  • 1. Data: 2004-01-15 10:44:42
    Temat: Podatek liniowy 19% przy DG - a możliwość odliczeń dokonywanych przez współmałżonka
    Od: "Pan Bambaryla" <p...@u...pl>

    Witam po raz pierwszy tutaj!!

    Na wstępie powiem, że szukałem i nie znalazłem - proszę więc
    o wyrozumiałość.

    Sytuacja jest nastepująca:

    Prowadzę przez kilka lat DG i zastanawiam się nad przejściem na podatek
    19% liniowy. Żona pracuje w szkolnictwie wyższym, więc poza 19%
    nie wyjdzie. Mnie w poprzednich latach zdarzało się wpadać na wyższe
    progi. Pytanie dotyczy możliwośći odliczenia przez żonę kosztów
    odsetek od kredytu i remontu - przy przejściu przeze mnie na nową
    formę rozliczenia?

    Teoretycznie ustawa o tym nie stanowi, ale jest to swego rodzaju
    obejście prawa, które przy wspólnym gospodarstwie pozwala odzyskać
    pieniądze z tego, co prowadzacy DG utraci przy nowej formie opodatkowania.

    Proszę o poradę i ew. skierowanie do źródeł.

    Pzdr,
    Bam

  • 2. Data: 2004-01-15 16:49:05
    Od: "nocnyMarek" <n...@g...pl>

    Pan Bambaryla <p...@u...pl> napisał(a):

> [...]
    > 19% liniowy. Żona pracuje w szkolnictwie wyższym, więc poza 19%
    > nie wyjdzie. Mnie w poprzednich latach zdarzało się wpadać na wyższe
    Wpadać to za mało, jest sens się zastanawiać,
    jeśli przewidujesz dochody min.42tyś już po odliczeniu ZUSu
    przy 45 tyś. możesz zaoszczędzić ~350zł i uważam,
    że dopiero przy takich dochodach warto jest dokonywać zmian zmian
    (przy 42tyś zaoszczędzisz ~17zł)

> [...]
    > pieniądze z tego, co prowadzacy DG utraci przy nowej formie opodatkowania.
    >
    > Proszę o poradę i ew. skierowanie do źródeł.
    IMHO nie ma przeszkód,
    a niby czemu skorzystanie z możliwości wyboru w ramach prawa
    miałoby być jego obejściem?

    > Pzdr,
    > Bam
    pzdr, nocnyMarek

  • 3. Data: 2004-01-15 16:49:42
    Od: "nocnyMarek" <n...@g...pl>

> [...]

    > Proszę o poradę i ew. skierowanie do źródeł.
    IMHO nie ma przeszkód,
    a niby czemu skorzystanie z możliwości wyboru w ramach prawa

    pzdr, nocnyMarek

  • 4. Data: 2004-01-16 08:51:07
    Od: buźka<p...@p...fm>

    Mam nadzieję, że nie chodziło Ci o wspólne rozliczenie tylko o
    możliwość dokonywania odliczeń przez żonę...

    "Czy osoba, która osiąga przychody z pozarolniczej działalności
    gospodarczej dla których wybrała opodatkowanie podatkiem liniowym i
    jednocześnie uzyskuje przychody ze stosunku pracy będzie mogła
    rozliczyć się z dochodów ze stosunku pracy łącznie z małżonkiem?

    Nowela do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie
    wyklucza taką możliwość. Osoba, która osiąga przychody z
    pozarolniczej działalności gospodarczej dla których wybrała
    opodatkowanie podatkiem liniowym i jednocześnie uzyskuje przychody
    ze stosunku pracy, dochodów ze stosunku pracy nie będzie mogła
    rozliczyć łącznie z małżonkiem (dochodów tych nie będzie mogła
    opodatkować również w sposób przewidziany dla osób samotnie
    wychowujących dzieci). W takim przypadku będzie obowiązana do
    złożenia odrębnego zeznania dla dochodów z pozarolniczej
    działalności gospodarczej i odrębnego zeznania dla dochodów
    uzyskanych ze stosunku pracy."

    Pozdrowienia

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-01-16 11:42:32
    Od: "Pan Bambaryla" <p...@u...pl>

    Użytkownik "buźka" <p...@p...fm> napisał w wiadomości

    Kochani,

    Wydawało mi się, że jasno napisałem... ale jeszcze raz.

    Mamy wspólność majątkową.
    Ja przechodzę na 19% liniowy i rozliczam się sam (tylko DG).
    Żona zarabia na umowę o pracę i rozlicza się sama.

    Czy wydając _wspólne_ pieniądze na remont mieszkania oraz spłatę
    kredytu - ŻONA będzie mogła odliczyć koszty remontowe i odestek
    przy własnym rozliczeniu roczym?

    Czy nie stoi to w sprzeczności z ustawą? Jeżeli nie - to jest to
    bubel, bo nie dość że korzystam z przejścia na podatek liniowy
    (korzystny bez dwóch zdań w moim przypadku) - to jeszcze korzystamy
    z odliczenia wspomnianych kosztów w przypadku rozliczenia żony.

    Ponieważ jest to dla mnie zbyt optymistyczne - waham się...

    Czy nie ma tutaj jakiegoś haka?

    Pzdr,
    Bam

    P.S. Nie rozważam kwestii zminy formy (progresywny-liniowy) opodatkowania,
    jedynie kwestię możliwości rozliczenia ulg przez żonę

  • 6. Data: 2004-01-16 13:04:20
    Od: "nebe" <n...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "buźka" <p...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Wydawało mi się, że jasno napisałem... ale jeszcze raz.

    Jasno.

> [...]
    >
    > Czy wydając _wspólne_ pieniądze na remont mieszkania oraz spłatę
    > kredytu - ŻONA będzie mogła odliczyć koszty remontowe i odestek

    Będzie mogła.

> [...]
    > (korzystny bez dwóch zdań w moim przypadku) - to jeszcze korzystamy
    > z odliczenia wspomnianych kosztów w przypadku rozliczenia żony.

    Nie jest to bubel (pod tym względem) - po prostu dostaliście prezent
    od Państwa.
    Skoro żona rozlicza się według skali podatkowej, to może korzystać
    z ulg "po staremu". Ulga na mieszkanie przysługuje na małżonków i
    oni decydują jaka część jest odliczana od dochodu każdego z nich.

    Natomiast podatek liniowy należy traktować jako rzecz zupełnie
    oddzieloną od tego co jest w opodatkowaniu na zasadach ogólnych,
    chyba że osiągasz (a raczej osiągniesz) dodatkowo dochody,
    które podlegają pod skalę, to wtedy po prostu nie możesz skorzystać
    z ulg w podatku, ale od dochodu swojego, natomiast nie ma to nic
    wspólnego z podatkiem Twojej żony (oj trochę namieszałem :) ).

    Pozdrawiam,
    nebe

  • 7. Data: 2004-01-16 13:13:23
    Od: "Pan Bambaryla" <p...@u...pl>

    Użytkownik "nebe" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Witaj,

    Dziękuję za odpowiedź. Potwierdzenie Twojej tezy odnalzałem w dzisiejszej
    Rzepie.

    Pzdr,
    Bam