  • 1. Data: 2013-08-27 21:02:20
    Temat: Podatek od darowizny - wytłumaczcie
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W przypadku darowizny dla dziecka ustawa wyznacza limit 9637 zł na 5
    lat. Wytłumaczcie mi (ale proszę łopatologicznie) czy w przykładowej
    sytuacji, gdzie:
    darowuję własnemu dziecku przelewem na konto w banku 3000 zł w 2010,
    3000 w 2011 i 3000 w 2012 roku. Teraz chciałbym zrobić kolejną darowiznę
    na 3000 zł, co przekroczy limit 9637 zł.
    Czy obowiązek złożenia SD-2Z powstaje w chwili przekroczenia limitu
    9637, czy też jest jakoś inaczej?
    Jacek

  • 2. Data: 2013-08-27 21:44:06
    Temat: Re: Podatek od darowizny - wytłumaczcie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:
    > W przypadku darowizny dla dziecka ustawa wyznacza limit 9637 zł na 5
    > lat.
    Nie na piec lat.

    w 5-letnim okienku czasowym
    Bierzesz sobie kalendarz, "prawy" koniec tego 5-letniego okienka
    przykładasz do ostatniej darowizny i lecąc wstecz patrzysz ile darowizn
    sie w tym 5-letnim okienku miesci.
    Nastepnie sumujesz je razem, wyliczasz podatek tak jakby to była
    jednorazowa darowizna dzisiaj i odejmujesz podatek do tej pory od tych
    darowizn zapłacony.

> [...]
    > na 3000 zł, co przekroczy limit 9637 zł.
    > Czy obowiązek złożenia SD-2Z powstaje w chwili przekroczenia limitu

    jeszcze inaczej

    zwolnienia są dwa wynikajace z art 9 gdzie jest limit,
    i wynikajace z art 4A, gdzie limitu nie ma,

    to po kolei zgodnie z czasem

    3000 zł w 2010 roku:
    patrzac wstecz 5 lat od tej daty darowizn było na 3000 zł, podatek zero
    i bez zgłaszania

    3000 zł w 2011.
    patrzac wstecz 5 lat darowizn było na 6000 zł, podatek zero.
    i bez zgłaszania

    3000 zl w 2012 roku
    patrzac wstecz 5 lat darowizn było na 9000 zł, podatek zero.
    i bez zgłaszania

    3000 zl w 2013 roku
    patrzac wstecz 5 lat darowizn było na 12000 zł,

    podatek = 3% x (12000 - 9637) = 70.89 zl

    tutaj juz zwolnienie zawarte w art 9 nie daje całkowitego zwolnienia z
    podateku.

    Wiec albo płacisz podatek i nie składasz SD-Z2 bo ci sie np nie chce,
    albo zaczynasz uzywac art 4A czyli składasz druk SD-Z2, wowczas podatek
    wyniesie zero.

    i lecmy dalej

    3000 zl w 2014 roku
    patrzac wstecz 5 lat darowizn było na 15000 zł,

    wersja a)
    w 2013 zlozyles druk SD-Z2
    podatek = 3% x (15000 - 9637) = 160.89
    i znowu, albo płacisz, albo składasz SD-Z2

    wersja b)
    w 2013 nie zlozyles druku SD-Z2 ale zapłaciłeś 70.89 zł podatku
    podatek = 3% x (15000 - 9637) = 160.89 - 70.89 = 90 zl
    I teraz albo płacisz 90 zł podatku, albo składasz druk SD-Z2.

    nastepne lata beda juz identyczne, bo bedzie wypadać jedna z darowizn,
    które są dalej niz piec lat wstecz.

    jesli natomiast zrobisz sobie przerwe w darowiznach i nastepna darowizna
    bedzie np w 2020 roku, to liczac 5 lat wstecz nie widze, zadnych innych
    darowizn niz te 3000 zl z 2020 roku. Wiec podatek wynosi zero.
    Mozesz zlozyc SD-Z2, ale nie musisz.

