  • 1. Data: 2003-11-13 04:37:04
    Temat: Re: Podatek...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Nov 2003, Kroolo wrote:
    [...]
    >+ jesli roznosze ulotki, jestem zatrudniony na umowe-zlecenie, wartosc wyplat
    >+ oscyluje ok. 100 pln,

    No to masz pech.
    Do kwoty rzędu 147 zł (czy jakoś tak, nie pamiętam :)) podatek
    jest ryczałtowy: zabiera się (jeśli to zlecenie) ZUS, z tego
    co zostaje 20% podatku - i koniec.
    Nic więcej nie płacisz - ale również nic więcej nie odliczasz.

    >+ Moje pytanie brzmi czy "pracodawca" powinien sciagc ode mnie ten podatek,

    Oczywiście. Przed wypłatą :)
    Tak dla porządku: "zleceniodawca" a nie "pracodawca" :)

    >+ i czy moge go jakos odzyskac?

    IMO - nijak.

    >+ Kiedys slyszalem ze jak zarobki nie przekraczaja
    >+ 350 pln to nie przysluguje zwrot,

    Nie, to zależy od jakiego rodzaju dochodów jest podatek.
    A do kwoty granicznej "małe zlecenia" są innym rodzajem
    dochodu, niestety :(
    Jakbyś dostawał po 200 zł "na raz" i nic więcej nie zarabiał
    - to dostałbyś na koniec roku zwrot całego podatku za wyjątkiem
    składki zdrowotnej.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2003-11-13 07:34:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Nov 2003, Kroolo wrote:

    >+ umowe mam jedna - podpisana jakos w pazdzierniku zeszlego roku, a co miesiac
    >+ poprostu jezdzilem po wyplate. Jesli dobrze zrozumialem to o to chodzi...

    O to chodzi.
    Przyznam że z jednej strony wypowiedziałem się zbyt stanowczo :],
    ale z drugiem - mam co najmniej wątpliwości do tego co proponuje
    Piotr.
    Powodem jest zapis w ustawie o treści jak niżej:
    ++++++
    3) od przychodów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-8, jeżeli kwota
    należności określona w umowie zawartej z osobą nie będącą pracownikiem
    płatnika nie przekracza 143 zł - w wysokości 20 proc. przychodu,
    ------

    No i pytania:
    - czy umowa jest zawarta na: "kwotę 1200 zł płatną w miesięcznych
    ratach po 100 zł" albo: "na kwoty 100 zł za każdy miesiąc
    realizacji"
    - czy powyższe może mieć wpływ na sposób interpretacji zapisu
    ustawy. Literalnie mi wygląda że może...

    Przyznam że nie wiem czy i jaka jest praktyka US/IS/NSA.
    A jakby oba egzemplarze umowy zginęły to będziesz musiał
    ustalać z "szefem" jak to tam było zapisane, bo widzę
    że nie pamiętasz ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-13 09:54:13
    Temat: Podatek...
    Od: "Kroolo" <z...@p...onet.pl>

    Witam Grupowiczow. Chcialem sie dowiedziec od bardziej zorientowanych jak
    wyglada sprawa placenia podatku od zarobkow [ja sie na tym za bardzo na tym
    nie znam...]. Chodzi o taka rzecz czy i ew. ile powinienem placic podatku
    jesli roznosze ulotki, jestem zatrudniony na umowe-zlecenie, wartosc wyplat
    oscyluje ok. 100 pln, przy czym jest to juz wartosc po odtraceniu "podatku".
    Moje pytanie brzmi czy "pracodawca" powinien sciagc ode mnie ten podatek, i
    czy moge go jakos odzyskac? Kiedys slyszalem ze jak zarobki nie przekraczaja
    350 pln to nie przysluguje zwrot, czy to prawda ? z gory dzieki za
    odpowiedz...

    --
    Kroolo

  • 4. Data: 2003-11-13 11:11:37
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "Kroolo" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    przekraczaja
    > 350 pln to nie przysluguje zwrot, czy to prawda ? z gory
    -----------------------------------
    Ta kwota 350 to jakoś mi sie z niczym nie kojarzy .
    Natomiast kwota jaką uzyskujesz z umowy zlecenie jest raczej płacony tzw
    ryczałtowy podatek zabierają ci go z wynagrodzenia ale ty nigdzie go nie
    rozliczasz a wiec nie masz możliwości uzyskać zwrot.Zeby jednak byc pewnym
    musisz wiedzieć jaka jest kwota brutto .
    Wiola

  • 5. Data: 2003-11-13 12:18:04
    Od: "Kroolo" <z...@p...onet.pl>

    dzieki

  • 6. Data: 2003-11-13 13:47:10
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Thu, 13 Nov 2003 05:37:04 +0100 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

> [...]
    > co zostaje 20% podatku - i koniec.
    > Nic więcej nie płacisz - ale również nic więcej nie odliczasz.

