nie są,
    > IMHO traktujesz jako własne pieniądze ("po prostu").
    Dokładnie tak. Obsługa własnej karty kredytowej jest moim kosztem a nie KUP
    w firmie.

> [...]
    > dla celów DG (i co za tym idzie - wykazywanym w ewidencji
    > przychodów lub KPiR choćby odsetek) to już inna sprawa.
    Przychodow z tej karty nie ma, tylko koszty. Zadnych odsetek.
    Ta karta nie jest zwiazana z prywatnym (nie firmowym) RORem.
    Przeciez Bank nie wie, czy rzeczy kupione za pomocą tej karty służą mojej
    działalności gospodarczej.
    Z resztą ten Bank nie wie w ogóle o mojej działalności gosp.

    > IMO ryzyko jest !
    Chyba niewielkie.
    Jedynie zapis na fakturze wciąganej w KUP -> "płatność kartą kredytową" nie
    ma za bardzo odzwierciedlenia w wyciągu z firmowego rachunku bankowego.

    ---
    yba