  • 3. Data: 2013-08-27 22:02:26
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-08-27 21:44, witek pisze:

    > jeszcze inaczej

    Wielkie dzięki, bo już od czytania ustawy niemoc mnie ogarniała, a
    małżonka pomóc się nie kwapi ;-)
    Jacek

  • 4. Data: 2013-08-27 22:31:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Aug 2013, Jacek wrote:

> [...]
    > co przekroczy limit 9637 zł.
    > Czy obowiązek złożenia SD-2Z powstaje w chwili przekroczenia limitu 9637,

    Najwyraźniej, o ile nie była złożona wcześniej.
    Było, chyba w tym roku: skorzystanie ze zwolnienia (*innego* zwolnienia
    niż limit kwotowy) "czyści" sumę dla limitu, więc jeśliby darczyńca
    zgłosił wcześniejsze darowizny, dla kolejnej limit startuje od zera.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-08-27 22:59:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Najwyraźniej, o ile nie była złożona wcześniej.
    > Było, chyba w tym roku: skorzystanie ze zwolnienia (*innego* zwolnienia
    > niż limit kwotowy) "czyści" sumę dla limitu,

    a gdzie to jest zapisane w ustawie?

    > więc jeśliby darczyńca
    > zgłosił wcześniejsze darowizny, dla kolejnej limit startuje od zera.

    no wlasnie tez z tym mialem problem

    bo np taka sytuacja.

    darowizna 100 tys zl i druk sd-z2

    a nastepnie darowizna 1000 zl i nie chce mi sie składać sd-z2.
    to jak liczyc podatek? od 1000 zl czy od 101 tys zlotych.

    ja nie widze tego zwalniania w art 9.

    jakby patrzac tylko na art 9 sd-z2 nalezałoby składać az darowizna 100
    tys zniknie z "pola widzenia".

  • 6. Data: 2013-08-28 09:06:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Aug 2013, witek wrote:

    > a gdzie to jest zapisane w ustawie?

    Hm... chyba będzie trzeba ten wątek odszukać, bo pisałem "z głowy
    czyli z niczego" a to chyba nie był mój post.
    Wedle 4a.4 faktycznie jest "doliczonych".

    Wyszłoby od 101kzł :>

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-08-28 09:49:32
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 27.08.2013 22:59, witek pisze:

> [...]

    > a nastepnie darowizna 1000 zl i nie chce mi sie składać sd-z2.
    > to jak liczyc podatek? od 1000 zl czy od 101 tys zlotych.

    Ja widzę trzy możliwości:
    1. Od 101 tys.
    2. Od 1 tys.
    3. W ogóle, jeśli to prawda, że 'limit startuje od zera'.

    MJ

  • 8. Data: 2013-08-28 12:21:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Hm... chyba będzie trzeba ten wątek odszukać, bo pisałem "z głowy
    > czyli z niczego" a to chyba nie był mój post.
    > Wedle 4a.4 faktycznie jest "doliczonych".

    > Wyszłoby od 101kzł :>

    No wlasnie mi tez tak wyszlo i troche sie przestraszylem,
    nikt darowizny 1 zl zglaszal nie bedzie, a podatek spory od tego wyjdzie.
    Wystarczy tylko, żeby US sie niechcacy dowiedział.

    Moim zdaniem gruba sprawa na pierwszą stronę wyborczej, a i o zmianę
    przepisów by się prosiło, tak aby dołożyć zdanie, że od sumy darowizn
    nie wlicza sie darowizn zwolnionych na podsawie 4A, które zostały
    zgłoszone na SD-Z2 lub sporządzone notarialnie.

  • 9. Data: 2013-08-28 12:24:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michał Jankowski wrote:

    > Ja widzę trzy możliwości:
    > 1. Od 101 tys.
    > 2. Od 1 tys.
    > 3. W ogóle, jeśli to prawda, że 'limit startuje od zera'.
    >
    > MJ

    przepis 4A.4 jest jasny jak słonce.
    Dolicza sie WSZYSTKIE darowizny z ostatnich pełnych pieciu lat.
    Nie ma miejsca na trzy możliwosci. zostaje tylko pierwsza.

    Na szczescie wpadną tylko ci, ktorzy mieli pecha, że US dowiedział się o
    jakieś darowiznie, ktora nie została zgłoszona na SD-Z2.

  • 10. Data: 2013-08-28 20:27:07
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2013-08-28 12:24, witek pisze:

    > Na szczescie wpadną tylko ci, ktorzy mieli pecha, że US dowiedział się o
    > jakieś darowiznie, ktora nie została zgłoszona na SD-Z2.

    Jak się raz zgłosi darowiznę domu, to potem już trzeba każdy prezent
    gwiazdkowy zgłaszać? I cukierek?

    Tyle w tym sensu, co w noszeniu notarialnych kwitów na spacerze z dzieckiem.

    MJ