    Radzę sprawdzić, czy to każdorazowo nowa umowa czy też rachunki po ok. 100 zł.
    ale do jednej (np. rocznej) umowy.

    Jeśli umowa jest jedna to wg informacji jakie uzyskałem w jednym z US
    pobieranie podatku zryczłtowanego jest niepoprawne - ustawa mówi o limicie
    należności z pojedynczej umowy a nie o wysokości jednego rachunku.

    Znam przypadek, gdy w ten sposób (tj. rozliczenie się samemu wg własnej
    interpretacji) pozwoliło odzyskać cały podatek. Sprawa jeszcze nie
    przedawniona więc nie dam głowy ale US po rozpatrzeniu pisma pieniądze
    zwrócił. A było to właśnie roznoszenie ulotek, rachunki po ok. 100 zł. ale
    tylko jedna umowa na kilka dobrych miesięcy.

    Pozdrawiam
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 7. Data: 2003-11-13 15:09:25
    Od: "Kroolo" <z...@p...onet.pl>

  • 8. Data: 2003-11-14 09:33:03
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Thu, 13 Nov 2003 08:34:10 +0100 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

> [...]
    > należności określona w umowie zawartej z osobą nie będącą pracownikiem
    > płatnika nie przekracza 143 zł - w wysokości 20 proc. przychodu,

    I na tym polega cała zabawa: w takich umowach najczęściej nie ma "ustalonej
    należności" tylko jest ustalona stawka (typu 5 groszy za ulotkę) a to moim (i
    US w którym pytałem) wyklucza taką umowę spod działania zacytowanego przez
    Ciebie (dzięki) przepisu. I wynika to z naszej ulubionej
    literalnej interpretacji.

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 9. Data: 2003-11-14 10:37:50
    Od: "Kroolo" <z...@p...onet.pl>

    Jest dokladnie tak jak opisales :) Mam np. rejon 800 ulotek, ulotki sa raz w
    tygodniu,
    wiec moja wyplata wynosi 4 x 800 x stawka za ulotke. Troche sie w tym
    wszystkim pogubilem - powinienem placic ten podatek? Mam poprostu BARDZO
    duze podejzenie ze moj "szef" bierze sobie to do wlasnej kieszeni...Przy
    okazji: czy mozna jakos sprawdzic czy te podatki wplywaja jakos do US ?

    ************************
    *
    /

  • 10. Data: 2003-11-14 14:29:36
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Fri, 14 Nov 2003 11:37:50 +0100 "Kroolo"
    <z...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > duze podejzenie ze moj "szef" bierze sobie to do wlasnej kieszeni...Przy
    > okazji: czy mozna jakos sprawdzic czy te podatki wplywaja jakos do US ?

    Trochę będę gdybał...

    Jeśli masz w ręku (na papierze) umowę i rachunki do wszystkich wypłat
    to raczej potrącają od nich zryczałtowany podatek 20% - czyli ty już nic
    nie płacisz, nie ujmujesz tego w rozliczeniu rocznym, tracisz "kwotę wolną"
    czyli nic nie odzyskasz, oni chyba wpłacają do US bo jak są papiery to chyba
    ryzyko za wielkie, Tobie nie wysyłają rocznego zestawienia pobranych zaliczek.

    Sam się zastanawiałem po co to robią i nie wiem...

    Ale możesz spróbować (bez żadnych gwarancji :-) tak:

    Znajoma w podobnej sytuacji (wszystkie kwity w ręku) udała się do US z
    zapytaniem czy to podpada pod podatek zryczałtowany i powiedzieli, że nie.
    Kazali zrobić roczne rozliczenie wg własnej wiedzy, czyli otrzymane kwoty jako
    netto, założenie że odprowadzono 20% ryczałtowo, czyli do zwotu 1% i cała
    kwota wolna (to był jej jedyny dochód). Kazali też złożyć pismo wyjaśniające
    czemu tak, i wzywające US do skontrolowania firmy i jej procedowania (znajoma
    kończyła z nimi współpracę :-)

    Efekt: rozliczenie przyjęte, pieniądze zwrócone przez US, i po kilku
    miesiącach pismo z US, że kontrola w tamtej firmie się odbyła.

    I nic dalej, ale jeszcze pięć lat nie minęło :-(

    Pozdrawiam,
    PAD
    --